המסחר בת"א הסתיים באווירה חיובית; מדד הנדל"ן זינק ב-12%; אפריקה ישראל בלטה בעלייה של 14.3%

[לחמ"ל המשבר העולמי: כל החדשות, הנתונים והפרשנויות] ; המעו"ף עלה בסיום ב-0.8% ; מדדי התל-בונד איבדו בין 0.6% ל-0.9% ; גזית גלוב טיפסה ב-10% ; מכתשים אגן ירדה ב-3% ; מניית בנק דיסקונט נפלה ב-5% ; מניית החברה לישראל ירדה ב-5.7%

למרות פתיחה שלילית על רקע המפולת אתמול בוול סטריט, הסתיים המסחר בבורסה בת"א בעליות שערים שהושפעו מהפתיחה החיובית בוול סטריט, מבין המדדים בבורסה המקומית בלט לחיוב מדד הנדל"ן שזינק בסיום המסחר ב-12% כאשר מניית אפריקה ישראל סיימה בעלייה חדה של 14.3% וגזית גלוב שקפצה ב-10%, ומניית שיכון ובינוי רשמה תיקון חד כשזינקה ב-24.6% לאחר שאתמול איבדה 13.6% מערכה.

נציין כי לאורך רוב יום המסחר, למעט השעה האחרונה, נרשמו ירידות שערים בת"א. את ירידות השערים הוביל מדד הבנקים שאיבד בסיום 0.2% . בגזרת האג"ח הקונצרניות רשמו מדדי התל-בונד ירידות שערים שנעו בין 0.6% ל-0.9%.

צפי לירידה בצמיחה

פרופ' רפי מלניק, מפתח "מדד מלניק" לבדיקת מצב המשק העריך היום כי הצמיחה בישראל בעמוד בשנת 2009 על 0.7% בלבד. הערכה זו היא פסימית במיוחד, אפילו יותר מזו של בנק ישראל, שחתך לפני שבועיים את תחזית הצמיחה שלו למשק לשנה ה באה ל-1.5% מ-2.7%. בנוסף צופה מלניק שי שיעור האינפלציה יסתכם ב-1.7% ושיעור האבטלה יעלה ל-7% בשנה הבאה.

ד"ר מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, בסקירתו השבועית, העריך גם הוא כי צפויה ירידה חדה בצמיחת התוצר המקומי הגולמי ברבעון הנוכחי וגם ברבעונים הראשונים של השנה הבאה. למעשה, הוא מעריך את הצמיחה ב-2009 ב-1.8%. לכך מצטרפת גם ההנחה כי יחול גידול הדרגתי בשיעור האבטלה ברבעונים הקרובים. שראל סבור כי במהלך השנה הקרובה, צפויה אינפלציה גבוהה יותר יחסית להערכות השוק הנוכחיות. זאת, כיוון שבנק ישראל משתדל מאוד שלא להחטיא את יעד האינפלציה התחתון (1% לשנה) באמצעות הפחתות ריבית תכופות בחודשים האחרונים. שראל,

עדיין אין הסכמה לגבי רשת הביטחון

בזירה המקומית, מאמציו של משרד האוצר למשוך זמן הצליחו: בתום פגישה בת כמה שעות שהתקיימה אתמול בין הצוותים המקצועיים של משרד האוצר, בנק ישראל והמועצה הכלכלית לאומית במשרד ראש הממשלה, לא הצליחו הצדדים להגיע להסכמה במחלוקת על רשת הביטחון הנדרשת לקרנות הפנסיה.

בתום הפגישה הוחלט כי הצוותים ימשיכו לבחון אפשרויות שונות המבוססות על הצעת האוצר וידווחו לראש הממשלה, שר האוצר ונגיד בנק ישראל על המלצתם רק ביום שני הבא. על בסיס הדיווח יחודש הדיון בסוגייה. באוצר סבורים שאין מקום לרשת ביטחון ולכן מעדיפים לדחות את הדיון כמה שאפשר. "לאור מורכבות הסוגיה המכונה "רשת הביטחון" כפי שנבחנה ועלתה במהלך הדיון, הוחלט להמשיך ולבחון את רשת הביטחון המיטבית ואת יעילותה בהתבסס על הצעת האוצר, מועד הפעלתה, ישימותה, ודרכים לתפעולה במידה שיוחלט עליה, ובא בעת לבחון שימוש בכלים אלטרנטיביים ונחיצותם להתמודדות יעילה עם סוגיית ההגנה על החיסכון הפנסיוני בעקבות המשבר", נמסר בהודעה משותפת של הצוותים המקצועיים בתום הדיון.

ביקורת בשוק על תוכנית האוצר

"חבורת אנשים חסרי אחריות, גנגסטרים שלא התקבלו לבתי ספר להנדסה, החליטו שהם מהנדסים פיננסיים" - כך הסביר אתמול אלישע ינאי, נשיא מוטורולה, בכנס החירום של לשכת התיאום של האירגונים הכלכליים, את המשבר הכלכלי. בקרב הנוכחים בכנס, היתה ביקורת קשה על האוצר: הם תקפו את קרן ההלוואות שבתוכנית האוצר שעומדת על 50 מיליון דולר, בטענה שעד שייצא המכרז ועד שהעסקים יעמדו בתור חלקם כבר יחדלו מלהתקיים.

"לפקידי האוצר קשה להחליף את הדיסקט. הכנו סקירה מקיפה של מה שקורה בעולם עם תמצית מנהלים אלא שמתברר שאף אחד לא קרא אותה" אמר עו"ד יהודה טלמון נשיא לה"ב.

בסיכום הכנס הוחלט כי לשכת התאום של הארגונים הכלכליים המייצגת יותר מחצי מיליון מועסקים במשק, דורשת מכל מקבלי ההחלטות להעניק מיידית את רשת הביטחון הכלכלית לה זקוק המגזר העסקי.

ההאטה נותנת אותותיה

ההאטה בשווקים, באה לידי ביטוי בקריסה ברווחי הבנקים ברבעון השלישי. הרווח המצרפי מפעולות רגילות של חמשת הבנקים הגדולים צנח ב-75% והסתכם ב-603 מיליון שקל. זאת בהשוואה ל-2.4 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. מתחילת השנה עמד הרווח מפעולות רגילות של הבנקים על 1.07 מיליארד שקל, ירידה של 83.5%.

הירידה נבעה בראש ובראשונה מהגדלת ההפרשה לחובות מסופקים הנובעת מההרעה במצב המשק, שצפויה להחמיר בשנת 2009. כל הבנקים הגדילו את הפרשותיהם בעשרות אחוזים ובמקביל קפצו היקפי החובות המסווגים כבעייתים, בעיקר בסעיף "חובות בהשגחה מיוחדת". ההפרשה ברבעון השלישי עמדה על 1.45 מיליארד שקל, פי 3 מאשר ברבעון המקביל ויותר מאשר בשני הרבעונים הקודמים ביחד.

בית ההשקעות מיטב סיכם אתמול את הפעילות בקרנות הנאמנות בחודש נובמבר, אותו הוא הגדיר "סוער במיוחד". המדד הכולל של קרנות הנאמנות רשם ירידה של 0.37%. הקרנות השקליות רשמו בסיום החודש עלייה של 1.15%. הקרנות המתמחות במניות חו"ל רשמו ירידה של 2.83%, הקרנות המתמחות במניות בישראל ירדו ב-9.39% והקרנות הגמישות ירדו ב-10.42%.

הקרנות המתמחות באג"ח כללי ירדו ב-2.11%, והקרנות המתמחות באג"ח מדינה עלו ב-0.45%. הקרנות הכספיות השקליות השיגו תשואה חיובית של 0.39%. הקרנות המתמחות באג"ח חו"ל המשיכו את מגמת חודש אוקטובר ועלו ב-3.16% והקרנות הכספיות המט"חיות טיפסו ב-3.53%.

מדד המעו"ף סיים בעלייה של 0.8%, מדד ת"א-100 עלה ב-1.1%, מדד התל-טק סיים ללא שינוי, מדד הנדל"ן בלט בזינוק של 12%, ומדד הבנקים סיים בירידה של 0.2%.

מניות בכותרות

טבע , כהרגלה, המשיכה לרכז עניין. ע"פ הערכות, טבע זכתה בחלק מהמרכיבים ממכרז שניהלה קופת החולים הגדולה ביותר בגרמניה, AOK, שלה 24 מיליון מבוטחים, בו בחרה ב-58 חברות שיספקו לה תרופות גנריות, ולמעשה בספקים ל-44 מתוך 64 המרכיבים הפעילים שעמדו למכרז.

מניות הבנקים הגדולים - דיסקונט , פועלים ולאומי , בלטו על רקע הירידות החדות במניות המגזר הפיננסי בארה"ב אמש. וכן על רקע השחיקה ברווחיהם של הבנקים ברבעון - הרווח המצרפי מפעולות רגילות של חמשת הבנקים הגדולים צנח ב-75% והסתכם ב-603 מיליון שקל. זאת בהשוואה ל-2.4 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד.

בתוך כך, בנק לאומי הודיע כי החליט לפטר את מנחם (מיקי) פרידמן (57), סמנכ"ל בבנק ומנכ"ל בנק לאומי בבריטניה, בעקבות הפרת חובת אמונים חמורה כלפי הבנק. נציין כי מדובר בחשדות הנוגעים לפעולות שביצע בעת שכיהן כמנהל הסניף המרכזי של לאומי בתל-אביב.

כי"ל והחברה לישראל נסחרו על רקע התחזית השלילית של יצרנית הדשנים מוזאיק (סימול: MOS), המתחרה בכי"ל בענף הדשנים, שאמרה אמש (ב') כי המכירות ברבעונים הפיסקליים השני והשלישי יהיו חלשות יותר, בשל גורמים כגון ההאטה הכלכלית הגלובלית והירידה במחירי הדגנים. יחד עם זאת, היא צופה התאוששות ברבעון הרביעי.

קבוצת דלק המשיכה לרכז עניין לאחר תוצאות הרבעון הגרועות.

מכתשים אגן ממשיכה לבלוט על רקע הקיצוץ בשכר בכיריה. מכתשים אגן מצטרפת לחברות אחרות בקבוצת IDB שבשליטת נוחי דנקנר שהודיעו על קיצור שכר - לרבות סלקום ושופרסל . גם הנהלת חברת ביוקנסל מצטרפת לקיצוצי השכר. היו"ר אברהם הוכברג, שהוא גם מייסד החברה והמדען הראשי שלה, הודיע כי יקצץ 7.5% משכרו כדי להתמודד עם המשבר. כך יעשה גם מנכ"ל החברה, אבי ברק. עובדים נוספים המשתכרים מעל 12 אלף שקל ייספגו קיצוץ של 5% בשכרם.

בתוך כך, רשת שופרסל בוחנת אפשרות להיכנס כשותפה בחברת סטימצקי, שבשליטת קרן ההשקעות מרקסטון.

אפריקה ישראל בלטה בעליות כתיקון לירידה החדה במחירה מאתמול. המניה עדיין מגיבה לדו"חות העגומים שפירסמה החברה.

אלישרא, החברה הבת של אלביט מערכות , הודיעה כי זכתה בחוזה בהיקף של למעלה מ-60 מיליון דולר לאספקת מערכת מודיעין מוטסת למדינה באירופה.

ברוח התקופה, והמשבר הנוכחי, הפכה הערת "עסק חי" לנפוצה יותר. רואי החשבון מצמידים את ההערה לדו"חות החברה ומשמעות הדבר היא כי קיים חשש שהחברה תיקלע לחדלות פירעון ולא תוכל להחזיר את החובות, ולמעשה מדובר בתמרור אזהרה לבעלי המניות והחוב שלה. בין החברות שזכו לעהרה זו נמנות בוימלגרין קפיטל , גמול השקעות , דיגל , דירקט קפיטל , גלובליקום טרייד , אפיק הירדן , אורן השקעות ודורות נכסים .

בתוך כך, חברת הנדל"ן אפיק הירדן , שלא פרעה את תשלום קרן האג"ח מסדרה ב' בנובמבר, מתכוונת להציע היום, במסגרת כינוס אסיפת מחזקי האג"ח, לפרוס את התשלום שלא נפרע ואת התשלום הבא (בנובמבר 2009) לשנים 2010-2016, תוך תשלום הריבית כסדרה.

מתי דב, מנכ"ל חברת אזורים הנמצאת בשליטת שעיה בוימלגרין, מסר בראיון ל"גלובס" כי לדעתו "תהיה היחלשות בשוק הנדל"ן. יש מחסור בהתחלות בנייה, אין מלאי גדול של דירות בבנייה ותוך מספר חודשים ייווצר מחסור בדירות.

אבגול תשקיע 1.2 מיליון אירו בטכנולוגיה חדשה לפיתוח בד לא ארוג.

[לאתר המעו"ף]