עולים מדרגה: איגוד הפרסום עתר לבג"ץ נגד השימוע המתוכנן ברשות השנייה

דורש צו על-תנאי שיורה לרשות השנייה לדחות את השימוע על ההקלות המתוכננות לזכייניות ערוצים 2 ו-10, בטענה כי מדובר ב"מחטף" טרום-בחירות

איגוד חברות הפרסום, בראשות יאיר גלר, הגיש עתירה לבית המשפט העליון למתן צווים על-תנאי ולמתן צו ביניים ובקשה לקביעת דיון דחוף, בעניין ההקלות אותן מתכננת הרשות השנייה לתת לערוצים המסחריים - דבר שנמצא בימים אלה בשימוע ציבורי.

האיגוד מבקש להוציא צו על-תנאי כנגד הרשות, המורה לה לדחות את השימוע בנושא "שינויים בהסדרת פעילותם של ערוצים 2 ו-10", כמו גם צו על-תנאי המורה לרשות לנמק מדוע לא ינוהל השימוע באופן שיאפשר לאיגוד לממש את זכות הטיעון שלה, ובכלל זה - לקיים את השימוע לאחר שימסרו לה הבהרות לגבי נושאי השימוע.

התערבות בוטה בשוק הפרסום

בעתירה, שהוגשה על-ידי עורכי הדין ערן שפינדל ומיכל בוקסר ממשרד אליעד שרגא ושות', נכתב כי הרשות ניסתה לבצע מהפכה בכל הנוגע לשידורי הערוצים 2 ו-10, הכוללת שורה של שינויים, החובקים כמעט את כל תחומי הפעילות והתוכן של הערוצים האמורים, מבלי לאפשר לאיגוד - העשוי להיפגע באופן אנוש מהשינויים האמורים - זכות טיעון ממשית.

"עסקינן ברפורמה, אשר בין היתר, יוצרת התערבות בוטה של הרשות המנהלית בשוק הפרסום ובתחרות החופשית; נושאת השלכות מרחיקות לכת על לוח השידורים של ערוצים 2 ו-10; מעניקה לזכיינים הטבות מפליגות, תוך ריקון הסכמי הזיכיון מתוכן; פוגעת בשוויון ובמוסד המכרזים כולו; משנה באופן מהותי את הרגולציה ואת הדרך בה מיישמת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו את תפקידה; והכל באופן רטרואקטיבי ובניסיון ל'הלבין' בדיעבד הפרות קשות של תנאי הזיכיון אשר בוצעו על-ידי הזכיינים".

איגוד חברות הפרסום מאשים בעתירה כי הרשות היתה מודעת לבעייתיות העצומה הגלומה במהלך, בעיקר בתקופת טרום-בחירות, ועל כן היא מנסה להעבירו בדרך של מחטף, מבלי לתת לאיגוד ולציבור כולו, הזדמנות אמיתית להשמיע את דבריו.

מתווה אלכסנדר

בעתירה נכתב עוד, כי "כיצד נושא קרדינלי מוצא את עצמו נדון - בסודי סודות מאחדים מחברי המועצה - כאילו מדובר בדיון בטחוני רם מעלה ודרג הכבול בחסיונות, ובסוף מקבל כותרת תקשורתית כובשת לכאורה: ''מתווה אלכסנדר''. האם מועצת הרשות השנייה - זו שהעניקה את הזיכיונות בשם המחוקק שקבע את חוק הרשות השנייה ובחרה בזוכים לשידור בערוץ השני ובערוץ 10 - יכולה לוותר לזכיינים על מחויבויותיהם עליהם התחייבו בספרי המכרז? לעניין זה אבהיר כי בכל מכרז אחר כשהזוכה לא עומד בתנאים - הוא חייב להחזיר את 'מנדט' הזיכיון לזה שהעניק לו אותו. מדוע לא לבחון קודם כל עד כמה המשבר הנוכחי ישפיע על הזכייניות, אם בכלל, ורק אחר כך לשקוד על מסלול הויתורים - אם בכלל".

עוד נטען בעתירה, כי "הואיל ומדובר במחוייבויות וחובות המגיעים לעשרות מיליוני שקלים חדשים יש מקום להציב מחדש ובצורה ברורה את סכר הויתורים".

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "הרשות השנייה לומדת את פרטי העתירה, אך יחד עם זאת אנו מבקשים להדגיש כי הרשות האריכה את מועד הגשת עמדות הציבור בנושא השימוע עד ל-23 בדצמבר 2008".