הבורסות במזרח אסיה ננעלו בעליות שערים חדות: ההנג סנג זינק ב-8.7%

שיעור פשיטות הרגל ביפן ירדו ב-18% בנובמבר לעומת אוקטובר והיקף ההלוואות עלה ב-3.6% בשנה האחרונה ; היקף מודעות הדרושים באוסטרליה ירד בשיעור הנמוך ביותר מזה 30 שנה ; הונדה עלתה ב-5% ; סנטוס זינקה ב-9.1% ; מניית הבנק התעשייתי והמסחרי של סין עלתה ב-2.5%

המסחר בבורסות במזרח אסיה ובאוקיאניה ננעל בעליות חדות ביומו הראשון של שבוע המסחר. המשקיעים הפגינו אופטימיות על רקע מאמצי הממשלות באיזור לתמוך בכלכלותיהן. נזכיר כי בסוף השבוע הודיעה הודו על הפחתת ריבית בשיעור של 1%, וכן על כוונת הממשלה להפעיל תוכנית חילוץ בהיקף של 60 מיליארד דולר.

בנוסף, מעריכים המשקיעים כי גם סין תבצע צעדים נוספים לטובת עידוד הצמיחה במשק המקומי. זאת לאחר שהנשיא הנבחר של ארה"ב, אובמה חשף במהלך סוף השבוע את תוכניות העבודה הממומנת על ידי הממשל הנרחבות ביותר מאז ביצוע תוכנית הכבישים המהירים בשנות החמישים של המאה הקודמת. הדבר הביא לאופטימיות באסיה אשר עשויה להנות מהגברת היצוא לארה"ב, לאחר שזה נשחק לאחרונה על רקע ההאטה בפעילות הכלכלית.

"כולם מצפים שהממשלה הסינית תחשוף צעדים נוספים כדי לסייע לכלכלה", אמר פאנסיס לון, מנכ"ל פולברייט ניירות-ערך בהונג-קונג. הוא הוסיף כי שינוי פתאומי בסנטימנט לא ברור במידת מה לאור דו"ח התעסוקה העגום שפורסם בארה"ב ביום שישי.

הבורסה של הונג קונג זינקה הבוקר והובילה את העליות בזירה זו של שוקי ההון העולמיים, בהובלת מניות הנדל"ן. בטוקיו בלטו מניות חברות התרופות, ובאוסטרליה נרשמו עליות חדות במניות האנרגיה והסחורות על רקע הערכות לרכישות ומיזוגים בענף. היום, נציין, סגורים השווקים בסינגפור, מלזיה, אינדונזיה ופקיסטן.

מדד הניקיי 225 ביפן ננעל בעלייה של 5.2% ל-8,329.05 נק' ; המדד המשולב של בורסת שנחאי בסין ננעל בעלייה של 3.57% ל-2,090.77 נק' ; מדד ההנג-סנג בהונג-קונג ננעל בעלייה של 8.66% ל-15,044.87 נק' ; מדד S&P 200 של הבורסה באוסטרליה ננעל בעלייה של 4.6% ל-3,631.60 נק' ; מדד הסנסקס 30 בבומביי נסחר בעלייה של 1.87% ל-9,132.94 נק'.

זירת המאקרו

ביפן פרסם משרד האוצר את מאזן התשלומים לאוקטובר, שעמד על 67.7 מיליארד ין לעומת צפי ל-74.8 מיליארד ין יפני. החשבון שוטף התכווץ ב-57% ל-960.5 מיליארד ין לעומת צפי ל-1.094 טריליון ין, לאחר 1.4979 טריליון ין. הייצוא היפני ירד ב-7.3% והייבוא אלייה ירד ב-8%, מה שהוביל למאזן מסחרי של 145.8 מיליארד ין - ירידה שלך 87.5% ביחס למאזן המסחרי בתקופה המקבילה אשתקד. בניטרול הכנסות מהשקעות מעבר לים מסתכם הגירעון המסחרי של יפן ב-131.9 מיליארד ין.

הבנק המרכזי של יפן פירסם את שיעור השינוי בהיקף ההלוואות הבנקאיות בנובמבר, לפיו הנתון הלא מתואם באוקטובר עלה ב-3.6% בשיעור שנתי לעומת 2.2% באוקטובר וצפי לעליה באותו שיעור.

בנק טיקויקו פרסם ביפן ב-06:30 את שיעור השינוי השנתי של פשיטות-רגל בנובמבר, שירדו ב-18% מול החודש הקודם (עלייה שנתית של 11.5%) לאחר שבאוקטובר הם עלו ב-13.4%.

ב-07:00 פורסם סקר החזאים הכלכליים ביפן לנובמבר. התחזית ירדה זה החודש השני ברציפות ל-24.7 נק', לעומת 25.2 נק' באוקטובר. הנתון הנוכחי ירד זה החודש השמיני ברציפות ל-21 נקודות, גבוה מהצפי ל-20 נקודות ולעומת 22.6 נקודות באוקטובר. נציין, כי 50 מייצג את קו האמצע המפריד בין חציון השגשוג לבין חציון המיתון.

איגוד הבנקים של אוסטרליה וניו-זילנד (ANZ) פירסם את נתון היקף הצעות העבודה המפורסמות בעיתונים ובאינטרנט לנובמבר , אשר ירדו ב-8.6% לאחר שבאוקטובר ירד ב-5.9%. מדובר בשיעור הירידה החד ביותר מזה 30 שנה.

מניות בכותרות

מניות חברת סנטוס האוסטרלית מגיבה לדיווח שעיתון סיני דיווח כי חברת הנפט הלאומית של סין שוקלת להתמזג עם חברת נפט זרה על מנת להבחון את רכישת סנטוס האוסטרלית המייצרת נפט וגז.

עוד בלטו בעליות מניותיהן של יצרניות כלי הרכב. הונדה , טויוטה ואיסוזו בולטת על רקע ההערכות כי שיתוף הפעולה בינה לבין ג'נרל מוטורס בתחום המשאיות יזכה לתמיכת כספי הממשל - במסגרת תוכנית החילוץ לתעשיית הרכב האמריקנית, אשר צפוי להיות מאושר בקונגרס בשבוע הקרוב.

אאון , מפעילת הסופרמרקטים הגדולה ביפן, הגיבה להערכות לפיהם בית ההשקעות הגדול במדינה, מיטצובישי קורפ, ירכוש 5% מהרשת וישתף פעולה ברשת הפצה של טובין ופתיחת סניפים חדשים.

חברת הכרייה אינוונהו אוסטרליה (סימול: AU:IVA) הגיבה לדיווח על סימנים מבטיחים של מתכת מסוג מוליבדנהום והמתכת הכסופה רניהום.

בסין בלטה מניית הבנק התעשייתי והמסחרי של סין לאור דיווח הפחתת מס החברות המוטל על הכנסות בנקים.