2009 בחר לך תרחיש

ארה"ב תהיה הראשונה שתתאושש ותוביל את ההתאוששות באירופה, בישראל ואז באסיה. אך מתי? [לאתר ועידת ישראל לעסקים]

סבירות גבוהה ש-2009 תהיה שנת מיתון בעולם כולו. אך איזה סוג של מיתון? כמה עמוק ולכמה זמן? ההבדל בתשובות משמעותי. חברות נדרשות לתכנון אסטרטגי כדי להיות מוכנות להתאוששות הכלכלית שתגיע. חברות רבות נמצאות היום במאבק הישרדות. אלה שישכילו לצפות להתאוששות ויתכוננו לכך יצליחו למצב את עצמן גבוה יותר בשוק שבו הן פועלות. אלה שלא ינהגו כך, יידרדרו למטה. על-פי מחקרים, במצבי מיתון בעבר אחת מחמש חברות הנמצאות ברבע התחתון של השוק, תנוע קדימה לראש הקבוצה. חברות אלו הן לרוב כאלה שהתכוננו היטב ופעלו נכון ובזמן.

האם תכנון תרחישים יכול לעזור? הנה שלושה תרחישים של המיתון האמריקני, המבוססים על מאמר קצר באקונומיסט. המאמר הזה כמו רבים אחרים מדבר על כך שכלכלת ארה"ב תהיה הראשונה שתתאושש ותוביל את ההתאוששות באירופה, בישראל ואז באסיה. אך מתי?

המתודולוגיה של תכנון תרחישים, כפי שהשתמשנו בה באירלנד וכפי שהיא קיימת במערכות צבאיות רבות, היא אחד הכלים הטובים יותר לתקופות כאלו. אנו מציעים לבנות תוכנית פעולה ע"פ כל אחד מהתרחישים (ראייה מהעתיד) לתת מענה לשאלה, אם תרחיש זה יקרה, מה החברה שלי "עשתה" כדי לטפל בו? כדאי להוסיף גם את מקדם הסיכוי או ההסתברות לכל אחד מהתרחישים ולתכנן בהתאם. תהליך זה חייב להיות מרכיב אינטגרלי בכל תהליך תכנון אסטרטגי עסקי.

התרחיש הראשון: התייצבות במחירי הבתים, לאחר נפילה של 15%. אחוז אי-עמידה בהחזרי המשכנתה מתייצב ברמה גבוהה. ההפסדים מההלוואות חושבו וכספים מופנים לאשראי. אחוז האבטלה עולה ל-8%. תהליך ההתאוששות החל, אך הוא אינו אחיד. תעבור תקופה ארוכה עד שייבנה מחדש סקטור השירותים הפיננסיים. רק להיפטר מכל החובות האבודים ייקח שנים, אולם סקטורים אחרים יתאוששו מהר יותר, ויובילו את היציאה ממיתון. בן ברננקי מהפד האמריקני, אשר כפרופסור באוניברסיטת פרינסטון למד על המיתון הגדול של שנות ה-30, יפעל בנחרצות, כמעט בחוסר אחריות, ויציף את השוק בכסף. השווקים הפיננסיים יחזרו לפעילות. הביטחון בכלכלה חוזר. המיתון, כמו זה של 1990, הוא בצורה של V דהירה עמוקה למטה, דהירה מהירה למעלה. ההתאוששות מתחילה ברבעון השלישי של 2009.

התרחיש השני: כמשקולת סביב צוואר הכלכלה הריאלית, הסקטור הפיננסי גורר אותה למטה. ערך הנכסים ממשיך לרדת וישנו מחנק אשראי. מחירי המניות והבתים ממשיכים לצנוח בחדות, על אף שכבר איבדו חצי מערכם. אפקט העושר (אנשים מרגישים עניים יותר והם עניים יותר) ממשיך לפגוע בצריכה. הממשלה מספקת תמריצים פיסקליים, אולם הגירעון העצום פוגע בביטחון הצרכנים. בשווקים הפיננסיים הממשלה נמצאת בתחרות מול העסקים על הכסף. אחוז האבטלה עולה ל-10% והתל"ג נופל ב-3%, כפי שהתרחש במשבר 1973-4. ההתאוששות מתחילה לאיטה ב- 2010.

התרחיש השלישי: זהו מיתון המושפע ממצב הרוח ומהתנהגות הצרכנים. כמהירות דרדור מצב הרוח לפסימי מאוד, כן מהירה העלייה למצב רוח אופטימי. הנזילות שוטפת את השווקים. האופורטוניסטים עטים על מניות, נדל"ן ונכסים אחרים. ישנה התעוררות במתן אשראי ובהלוואות, והביקוש לבתים, שהיה בריסון עמוק, פורץ. הכלכלה האמריקנית מפתיעה את כולם ביכולת להתאוששות מהירה. הנשיא האמריקני החדש פועל עם 75% תמיכה, ישנה זרימה של אנרגיות חדשות במיוחד בקרב צעירים. סימני התאוששות מהירה ניכרים כבר בספטמבר 2009, בתקופה של 'החזרה לבית-הספר'.

הכותבים הם מנהל אקדמי ומנכ"ל TIM GLOBAL בהתאמה וחברי מנהיגות ועידת ישראל לעסקים