בארגון 'לתת' מתריעים: אחד מכל 4 ישראלים חושש להידרדר לעוני

בארגון דורשים סיוע ממשלתי וקביעת יעד מרכזי למיגור העוני מיד לאחר הבחירות ; טוענים: המשבר הכלכלי עלול להביא "מכת מוות" על עמותות המזון ולהחרפה במצב העניים

דו"ח העוני שפרסם לאחרונה המוסד לביטוח לאומי הצביע על בלימת מגמת הגידול במימדי העוני ואף על שיפור במספר רב של פרמטרים, לרבות ירידה בשיעור העוני בקרב ילדים. ואולם, כשבוחנים את מצבם של אלה המוגדרים עניים, מגלים כי העוני אולי לא התרחב בשנת 2008, אבל הוא בהחלט העמיק.

על פי דו"ח העוני האלטרנטיבי שפרסם היום (ג') ארגון "לתת", חלה עלייה של 24% במספר האנשים שפנו לקבלת מזון מעמותות שונות. מנגד, חל גידול של 8% במספרן של העמותות שדיווחו כי אין ביכולתן להעניק סיוע לכל הפונים. חלה עלייה של 25% במספר הנזקקים שדיווחו על חוסר יכולת לעמוד בתשלומי שכר הדירה או המשכנתא, ועלייה של 33% במספרם של הנזקקים שהעידו כי נאלצו להוציא את ילדיהם לפנימיות, בעקבות מצבם הכלכלי.

בארגון לתת מסבירים כי ההחרפה נובעת בין היתר מירידה בהיקף התרומות לעמותות המזון, ככל הנראה בשל נסיגה במצבם הכלכלי של הגופים התורמים. כך למשל, 56% מן העמותות שהשתתפו בסקר של לתת, דיווחו על ירידה של 27% בהיקף התרומות. בעקבות המשבר הכלכלי, מתריעים בארגון, שנת 2009 תהיה בגדר "מכת מוות" לעמותות, כפי שמגדירים זאת יו"ר לתת, ז'יל דרמון, ומנכ"ל הארגון, עו"ד ערן וינטרוב.

"עמותות רבות תקרוסנה ויותר נזקקים ימותו כתוצאה ממחסור במזון ומאי קבלת טיפול רפואי", מזהירים השניים. "העניים לא צריכים רשת ביטחון, מכיוון שהם כבר נפלו. העניים צריכים תוכנית חילוץ והצלה שמשמעה הקצאת משאבים מיידית ב-2009 לסיוע בטווח הקצר והתחייבות למדיניות שתקבע את המאבק בעוני וצמצום הפערים החברתיים כיעד עיקרי ומרכזי של כל ממשלה שתקום אחרי הבחירות". יצוין כי הממשלה עדיין לא אישרה את המסקנות שפרסמה לאחרונה ועדה בראשותו של מנכ"ל משרד הרווחה, נחום איצקוביץ', לפיהן יש להגדיל את הסיוע הממשלתי לעמותות המזון ולהקים רשות לתיאום ולפיקוח על העמותות.

מצבם הקשה של עמותות המזון בשנת 2008 נובע על פי הדו"ח גם משחיקת החשיבות של נושא הסיוע לעניים, בעיני הציבור. רק 48% מהנשאלים בסקר של לתת דירגו את נושא העוני כבעיה הדחופה ביותר שיש לטפל בה, בעוד שנושא החינוך זוכה למקום הראשון. גם עליית מחירי המזון הביאה להחרפה בקרב העניים, כאשר 91% מהנזקקים לסיוע העידו כי הפסיקו או צמצמו קניה לפחות בקטגוריה אחת של מוצרי מזון, כתוצאה מעליית המחירים. העוני, באופן טבעי, משפיע גם על הבריאות: 62% מהנזקקים העידו כי אין ברשותם ביטוח משלים; 60% העידו כי הם נמנעים מקבלת טיפול רפואי ו-57% העידו כי הם נמנעים מרכישת תרופות.

גם בקרב הציבור הרחב יש סיבה לדאגה: אחד מכל ארבעה ישראלים (27%) הצהיר כי הוא חושש להידרדר לעוני. הנתון נאסף עוד לפני פרוץ המשבר הכלכלי וגל הפיטורים שבעקבותיו, כך שיש להניח כי חשש זה רק הולך וגובר כעת.