יו"ר קדימה, ציפי לבני: המונח "רשת ביטחון" לקוח מעולם הקרקס

"ההשוואה כאן מתבקשת - כספו של הלוליין נמצא על החבל" ; "תהליך היציאה מהמשבר לא צפוי להיות קצר. אני מתכוונת להפוך את המשבר להזדמנות" ; "בעיניי צריך להגדיל את הקצבאות למי שאחרי גיל העבודה ולמי שלא מסוגל להשתלב בשוק העבודה" ; "המילה 'רפורמה' אפילו לא מספיקה בשביל הגוף הזה שנקרא 'מינהל מקרקעי ישראל'"

משבר יכול להפוך להזדמנות, בהנהגה נכונה", אמרה ציפי לבני, שרת החוץ, מ"מ רה"מ ויו"ר מפלגת "קדימה", בכנס של "כלכליסט". "המשבר יכול לאפשר לנו לנצל הזדמנויות. אני מתכוונת לנצל את המשבר הזה על מנת לעשות את אותם שינויים שרצינו לעשות במשך שנים, החיונים להצלחה שלנו".

"אנחנו בדרך ל-OECD אך בכל זאת הסימנים להאטה כבר כאן. עלינו לתת מענה לתופעות שאנחנו רואים בשוק - שוק ההון ובמשק הריאלי. יש להכין תוכניות למה שצפוי להיות ככל שניתן להעריך ובעת הצורך לשלוף אותן. בנוסף, אנחנו צריכים מדיניות ישעצבו את המשק הכלכלי כבריא".

"מה שנמצא בתוכנית האוצר, אינו שנוי במחלוקת. רשת הביטחון נדרשת כיוון שהיא אמורה לתת מענה לחלק מהדאגות של חלק מהחוסכים. חשיבותה היא במסר של לקיחת אחריות ממשלתית ויש לפהעיל אותה מיידית", אמרה לבני.

"לממשלה יש אחריות להגנה על החוסכים שבעקבות החלטת הממשלה דאז, ערך החסכונות מ-2004 ירד כשהממשלה פעלה באופן חד-צדדי ולקחה סיכונים שאינם מאפיינים את החיסכון הפנסיוני. 'רשת ביטחון' לקוחה מעולם הקרקס וההשוואה כאן מתבקשת - הכסף של הלוליין נמצא על החבל".

"המדיניות ארוכת הטווח אמורה לשלב מטרות כמו מניעת אבטלה לבין מדיניות שמיועדת למנוע צמצום פערים בחברה הישראלית. השקעה בתשתיות נדרשת באפיקים כמו תחבורה, חינוך, מים ואנרגיה - כל מה שצריך כדי אחת ולתמיד לקרב את הפריפריה למרכז. הפריפריה בישראל היא המרחק בכל מקום אחר בעולם בין עיר שינה למטרופולין, ובישראל מדובר בשתי עולמות שונים".

לבני הוסיפה: "הדבר החשוב ביותר הוא המלחמה בביוקרטיה - היא מכת מדינה בישראל. בכוונתי לשנות מן היסוד את המצב הבלתי נסבל הזה והמילה 'רפורמה' אפילו לא מספיקה בשביל הגוף הזה שנקרא מנהל מקרקעי ישראל. מדינה בו יש מקצוע הנקרא 'מאכער' שתפקידו להעביר תיק מפקיד לפקיד - את המקצוע הזה יש להפסיק. צריך שינוי מבני מהותי".

"תעסוקה הוא הכבוד העצמי של כל אזרח, והממשלה חייבת להיות מחויבת לה, משהו שבא לידי ביטוי בטווח המיידי במסגרת תוכנית האוצר. הייתי רוצה לראות אנשי היי-טק עוברים להוראה ומרוויחים פעמיים: גם הם וגם מערכת החינוך. בעיניי צריך להגדיל את הקצבאות למי שאחרי גיל העבודה ולמי שלא מסוגל להשתלב בשוק העבודה - נכים, קשישים, ניצולי שואה. צמצום קצבאות למי שלא יכול לעבוד זה צעד אחד יותר מידי, הוא נעדר חמלה ויש לעשות הבחנה בין האוכלוסיות, אשר קריטית לחוסנה של מדינת ישראל".

"בעיני לאור המשבר צריך להרחיב את הסיוע בביטוח לאומי. יש לצמצם את שיעור החוב הלאומי מ-80% כיום ל-30%, יש להוריד את שיעור מס החברות. אני הייתי מבקשת לאחד את מערכות המחשב של מס הכנסה וביטוח לאומי". לבני קראה גם לשינוי שיטת המשטר שלטענתה מאפשר אופק של יציבות אשר תשנה את אותה תחושה של חוסר יציבות, לטענתה.

"כלכלת ישראל לא מנותקת מהצב הבטחוני, מהמעמד שלנו בעולם, מהערכים החברתיים שלנו", אמרה שרת החוץ. "ללא אופק מדיני עם העולם הערבי שנועד להביא לסיכום נקלע למשבר בתוך החברה, עם השכנים וגם עם יחסינו עם ארה"ב המתמודדת עם המשבר הרציני". "תהליך היציאה מהמשבר לא צפוי להיות קצר. אני מתכוונת להפוך את המשבר להזדמנות. ידוע לי שערב בחירות הציבור מאס בהבטחות אך לא הבטחתי דבר שאיני יכולה לקיים. ניתן לתרגם את הדברים מרמת החזון לרמת הביצוע".