המוסדיים התנגדו - ומאיר שמיר ייאלץ להיפרד מתפקיד יו"ר מבטח שמיר

ימשיך לכהן כמנכ"ל וכדירקטור ; הדירקטוריון צפוי לפעול למינוי יו"ר חדש בקרוב ; הרקע להתנגדות: האקטיביזם המוסדי התופס תאוצה, והמלצות ועדת חמדני להפרדת תפקיד היו"ר והמנכ"ל

לאחר 16 שנים בהן כיהן מאיר שמיר כיו"ר ומנכ"ל מבטח שמיר , הוא צפוי להיפרד מתפקיד היו"ר. באסיפת בעלי המניות שקיימה היום החברה, הוחלט שלא לאשר לשמיר לכהן בשני התפקידים. שמיר, בעל השליטה במבטח שמיר, צפוי להמשיך ולכהן כמנכ"ל החברה וכדירקטור, והדירקטוריון צפוי לפעול למינוי יו"ר חדש בזמן הקרוב.

נציין כי דווקא 61.3% מהמצביעים אישרו את ההצעה, אולם על-פי חוק החברות הסמכת יו"ר לתפקיד המנכ"ל ניתנת רק ברוב של שני שליש לפחות, ולכן ההצעה נדחתה.

לפי החוק אישור שכזה תקף לשלוש שנים, כך שאם היו"ר רוצה להמשיך ולכהן באופן קבוע גם כמנכ"ל, הוא צריך להעמיד זאת לאישור בעלי המניות אחת לשלוש שנים. בעבר הצליח שמיר להשיג את הרוב הדרוש בהצבעה, ואילו הפעם, כאמור, לא השיג רוב כנדרש. בין הגופים שהתנגדו להצעה נציין את חברות קרנות הנאמנות של פריזמה, מגדל שוקי הון, איפקס, ישיר בית השקעות וכלל פיננסים.

בשוק ההון מעריכים, כי ההתנגדות למהלך נבעה מהתגברות האקטיביזם המוסדי. לאור הביקורת הקשה שהוטחה במוסדיים, בעיקר בנושא הקלות בה אישרו והשתתפו בהנפקות של אג"ח קונצרניות, הפכו המוסדיים לרגישים יותר להחלטות שונות, והם אינם מאשרים אותן בקלות כשם שעשו בעבר.

כמו כן, לאחרונה הודיע משרד האוצר כי בכוונתו לאמץ את המלצות ועדת חמדני, אשר גורסות כי יש לבצע הפרדה בין תפקיד יו"ר ומנכ"ל החברה.

האם שכרו של שמיר יופחת?

ראוי להזכיר כי לשמיר תנאי שכר גבוהים למדי בחברה שבשליטתו, והוא התברג כמה פעמים במקומות גבוהים ברשימות השכר של החברות הציבוריות. ב-2007 עמדה עלות שכרו על 6.6 מיליון שקל, ובשנת 2006 היא הסתכמה ב-11.47 מיליון שקל.

לאחר שיתמנה יו"ר חדש לחברה, הוא יזכה מן הסתם גם כן לתנאי שכר. כעת עולה השאלה, האם לשמיר יהיה הסכם חדש הכולל שכר נמוך יותר, לאור העובדה שהוא לא מכהן יותר בתפקיד היו"ר.

חברת האחזקות מבטח שמיר, העוסקת בהשקעות בתחומי הטכנולוגיה, הנדל"ן והתעשייה, סיימה את הרבעון השלישי עם הפסד של 70 מיליון שקל. מתחילת השנה מסתכמים הפסדי החברה ב-139 מיליון שקל.

מבטח שמיר מחזיקה ב-20% בתנובה, וכן בחברות סולבר, דיגל ותפרון. חלק מאחזקותיה של החברה נמצאות במצב בעייתי. כך לדוגמא, ברבעון האחרון קיבלה חברת הנדל"ן דיגל אזהרת עסק חי.

גם הידרדרותה העסקית של אחת מאחזקותיה, מיקרוהיט המפתחת מתקן להמסת קרח ולכלוך, לא היטיבה עם מבטח שמיר. החברה הגישה בקשה לפשיטת רגל בבית-המשפט של דטרויט, ומבטח שמיר החליטה להפחית את יתרת ההשקעה בה, המסתכמת בכ-6 מיליון שקל.

עוד נזכיר, כי לפני כמה חודשים נסוגו מבטח שמיר ורוכשים נוספים מעסקה לרכישת גילת. לפני כחודש הגישה גילת תביעה כנגד קבוצת הרוכשים, בה היא תובעת את הקנס עליו הוסכם בחוזה, כ-47 מיליון דולר.

מתחילת השנה איבדה מניית מבטח שמיר כשליש משוויה, לשווי חברה של כ-690 מיליון שקל.