השופט ריחם על העובדים - ודחה את מועד סגירת סניף "חצי חינם" בירקונים

ביהמ"ש עיכב את ביצוע צו ההריסה שהוצא לסניף, שנבנה בניגוד לחוק ; צו ההריסה אמור היה להיכנס לתוקף בסוף החודש - אך נדחה עד לפתיחת סניף "חצי חינם" בהוד-השרון בעוד מספר חודשים, אליו יועברו העובדים

רשת "חצי חינם" וכ-350 עובדי סניף ירקונים יכולים לשחרר אנחת רווחה, אחרי שקיבלו אורך נשימה נוסף מבית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב, שעיכב את ביצוע צווי הסגירה וההריסה שהוצאו לסניף, שנבנה בניגוד לחוק. צו ההריסה אמור היה להיכנס לתוקף בסוף החודש, אך נדחה עד לפתיחת סניף "חצי חינם" בהוד-השרון בעוד מספר חודשים, אליו יועברו העובדים.

סניף הרשת בירקונים, כמו עשרות בתי העסק האחרים במתחם, הוקם על קרקע חקלאית. המבנה הראשי הוקם בהיתר, אולם ב-2004 הורשעו מוטי וצבי קופרלי, מבעלי הרשת (67%), בעבירות על חוק התכנון והבנייה ביחס למבנה נוסף בשטח 4,400 מ"ר. במסגרת גזר הדין הוצאו למבנה צווי הריסה, סגירה והפסקת שימוש, שהוארכו בהסכמה מעת לעת, כדי לאפשר לרשת להקים מרכול חדש אליו יועברו העובדים. צו ההריסה הוארך עד לאפריל 2009.

משפחת קופרלי עתרה בבקשה להורות לוועדה המקומית לתכנון ובנייה פתח-תקווה, בבקשה להעניק לה היתר לשימוש חורג, מאחר שבאחרונה אושרה תוכנית מתאר מחוזית, שבה סומנה הקרקע כ"מסחר ופנאי מיוחד". במקביל, ביקשה היתר זמני לשימוש חורג עד להכרעה בעתירה, או להאריך את מועד צווי סגירת העסק וההריסה.

השופט דוד רוזן קבע כי העתירה של קופרלי היא "נתיב עוקף" להליך הפלילי, ולא ראוי ש"בית משפט מינהלי יתערב בפסק דין וצווים שניתנו בהליכים פליליים". עוד ציין כי סיכויי העתירה שלהם "אינם משופרים, בלשון המעטה", משום שההליך התכנוני עדיין בראשיתו, ולא ניתן לומר שבסופו ניתן יהיה לאשר על המקרקעין מבנה מסחרי.

אבל רוזן עיכב בכל זאת את ביצוע צווי הסגירה וההריסה עד שהעתירה תוכרע, מאחר וחס על העובדים. הוא ציין כי אם הוועדות לתכנון ובנייה הסכימו להאריך בשנתיים את הצווים כדי שהעובדים לא יאבדו את פרנסתם - לא יהא זה מידתי שלא להמתין עוד מספר חודשים ספורים. (עת"מ 2907/08)