הכנסת תדון מחר בחוק האח הגדול, המאפשר למשטרה לקבל פלט שיחות מכל טלפון

לשכת עורכי הדין הגישה עתירה לבג"ץ בבקשה להגביל את החוק ולא להחילו על עורכי דין, כדי להגן על החיסיון בינם ובין לקוחותיהם ; החוק מאפשר למשטרה לקבל במקרי חירום נתונים על אזרחים ללא צו בית משפט

האם כולנו בדרך להיות חלק מסוג של תוכנית ריאליטי? מחר (ה') תתכנס ועדת חוק חוקה ומשפט כדי לדון בחוק "האח הגדול". החוק, שנכנס לתוקף ביוני השנה, מאפשר למשטרה, בין השאר, לקבל במקרי חירום נתונים על אזרחים ללא צו בית משפט - למשל, לקבל את פלט השיחות מכל מכשיר טלפון נייד או קווי. בנוסף, תהיה רשאית המשטרה להחזיק במאגר נתונים של מספרי טלפון שמהם תוכל להוציא בכל עת את פלט השיחות.

לשכת עורכי הדין, באמצעות עו"ד דן חי, יו"ר הוועדה להגנת הפרטיות, הגישו עתירה לבג"צ בבקשה להגביל את החוק ולא להחילו על עורכי דין, כדי להגן על החיסיון בינם ובין לקוחותיהם.

מאגר המידע המשטרתי יכלול מספרי טלפון, ובהם גם מספרים חסויים, שמות וכתובות, מספרי מכשירים ותרשימי שיחות וכתובות אנטנות ואזורי הכיסוי שלהן.

הגישה לנתונים תינתן לא רק למשטרה אלא גם לרשויות חקירה אחרות - מצ"ח, מח"ש, רשות המסים ועוד.

החוק שנועד לעזור למשטרה להילחם בפשע, מגדיר שלוש דרכים בהן תוכל המשטרה לקבל את הנתונים: האחת, דרך צו בית המשפט. השנייה, דרך הקמת מאגר הנתונים והשלישית - במקרים דחופים לקבל נתונים ישירות מחברות התקשורת, ללא צו בית משפט ולמשך 24 שעות.

עו"ד דן חי, יו"ר הוועדה להגנת הפרטיות בלשכת עורכי הדין, מזהיר מפני החוק: "קבלת נתוני תקשורת בדרך המתוות על-ידי החוק, עלולה להפוך כל אחד מאיתנו לגיבור בתוכנית ריאליטי על פי בקשת גורמי האכיפה. החוק, הינו חסר מנגנוני פיקוח ומאפשר למשטרה שימוש בלתי מבוקר בנתוניהם הפרטיים של אזרחי ישראל".

עוד אומר חי כי "סעיף 4 לחוק פוגע באופן מובהק בבעלי המקצוע הזכאים לחיסיון ועורך דין שחייב בסודיות כלפי לקוחו נפגע כתוצאה מסעיף זה. לשכת עורכי הדין הביעה גם דאגה מהחלתו הרחבה של החוק על עבירות פחות חמורות מסוג עוון".