האירו מאיים על המשך הראלי של הדולר; מתחזק ב-0.73% ל-1.3464 ד'

גלובס tv הליש"ט מוסיפה 0.17% ל-1.4980 דולר ; השבוע במט"ח: האם מתערער מעמדו של הדולר כנכס בטוח?

שוק המט"ח לא איכזב גם בשבוע החולף, וסיפק למשקיעים לא מעט דרמות עם התחזקותו הדרמטית של האירו ביחס לדולר כאשר חצה מעלה את רמת ה-1.3, ורשם את העלייה השבועית הגדולה ביותר שלו מזה 8 שנים, ופריצתו מטה של הדולר את רמת ה-90 ין לשפל של 13 וחצי שנים.

בחודשים האחרונים ציינו כי הסיבה העיקרית מאחורי מסע הטיפוס של הדולר, נעוצה בהפניית הון מנכסים מסוכנים לעבר נכסי מקלט בטוח, עליהם נמנע גם הדולר האמריקני. אך כאמור, בשבוע החולף נראה כי מעמדו של המטבע האמריקני כנכס שכזה הולך ומתערער, כאשר ברקע לא מפסיקים לזרום נתוני מאקרו שליליים לגבי מצבו של המשק האמריקני.

במבט קדימה לעבר השבוע הקרוב, נראה כי צפוי למשקיעים שבוע נוסף של אי ודאות, אך האירוע החשוב ביותר בזירת המט"ח הוא ללא ספק החלטת הריבית לחודש דצמבר של הפדרל ריזרב אשר צפויה להתפרסם מחר (ג') 21:15 שעון ישראל.

התחזיות המוקדמות צופות הפחתה של 0.5% לרמה של 0.5%. המשקיעים יתרכזו בהצהרת המדיניות של ועדת השוק הפתוח, וינסו לברר האם עומדת על הפרק האופציה לסיום סבב הפחתות הריבית, ובחינתן של חלופות אחרות כגון קנייה של ניירות ממשלתיים לטווח ארוך לשם הורדת הריביות.

משמעותה של הפחתת ריבית שכזו על הדולר האמריקני, היא למעשה צמצום פערי הריביות למול הין היפני, בעל הריבית הנמוכה ביותר מקרב המדינות המפותחות (0.3%). בוול-סטריט ג'ונרל, ציינו בהקשר לכך, כי הדבר עלול לתמוך בהמשך היחלשותו של המטבע האמריקני, כאשר תעשיינים יפנים, כמו גם חברות ביטוח ענקיות וקרנות פנסיה, יבקשו למשוך את כספם המושקע באג"ח ממשלת ארה"ב חזרה לין היפני. נזכיר כי יפן מחזיקה בהיקף של כ-573 מיליארד דולר המושקע בניירות של משרד האוצר האמריקני.

מנגד להיחלשותו הגלובלית של הדולר ניצב האירו, שלמרות התחזקותו השבועית המרשימה, עומד השבוע בפני לא מעט פרסומי נתוני מאקרו, העשויים ללבות מחדש את התנודתיות בצמד אירו/דולר. בין נתונים אלו נציין את מדד המחירים לצרכן של הגוש (יום ד', 12:00 שעון ישראל). האנליסטים מעריכים כי המדד ירשום צניחה בנתון השנתי בשיעור של 2.1% במהלך חודש נובמבר, וזאת כאשר יעד האינפלציה של הבנק המרכזי עומד על 2%.

נציין כי נתונים שכאלו עשויים לשנות את ההערכות בנוגע למדיניות הריבית של הבנק המרכזי באירופה, כאשר כבר ברקע נשמעים קולות מקרב חברי הבנק המרכזי, אשר מגלים הסתייגות לגבי המשך סבב הפחתות הריבית.

[לפורטל הפיננסי] [לאתר המט"ח]

בזירת המט"ח הגלובלית פתח הדולר את שבוע המסחר בהיחלשות מול המטבעות המובילים, וזאת על רקע עליות השערים באסיה והפתיחה החיובית בבורסות אירופה.

האירו ממשיך במסע הטיפוס שלו ביחס לדולר, ועולה ב-0.73% לעבר רמת ה-1.3464 דולר, הליש"ט נסחרת גם היא בכיוון החיובי ומוסיפה כ-0.17% ל-1.4980 דולר.

מוקדם יותר היום, עם פתיחת הבורסות באסיה, פורסם סקר טנקן, הבוחן את הסנטימנט במגזר הייצור היפני. הסקר קבע שפל של 9 שנים, וזאת בעקבות הצניחה במגזר הייצוא. כל אלו יחד עם התחזקותו העקבית של הין ביחס לדולר, מגבירים את ההערכות להתערבות הבנק המרכזי היפני בשוק המט"ח, לראשונה מאז 2002. הדולר נסחר ביחס לין בירידה של 0.7% ל-90.68 ין לדולר בודד.

האירו (EUR/USD) מוסיף כ-0.73% ל-1.3464 דולר * הליש"ט (GBP/USD) עולה ב-0.17% ל-1.4980 דולר * הדולר נחלש מול הין (USD/JPY) ב-0.7% ל-90.68 ין * הדולר יורד ביחס למקבילו הקנדי (USD/CAD) ב-0.79% ל-1.2362 דולר קנדי * הדולר הניו-זילנדי (NZD/USD) מזנק ב-1.04% ל-0.5527 דולר אמריקני * המטבע האוסטרלי (AUD/USD) מוסיך 0.12% ל-0.6645 דולר אמריקני