המוסדיים נכנעו ל"תספורת" של שטיינמץ: נענו חלקית להצעת הרכש לאג"ח TMI הנמוכה ב-20%; הוראה חדשה של מעלות עלולה "לסנדל" כל התספורות

הערכות: המוסדיים רכשו אג"ח ב-150 מיליון שקל ; הוראה חדשה של מעלות: "תספורת" באג"ח בעייתי תגרור הורדת מיידית לדירוג של פשיטת רגל ותאפשר פירעון מיידי של האג"ח בערכו המלא

למרות מאבקם המתוקשר של חלק מהגופים המוסדיים במנפיקי האג"ח ותביעתם הנחרצת לקבל במלואו את החוב כולו, מסתבר שיש גופים שמסכימים "להסתפר".

ל"גלובס" נודע, כי היקף ההיענות של הגופים המוסדיים להצעת הרכש של איגרות החוב של TMI, שבשליטת בני שטיינמץ, עמד על 145 מיליון שקל, המהווים כ-12% מהיקף האג"ח שהונפק, העומד על כ-1.2 מיליארד שקל. יצוין, כי המחיר לפיו נענו אתמול חלק מהמוסדיים להצעה, 90 אגורות לאג"ח, נמוך בכ-20% מערך הפארי (הערך המקורי של האג"ח פלוס ריביות) של האג"ח, העומד על כ-110 אגורות.

בתגובה להצעת הרכש הורידה מעלות את דירוג האג"ח מ-A ל-CCC והודיעה כי לאחר השלמת הצעת הרכש יירד הדירוג ל-D.

בכך הפעילה מעלות את מנגנון הפירעון המיידי הקבוע בתנאי האיגרת והציבה בפני המשקיעים המוסדיים דילמה קשה באשר להצעתו של שטיינמץ: האם לקבל את ההצעה לפרוע את האג"ח במחיר נמוך כאמור, או לבחור בפירעון מיידי של האג"ח, עליו הודיע הנאמן, שאם אכן יתממש אמור להניב להם את מלוא ההשקעה בחזרה. ההפרש בין שתי החלופות, נציין, עומד על כ-200 מיליון שקל.

ההיענות להצעת הרכש מעידה כנראה על חשש בחלק מהגופים המוסדיים ועל העדפתם לקבל היום 90 אגורות, מאשר לחכות לפירעון המיידי. אתמול אמר אחד ממנהלי הגופים המוסדיים ל"גלובס": "אם ברגע האמת לא יהיה לשטיינמץ הסכום המלא לשלם באופן מיידי, מה זה משנה מה כתוב בשטר הנאמנות?"

הורדת הדירוג לאג"ח של TMI היא הפעם הראשונה בה מפעילה מעלות את פרוטוקול הדירוג החדש, ולכך יש השלכות רוחב על השוק. מעלות קובעת כאן תקדים חשוב, שיקשה מאוד בעתיד על בעלי חוב להציע לנושיהם, מחזיקי האג"ח, תספורת (HAIRCUT) ולעשות לבעלי האג"ח הסדר חוב בערך נמוך משמעותית משווי החוב.

על פי הגדרות הדירוג החדשות של מעלות נקבע כי "במקרה של השלמת הצעת החלפה של חוב בעייתי אשר במסגרתה חלק או כל ההתחייבות נרכשים מחדש בתמורה למזומן או מוחלפים באג"ח אחרות שערכן הכולל נמוך מערך החוב המקורי, ייקבע לאג"ח דירוג של D". לא מדובר בהורדת דירוג אוטומטית של האג"ח על ידי מעלות אלא בבדיקת כל מקרה לגופו. על מעלות להשתכנע שהחברה מנפיקת האג"ח היא חברה "בעייתית" הנמצאת ברמת דירוג מסוכנת (למשל BBB ומטה).

חלק מאיגרות החוב שהונפקו, למשל באלה בהם החתם היה פועלים אי.בי.אי, קיים סעיף המאפשר פרעון מיידי בערך הפארי. לכן במקרה של הורדת דירוג מתחת לרמה מסוימת, הרי הורדת הדירוג של מעלות שמתבצעת במקרה של הצעה להסדר חוב, תביא להפעלת הסעיף ולפרעון מידי של האג"ח בערכו המלא.

זאת ועוד, להורדת דירוג על ידי מעלות יש השלכה רחבה יותר שכן פעמים רבות בתנאי אג"ח קיים סעיף סל המאפשר לנאמן לדרוש פירעון מיידי במקרה של "הרעה במצב החברה". בכיר בשוק ההון אמר ל"גלובס" בתגובה כי "גם אם אין סעיף המאפשר פירעון מיידי במקרה של הורדת דירוג, על הנאמן הסביר לכנס במקרה זה אסיפת בעלי אג"ח ולשאול אותם לדעתם. לטעמי הוא בהחלט רשאי לפעול לפירעון מיידי כיוון שהורדת דירוג היא אירוע מהותי שמעיד על הרעה במצב החברה".

במקרה שהנאמנים ישתמשו בסמכותם ובכוחם עשויה כל הורדת דירוג הבאה בעקבות הצעה להסדר חוב, להביא לקבלת החלטה בדבר פירעון מיידי של אג"ח גם אם אין התניה מפורשת לכך בתנאי האג"ח.

"תספורת היא פגיעה בזכויות הנושים, כשסיכון מתחיל להתממש, יש להם כל הזכויות המשפטיות לפעול ולקבל החלטות. עם זאת, לא נשכח כי פירעון מיידי אינו אומר כי מחזיקי האג"ח יקבלו את הכסף שכן לא בטוח שלחברה יש את הכסף והרבה פעמים יש לפני מחזיקי האג"ח נושים מובטחים כמו בנקים", אמר ל"גלובס" אודי אלפסי, ראש מחלקת ביטוח, פנסיה וגמל במשרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות'.