הפחתת הריבית מובילה את הדולר לשפל הגדול ביותר מאז השקת האירו ב-1999: מתחזק בכ-2.3% ל-1.473 דולר לאירו

גלובס tv הדולר יורד לרמה של 87.92 ין - השער הנמוך ביותר מאז אוגוסט 1995 ; הפדרל ריזרב הפחית את שיעור הריבית ב-0.75% לטווח של בין 0% ל-0.25% ; הליש"ט מוסיפה 0.14% ל-1.561 דולר

החלטת ה'פד' גורמת לצלילה של הדולר מול האירו ומטבעות נוספים בעולם. האירו תחזק בשיעור של כ-2.3% לרמה של כ-1.437 דולר לאירו.

הדולר נסחר בשפל של 13 שנה ביחס לין היפני בתגובה לצעד האגרסיבי של נשיא הפדרל ריזרב, בן ברננקי, מליל אמש (ג'), שהפחית את שיעור הריבית ב-0.75% לטווח של בין 0% ל-0.25%. ברננקי אותת על כך שהריבית תישאר נמוכה "זמן מה". הדולר ירד מוקדם יותר לרמה של 88.32 ין - השער הנמוך ביותר מאז אוגוסט 1995.

לפני ההכרזה השווקים ציפו להפחתה של 0.5%. מהלך חסר תקדים זה גרם לדולר לחוות את הירידה הגדולה ביותר במשך חמישה ימים מאז החדרת האירו בשנת 1999, לפי חדשות בלומברג, במיוחד לאור העובדה שהבנק הפדראלי אמר שישקול רכישה של ניירות ערך ממשלתיים לטווח ארוך יותר, דבר שלמעשה יקטין את הריביות לטווח ארוך יותר.

האירו מוסיף כעת 2.28% ל-1.437 דולר ; הליש"ט נחלשת ב-0.83% ל-1.5458 דולר ; הדולר מאבד 1.14% ל-87.92 ין לדולר ; הדולר הניו זילנדי מוסיף 1.96% ל-0.5892 דולר ; הדולר מאבד 0.13% ל-1.206 דולר קנדי

[לאתר המט"ח]

מחלקת המחקר של TRIFX:

הפעולה של הבנק הפדראלי גרמה לפוטנציאל דובי משמעותי עבור הדולר, במיוחד לאור העובדה שנתוני מדד המחירים לצרכן הבריטי האחרונים מראים שלחצי האינפלציה חזקים יחסית ואילו בכירי הבנק המרכזי של אירופה אמרו שהם רוצים להימנע מלהפחית את הריבית לרמה נמוכה מ-2%. אך הדבר העיקרי שצריך לשים לב אליו הוא אינדיקציות מחודשות לכך שהבנקים המרכזיים של אנגליה ושל אירופה יהיו גם הם אגרסיביים בהפחתות הריבית או אם ינקטו באופציות מוניטריות חדשות, שכן הסיכוי לירידה של הריבית באזורים אחרים עשוי לגרום להתאוששות של הדולר. למרות שאירוע כזה יכול להתרחש רק עוד כמה שבועות, בטווח הקרוב הסוחרים צריכים לזכור שמדד הדולר נתקל בתמיכה בהחזרה של 50% של 71.31-88.40 ב-79.85. משום כך המטבע עשוי להתאושש מעט בימים הקרובים בעקבות הירידות הגדולות שנרשמו אתמול.

התחזית לגבי הלירה שטרלינג עשויה להיות תלויה בסיכומי הישיבה של הבנק המרכזי של אנגליה

סיכומי ישיבת הבנק שנערכה בדצמבר יספקו את המדד הטוב ביותר לכיוון של הריבית בהמשך. בישיבה זו הריבית קוצצה ב-1% ל-2%, כצפוי. צריך לשים לב להתפלגות הקולות שכן החלטה פה אחד להפחית את הריבית ואינדיקציות לכך שועדת השוק הפתוח רואה צורך בהפחתות ריבית נוספות בעתיד עשויה לגרום לליש"ט לסגת בחדות. אך הסוחרים צריכים להיות מודעים לכך שמספר דורשי העבודה בבריטניה יתפרסם באותה עת, והדבר עשוי להחמיר את ההשפעה הדובית על הליש"ט של הסיכומים שכן מספר דורשי העבודה צפוי לעלות זה החודש העשירי ברציפות ולרשום את העלייה הגדולה ביותר מאז דצמבר 1992.

אירו: כיצד ישפיע מדד המחירים לצרכן האירופי על הבנק המרכזי של אירופה בינואר?

הנתונים מצביעים על כך שהמיתון יימשך בשנת 2009 , אך האם הבנק המרכזי של אירופה ימשיך להפחית את הריבית? בשבוע שעבר חבר הועד המנהל של הבנק המרכזי של אירופה, אקסל וובר, אמר שהוא לא רוצה שהבנק המרכזי יפחית את הריבית לפחות מ-2%, אך מכיוון שהריבית כבר בשפל היסטורי של 2.50%, אין הרבה מקום תמרון מהבחינה המוניטרית המסורתית.

הפרסום הקרוב מאזור האירו עשוי לקבוע עם הבנק המרכזי ישתמש באופציות המועטות שעומדות לרשותו בינואר, שכן מדד המחירים לצרכן שמתפרסם היום צפוי להראות שלחצי האינפלציה ירדו בצורה משמעותית בחודש נובמבר.

מדד המחירים לצרכן צפוי לרדת ב-0.5% לעומת החודש הקודם, והדבר עשוי לגרור את השיעור השנתי לשפל של שנה ברמה של 2.1% לעומת 3.2%. ירידה כזו תגביר את הספקולציות שהבנק המרכזי ימשיך להפחית את הריבית והדבר עשוי להכביד על האירו. אך אם נראה שמדד המחירים לצרכן אינו עונה על הציפיות, האירו עשוי להתחזק שכן הסוחרים יעלו ספקולציות שהבנק המרכזי לא יפחית שוב את הריבית בינואר כדי לחכות לאישור שהמחירים אכן יורדים. מבחינה טכנית, קו המגמה לטווח ארוך אשר תמך במסע הטיפוס של האירו/דולר מ-2002-2008 משמש כעת כהתנגדות ב-1.4150 בערך. הצמד עשוי לסגת מהשיאים של יום שלישי עד סוף השבוע.