"יש תחומים עם מנוע צמיחה מדהים בתוך המשבר - מי שפועל נכון, יתפוס נתח גדול יותר בגל הצמיחה הבא"

דבריה של רינת קרן הרמן, מנכ"לית חברת MIND לייעוץ ארגוני ; גם בימים קשים אלה יש משקיעים המחפשים הזדמנויות, חברות שמגייסות עובדים ומרחיבות את פעילותן, ועורכי דין ושאר יועצים שידיהם מלאות בעבודה. תתעודדו

המשבר הכלכלי השוטף את הארץ מוצא ביטוי בכותרות המציירות תמונה שחורה, אך מודעות הדרושים עדיין קיימות, גם אם מוצנעות יותר. לצד הארגונים המפטרים עובדים כתוצאה מ"המצב", קיימים ארגונים לא מעטים הגדלים והמתרחבים למרות ההאטה, וחלקם אף בזכותה.

רשת סופרפארם מתכננת לפתוח בשנה הקרובה 18 סניפים חדשים, שיתווספו ל-142 הסניפים הקיימים, ולגייס כ-700 עובדים חדשים לרשת המעסיקה כ-5,000 עובדים בישראל, בסין ובפולין. מדובר בהיצמדות לתוכנית שתוכננה עוד לפני המשבר, מסביר יאיר עשהאל, המשנה למנכ"ל סופרפארם: "אף חברה לא פותחת חנויות חדשות מהיום למחר. זו התוכנית המקורית שלנו, ובכוונתנו ליישם אותה ככתבה ב-2009. ההתאמות שיידרשו לאור ההתפתחויות יהיו ברמה הטקטית, לא ברמה האסטרטגית. אנחנו עדיין לא מרגישים האטה ברמות שאותן מתארים בכלי התקשורת, אבל אם יהיה צורך והשוק ידרוש היערכות שונה, נעשה זאת על-ידי מבצעים, פרסום, פעילויות של קידום מכירות. כדי לא לאבד נתחי שוק נקריב רווח גולמי".

עשהאל מודה שחברות קטנות לא יכולות להרשות לעצמן להתגבר על המשבר באמצעים דומים, אבל מאמין שחברות המשקיעות בזמן משבר בתשתיות ושומרות על נתח השוק יוצאות מחוזקות בסופו, וכי גם לתחום עיסוקה של הרשת יש משמעות: "במשבר של שנת 2000 יצאנו עם נתח שוק גדול יותר, ולא נדרשנו לקיצוצים במהלכו. באופן כללי, בתקופות של משברים כלכליים גדלה הצריכה של מוצרי קוסמטיקה. אנשים רוצים לפנק את עצמם, מרגישים צורך לפצות עצמם, ומוצרי קוסמטיקה זולים יותר מנסיעה לחו"ל, למשל".

כשהגדולים סובלים

כמו במשבר של שנת 2000, גם הפעם הענף הראשון להתייעל היה ההיי-טק: חברות רבות מיהרו לקצץ, והשוק עבר, בתוך תקופה קצרה ביותר, מ"שוק של עובדים" ל"שוק של מעסיקים". אבל גם בתחום זה חברות לא מעטות ממשיכות בקליטת עובדים, תוך היצמדות לתוכניותיהן המקוריות. אחת מהן היא חברת TCS ישראל, חברה-בת של תאגיד Tata, המספקת פתרונות ושירותים בתחום ה-IT. אייל מוסקל, סמנכ"ל השיווק של TCS ישראל, מציין כי כעת דרושים לחברה - המעסיקה כ-250 עובדים ברחבי העולם, מהם שלושים בישראל - 15 עובדים נוספים.

"אנחנו לא חסינים בפני ההאטה", הוא אומר. "תחום פעילות אחד שלנו, אפליקציות לשוק הפיננסי, נפגע בתקופה האחרונה, אבל באופן כללי אנחנו נמצאים עכשיו בתקופה של צמיחה למרות המצב. לא שחררנו עובדים, אנחנו אפילו קולטים". לדברי מוסקל החברה מתמקדת כעת בגיוס עובדים לתחומי SAP, אורקל אפליקיישן, QA וסיסטם. "אנחנו מפוצצים בקורות חיים, אבל הגיוס שלנו מאוד סלקטיבי". הסברו של מוסקל לגבי שרידות החברה בזמן המשבר מתייחס לגב החזק שלה: "אנחנו שייכים לבית התוכנה השני בגודלו בעולם, המעסיק מעל 130 אלף עובדים. היום, יותר מבעבר, גופים מחפשים תועלת גדולה יותר על כל יחידת עלות, ואצלנו מוצאים את זה כיוון שאנחנו חברה גלובלית. המשאבים שמשתתפים בפרויקט מגיעים ממקומות זולים יותר, כמו הודו. השילוב של ישראלים וזרים לא פוגם בתועלת, באיכות, אבל מוריד את המחיר".

בשלב זה, לדברי מוסקל, לא נשקלים צעדי התייעלות בחברה, הנמצאת, למעשה, בשיא פריחתה. "אנחנו במצב הטוב ביותר מאז שהסניף נפתח לפני כשלוש שנים. אנחנו בשיא הרווחיות שלנו כרגע. הסניף מכניס מעל 10 מיליון דולר בשנה. בנוסף, ההתנהלות הצנועה שלנו בשנים קודמות פועלת לטובתנו. לא השתתפנו בחגיגות בעבר, ולכן היום אנחנו לא באים להלוויות".

חברה נוספת המציינת את התנהלותה הצנועה כאחת הסיבות ליכולתה להתרחב כעת היא חברת התרופות הבינלאומית שרינג פלאו. החברה, המעסיקה בישראל כמאה עובדים, קלטה בשנה האחרונה שלושים עובדים חדשים, ומחפשת כעשרה עובדים נוספים. כתוצאה מגידול זה היא עוברת בקרוב למשרדים חדשים בהוד השרון.

מנכ"ל החברה, דורון שוורץ, מציין כי הגידול נובע ממגמה שהחלה לפני כשנתיים; היקף המחקר הקליני של שרינג פלאו בישראל התרחב, ונוסף מגוון שירותים חדשים, המצריכים תוספת כוח אדם מקצועי בתחומי המחקר, השיווק והניהול. שוורץ צופה האטה כתוצאה מהמשבר הגלובלי, אך נשאר אופטימי: "למרות שתעשיית התרופות ידועה כדפנסיבית, אין ספק שגם רמת הביקושים לתרופות תרשום ירידה מסוימת, אבל החברה נוהלה גם לפני המשבר בזהירות רבה, מה שפועל לטובתה כעת. אולי הפסדנו כמה ארוחות טובות בעבר, אבל עכשיו אנו לא נדרשים לדיאטה".

יש משקיעים מעיזים

ויש אפילו מי שמחפשים להשקיע בימים טרופים אלה, ומספקים עבודה לעוסקים במלאכה. עו"ד אנה משה מעידה על גידול בהיקף פעילותו של המשרד שבראשו היא עומדת, משרד משה גיצלטר, שהוקם בתחילת השנה המתמחה בעסקות מסחריות בינלאומיות. לדברי משה, הגידול בפעילות נובע מהבנה של משקיעים כי ההזדמנויות הקיימות היום בשוק הן נדירות. "עובדים איתנו יזמים שמחפשים במה להשקיע, שמבינים שההזדמנויות שיש היום בשטח הן יחידות בדורנו. מה שהם יקבלו עבור הכסף שלהם עכשיו הם לא היו מקבלים לפני שנה, ולא יקבלו בעוד שנתיים, כשנצא מהמשבר. רוב המשקיעים עדיין נזהרים, יושבים על הגדר, אבל יש גם כאלה שמעיזים".

גם קשריו של המשרד עם יזמים ומשקיעים ממדינות שונות, ובראשן רוסיה, אוקראינה וקנדה, פועלים לטובתו, משה מודה: "יש שם אנשים עם לא מעט כסף, שמחפשים איפה להשקיע אותו. הנה, לדוגמה, לפני כחודש ליווינו קרן קנדית פרטית קטנה, שמבינה שיש פה כוח אדיר, והצגנו בפניהם 12 חברות ישראליות. כתוצאה מהגידול בהיקף הפניות ובהיקף העבודה אנחנו מחפשים לקלוט עובדים חדשים".

פרט לחברות מן השורה שהמשבר מדלג עליהן, מסיבות שונות, יש מי שמעצם עיסוקם נבנים ממנו, כגון חברות העוסקות בליווי תהליכי קיצוצים בארגונים, עורכי דין העוסקים בפירוקים של חברות, ואחרים. חברת MIND לייעוץ ארגוני, למשל, מדווחת גם היא על גידול בהיקף הפניות אליה.

רינת קרן הרמן, מנכ"לית החברה, מספרת שבתחילת המשבר החשש היה גדול: "כשהתחיל המשבר כולם הסבירו לי שייעוץ זה מותרות, ושזה הדבר הראשון שמקצצים בו. בינתיים אני מגלה דווקא שמנכ"לים מאוד צורכים שירותי ייעוץ בתקופה כזו. מנכ"ל זה תפקיד מאוד בודד, ועוד יותר בתקופות משבר. הרבה אחריות נופלת על כתפיו: האם לפטר, ואיך לעשות את זה? איך אפשר להתייעל בדרכים אחרות? איך להקטין את החששות בקרב העובדים? כשהספינה עושה קולות של טביעה, אתה מתקשה לשמור על העכברים הטובים שלא יברחו ממנה. אלה שאלות מאוד קשות, שמנכ"לים צריכים להתמודד איתן, והם נזקקים לעתים לעזרה חיצונית".

גם קרן הרמן מאמינה שמשבר מהווה הזדמנות לצמיחה, ולא רק עבורה: "יש תחומים שיש להם מנוע צמיחה מדהים בתוך המשבר, ויש לי כמה לקוחות כאלה, שעובדים על להגדיל שירותים, לייצר נישות חדשות שיתאימו למשבר, שיוציאו אותם מחוזקים ממנו. מי שמצליח לשרוד את המשבר, ופועל נכון תוך כדי, יתפוס נתח גדול יותר בגל הצמיחה הבא, ויש ארגונים שמבינים את זה".