שווי ההשקעות של תושבי ישראל בתיק למסחר בחו"ל ירד בספטמבר בכ-5 מיליארד דולר כתוצאה מירידת מחירי ני"ע

בנק ישראל: מדובר בהפסד הון מצטבר בשיעור של 11% על יתרת התיק מתחילת השנה, ושל 7% רק ברבעון השלישי ; יתרת ההתחייבויות נטו של המשק מול חו"ל הסתכמה בסוף ספטמבר 2008 בכ-8 מיליארד דולר, ירידה של כ-48% לעומת סוף שנת 2007

שווי ההשקעות של תושבי ישראל בתיק למסחר בחו"ל ירד בכ-5 מיליארדי דולרים כתוצאה מירידת מחירי ני"ע. מדובר בהפסד הון מצטבר בשיעור של 11% על יתרת התיק מתחילת השנה, ושל 7% רק ברבעון השלישי, כך עולה מנתונים שפורסמו היום על ידי החטיבה למידע ולסטטיסטיקה בבנק ישראל.

עוד עולה מהנתונים כי כרבע מיתרת הנכסים של תושבי ישראל (כ-40 מיליארדים) מושקע בפיקדונות בבנקים בחו"ל, הנחשבים בעלי סיכון נמוך יחסית. יתרת ההשקעות מוחזקת בני"ע למסחר, בהשקעות ישירות ובאשראי אחר, הנחשבים לבעלי סיכון גבוה יותר. מנגד, יתרת ההתחייבויות של המשק לחו"ל ירדה, מתחילת השנה, בכ-2% בעיקר עקב ירידה במחירי ני"ע ולמרות המשך ההשקעות הישירות במשק.

כתוצאה מכך, יתרת ההתחייבויות נטו של המשק מול חו"ל הסתכמה בסוף ספטמבר 2008 בכ-8 מיליארדי דולרים ירידה של כ-7.5 מיליארד דולר (48%) לעומת סוף שנת 2007. הירידה בהתחייבויות נטו נבעה מגידול של כ-3.8 מיליארד דולר בנכסי המשק בחו"ל ומירידה של 3.7 מיליארדים בהתחייבויות המשק לחו"ל. על פי נתוני בנק ישראל, השינויים ביתרות ב-2008, הושפעו מירידות המחירים בבורסות בארץ ובעולם בעיקר ברבעון השלישי, כך שמרבית הירידה בהתחייבויות נטו נבעה מירידת מחירי ני"ע.

יתרת הנכסים של המשק בחו"ל, הסתכמה בסוף ספטמבר 2008, בכ-194 מיליארדי דולרים גידול של כ-3.8 מיליארדים (2%) לעומת סוף 2007. מקור הגידול מהמשך השקעות ישירות בחו"ל וצבירת רזרבות בנק ישראל, שהתקזזו חלקית עם השפעת ירידת מחירי ני"ע. יתרת ההשקעות הישירות של המשק בחו"ל גדלה, מתחילת השנה, ב-4.2 מיליארדי דולרים (9%).

יתרת ההשקעות בתיק ני"ע למסחר קטנה בכ-5.8 מיליארד דולר (13%), בעיקר עקב ירידת מחירי ני"ע בחו"ל שגרעה כ-4.8 מיליארד דולר משווי ההשקעות (הפסד הון מצטבר בשיעור של 11%, בעיקר ברביע השלישי של השנה). יתרת ההשקעות האחרות הכוללת בעיקר פיקדונות ואשראים - ירדה בכ-2.2 מיליארד דולר (3%), בעיקר עקב משיכות נטו של הבנקים בישראל מפיקדונותיהם בחו"ל והעברתם לפיקדונות בבנק ישראל.

יתרת הרזרבות של בנק ישראל גדלה ב-7.7 מיליארד דולר (27%), כחלק ממדיניות הבנק להגדלת רמת יתרות המט"ח שלו (החל ממארס 2008). יתרת ההתחייבויות של המשק לחו"ל ירדה, בשלושת הרבעונים הראשונים של 2008, בכ-3.7 מיליארד דולר (2%), זאת עקב ירידה במחירי ני"ע (בעיקר ברבעון השלישי), ולמרות המשך ההשקעות הישירות במשק בהיקף של כ-8.3 מיליארד דולר.

יצוין כי מגמת ההשקעות נטו בתיק ני"ע למסחר, במחצית הראשונה של השנה, התחלפה ברבעון השלישי במימושים נטו, במניות הישראליות, בהיקף של כ-1.2 מיליארד דולר.

החוב החיצוני של המשק בסוף ספטמבר 2008, נשאר ברמה דומה לזו של סוף 2007 - כ-90 מיליארדי דולרים. עם זאת חל שינוי בהרכב החוב - החוב של המגזר הפרטי הלא-בנקאי גדל בכ- 2.8 מיליארד דולר (9%) ומנגד חלה ירידה של כ-2.4 מיליארד דולר בחוב של המגזר הציבורי.

היחס שבין החוב החיצוני לתמ"ג המשיך לרדת עד לרמה של 43% בספטמבר 2008, בעיקר כתוצאה מייסוף השקל. מנתונים על החוב החיצוני נטו של המשק עולה כי, נמשך הגידול בהיקף ההלוואות נטו של המשק לחו"ל (כולל פקדונות ואשראים). כך, עומד עודף הנכסים על ההתחייבויות של המשק במכשירי חוב בספטמבר על 44 מיליארדי דולרים.

עודף הנכסים לזמן קצר, המשקף את נזילות המשק, הסתכם בסוף ספטמבר 2008 בכ-55 מיליארד דולר ומשקף יחס כיסוי גבוה - היקף הנכסים לזמן קצר גדול ביותר מפי 2 מהחוב הקצר.