מהפכת הקבלנות הירוקה

חברות קבלניות נכנסות לעידן הירוק: בפרויקטי פינוי-בינוי, בהצבת קולטים סולריים לחיסכון בחשמל ובמערכת אינסטלציה כפולה הממחזרת מים אפורים

חברות הבנייה החלו בשנה האחרונה להיכנס לתחום הבנייה הירוקה, המשתלבת בהרמוניה עם הסביבה, מעניקה לדיירים איכות חיים משופרת תוך מניעת פגיעה בערכי טבע וחיסכון במים ואנרגיה. חברות הבנייה העריכו שפעילות זו תביא להעלאת איכות הבנייה, ובחשבון אחרון תיתן לה גם פרמיה בצורת מחירי המכירה של הדירות וקצב הבנייה שלהן.

במסגרת מהפכת הבנייה הירוקה, נפגשו הנהלות חברות הבנייה עם יועצים המתמחים בבנייה ירוקה, ומהנדסי חברות בנייה עברו קורס מיוחד מטעם מכון התקנים בתחום הבנייה הירוקה.

הנושא הראשון והמיידי שבו מופעלת מדיניות הבנייה הירוקה הוא עסקאות פינוי-בינוי, שבהן אשדר היא החברה המובילה. בדיקותינו העלו, שאפשר למחזר כ-90% מחומרי הבניין של הבניינים הנהרסים. הדוגמא הראשונה היא פרויקט נוה מונוסון, שבו אנו הורסים כ-200 דירות: מגרסות גדולות גורסות את החומר הקשיח והופכות אותו למצעים למילוי כבישים. את החומר הקשיח מוכרים לקבלן ידוע, הבונה מחלף באזור יבנה. פלדת הזיון נמכרת לקרית הפלדה בעכו.

חברות הבנייה מפעילות שיטה זו בפרויקטים לפינוי-בינוי, ובהם מאות טונות של חומרי בניין למיחזור. נעסיק קבלני הריסות היודעים מהי השיטה הנכונה להרוס את הבניין הישן כדי שאפשר יהיה למחזר את חומרי הגלם. יש כיום בישראל ידע איך למחזר את חומרי הבניין. בנוסף, נחסוך כסף: הקבלן יגבה מאתנו בזכות המחזור מחיר נמוך יחסית בעד הריסת הבניין.

בחברות בנייה רבות החלו בשנה האחרונה לבנות שכונות מגורים תוך תשומת לב לאתרי טבע קיימים, כגון עצים. אם לא נוכל לשמור על העץ - נעתיק אותו למקום סמוך. לא נחסום זרימה טבעית של מים באתר הבנייה, ונמצא פתרון לכל מקרה. אם באתר הבנייה יש אגירה טבעית של מי גשמים, נחדיר אותם לאדמה, אל מי התהום.

תחום נוסף המשתלב בבנייה הירוקה הינו הצורך לחסוך בחשמל, ולהקטין את פליטת הגזים. אשדר תרכוש על חשבונה מערכות קולטי שמש, שמחירן כ-110 אלף שקל ליחידה, ותתקין אותן על גגות הבתים. הקולטים ייצרו חשמל לשימוש הדיירים. עודפי ייצור נמכרים לחברת החשמל.

בנוסף, הכנסת שיטות מתקדמות למיזוג אוויר, שיבטיחו טמפרטורה קבועה ואחידה; נשים דגש בתכנון הדירות על שימוש נרחב ככל האפשר בתאורה טבעית, נתקין נורות חסכוניות בחשמל בלובי הקומתי ובלובי הכניסה לבניינים ועוד.

בחלק מהפרויקטים המוקמים כיום מופעלת שיטת "המים האפורים". בשיטה זו בונים בכל דירה שתי מערכות אינסטלציה נפרדות, למי מטבח ולמי אסלות. ניתן למחזר את מי המטבח, ולהעבירם באמצעות צנרת נפרדת כדי להשקות גינות. בפרויקט אחד בראשון לציון הגענו להסכם עם העירייה, שלפיו יועברו מי המטבח הדלוחים לבריכת אגירה, שממנה ישקו גינות ציבוריות. אנחנו עומדים להפעיל את שיטת הצנרת הכפולה גם בפרויקט גדול שנבנה בבת ים.

לא שכחנו את הגינות הפרטיות, בהן נשתול צמחים חוסכי מים. יש בארץ כ-500 סוגי צמחים ועצים הצורכים כמויות מוקטנות של מים. הרשימה כוללת בין היתר ברושים, אורן, ארז, הרדוף ומורן - ואלו דוגמאות מעטות מרשימה ארוכה.

חברות הבנייה יבנו בעתיד בניינים באמצעות חומרי גלם וגימור העונים לדרישות הבנייה הירוקה. לצערנו, יש בארץ רק חומרים מעטים העונים לדרישות, ועל החברה ומומחיה להיות "עם היד על הדופק" ולהכניס לשימוש כל חומר כזה. *

הכותב הוא סמנכ"ל הנדסה בחב' אשדר.