"לא הכול הלך לנו חלק. הדרך להצלחה לא פשוטה"

בפורום היזמים של MIT ניסו ויקטור ויסלייב, מייסד פסעבה, וסטף ורטהיימר מישקר, לתת השראה ליזמים: "המקצוע שבונה את המדינה הזו הוא תעשייה - תעשיית ייצור עם היי-טק"

"בתקופה שבה וול סטריט נופלת, הרבה אנשים צעירים מתלבטים מהו המקצוע האמיתי. אני יכול להגיד לכם שהמקצוע שבונה את המדינה הזו הוא תעשייה - תעשיית ייצור עם היי-טק או לואו טק, זה לא משנה". כך אמר אתמול סטף ורטהיימר, מייסד ישקר, במסגרת כנס היזמים של MIT שנערך באוניברסיטת תל אביב. הדוברים הסכימו ביניהם שהדרך להצלחה איננה פשוטה.

ורטהיימר סיפר על הדרך שלו להצלחה ועל הקשיים שהיה צריך לעבור כדי להצליח, במה שאמור היה להיות סיפור בעל השראה ליזמים, אנשי עסקים בתחילת הדרך וסטארט-אפיסטים צעירים. "מי שקורא את העיתון או רואה טלוויזיה, חושב שהעסק מתחיל סביב הכסף. אבל, הוא לא יכול להאמין שזו הייתה הקללה של עם ישראל, בגלל האנטישמיות. היהודים הראשונים שעלו ארצה הבינו שהם צריכים להחליף מקצוע בשביל להשתלב בישראל. פה כולם רוצים להיות מנהלים, אף אחד לא רוצה להיות עובד".

ויקטור ויסלייב, מייסד חברת Passve שנמכרה ב-305 מיליון דולר לחברת PMC Sierra, דיבר אף הוא על דרכו למכירה. " המיתוס שאני רוצה לנפץ הוא שהמון אנשים אומרים לי שהכול הלך לנו חלק. לא היה לנו מזל מטורף, ואנחנו לא גאונים. נכון יותר לומר לגבינו ששום דבר לא הלך. זו חברה שזכתה לפעול בעת של שינוי מאוד משמעותי בשוק התקשורת, והיום 10 מיליון בתים בעולם מקבלים תקשורת פס רחב באמצעות מוצרים של החברה".

ויסלייב: "לקח לנו שנה וחצי שיהיה לנו מספיק כסף בקופה, כדי שנוכל להשיג את היעדים שלנו. ידענו שמשקיעים אוהבים להשקיע באחד משני דברים: ביזמים שכבר הצליחו, או ברעיון שנשמע להם הגיוני ושקל לבדוק אותו. לא היינו כאלה ולא היה לנו רעיון כזה. היינו כמה חבר'ה שרק יצאו מהצבא, עם ניסיון עסקי אפסי והבנה עסקית אפסית.

"לא רק שאי אפשר היה עדיין לאמת את הסיפור שסיפרנו למשקיעים, אלא שהבטחנו לעשות מוצרים לשוק שעדיין לא קיים", ציין ויסלייב. "בסופו של דבר התחלנו עם צ'ק של 100 אלף שקל, השכרנו משרד בדרום ת"א ונמכרנו ב-305 מיליון דולר, כאשר החברה מעסיקה בארץ קרוב ל-200 עובדים".

סיפורי ההצלחה הללו ודאי נותנים השראה ליזמים, אבל בתקופה הנוכחית אפילו צ'ק של 100 אלף שקל כמו שקיבל ויסלייב בזמנו הוא לא דבר פשוט להשגה.