הצרות של לבייב מגיעות עד מנהטן

לבייב הסתכסך עם שותפו לפרוייקט Apthorp מוריס מאן וכעת מבקש למכור את הבניין ב-552 מיליון דולר

אם כל הצרות שנחתו על לב לבייב בשנה החולפת לא מספיקות, עכשיו הוא גם מוצא עצמו בסכסוך משפטי עם שותפו בבניין Apthorp בניו יורק, איש העסקים מוריס מאן. במסמכים שהוגשו לבית המשפט לבייב מכנה אותו כמי ש"השתולל" במסגרת תפקידו כמנהל הפרויקט ובזבז את כספי הפרויקט על הוצאותיו המשפטיות האישיות. אבל לבייב לא מסתפק בזה ובונה על בית הדין הרבני בארה"ב שיפתור את הסכסוך.

מהמסמכים שהוגשו לבית המשפט עולה כי לבייב מתכנן למכור את ה-Apthorp תמורת 552 מיליון דולר לאחר שמועצת המנהלים של הפרויקט נתנה את אישורה למכירה, אולם מאן מסרב לה. במארס 2007 אפריקה ישראל רכשה 50% מהפרויקט לפי 426 מיליון דולר.

על פי המסמכים שהוגשו לבית המשפט העליון של מדינת ניו יורק, והגיעו לידי הוול סטריט ג'ורנל, כיום הפרויקט נמצא בקשיים כספיים.

הנכס הוא בניין היסטורי ברובע Upper West Side במנהטן שבניו יורק והוא כולל, בין היתר, 163 דירות להשכרה, מתוכן כ-100 דירות בדיור מפוקח, בשטח כולל של 32 אלף מ"ר. כשרכשה החברה את חלקה בנכס היא תכננה לשפצו להופכו לבניין דירות יוקרה המיועדות למכירה.

במסמכים המשפטיים, מציין הוול סטריט ג'ורנל, נכתב כי פרויקט זה נמצא בסכנת חדלות פירעון ושרק יחידה אחת נמכרה בששת החודשים מאז שהוכרז על תחילת הפרויקט בהשקעה הנאמדת במיליארד דולר. באי כוחו של לבייב טוענים בין השאר כי מאן התיר לעובדי הפרויקט לגור בדירות הריקות של הבניין.

הסבת בניין Apthorp למגורי יוקרה התחילה כשאנגלו אייריש בנק אישר הלוואה בסך 385 מיליון דולר וקרן אפולו להשקעות בנדל"ן סיפקה הלוואת מזנין בסך 135 מיליון דולר לרכישת הבניין, שיפוצו, פיתוחו ושיווקו. כאמור בקיץ היזמים החלו להציע את דירות היוקרה בסכומי עתק.

עם נפילתו של שוק הנדל"ן החלה קרן אפולו להתנגד לתקציב הפרויקט וטענה כי התוכנית העסקית אינה הגיונית בשל משבר האשראי. באוגוסט אפולו דרשה להחזיר לה חלק מההלוואה. הנהלת הפרויקט, בראשות מאן, הגישה תביעה בסך 500 מיליון דולר בטענה כי הבקשה איננה הולמת והיא בבחינת כופר. הנהלת הפרויקט טענה עוד כי בקשתה של אפולו היא ניסיון להשתלט על הפרויקט במחיר מציאה.

מאן משך את התביעה במהרה אבל הדבר עיצבן את לבייב, מה שהביא אותו להתחיל במהלכים לסלק את מאן כמנהל הפרויקט.

גם בניין הטיימס בצרות

הסכסוך המשפטי לא מסתיים כאן. אתר הנדל"ן הניו יורקי The Real Deal מדווח כי לפני שבוע האיץ לבייב בבית המשפט להעביר את נושא המריבה לדיון בפני בית הדין הרבני לבוררות, "בית דין של אמריקה", בכדי להימנע מעיקול הבניין.

בא כוחו של מאן, תיאודור שטיינגוט, השיב לטענות של לבייב ואמר כי ה"הצלפות" של אפריקה ישראל הפכו את ניהול הפרויקט לקשה יותר וכי מרבית הטענות של אפריקה ישראל הן שגויות.

גם בניין The Times Building במנהטן, בו מחזיקה כעת החברה רק במחצית הזכויות, איננו במצב מלבב. בעיתונות האמריקנית נכתב כי מרבית השטחים בבניין אינם מושכרים למרות ששיפוצו הושלם זה מכבר.

באפריל 2007 החברה רכשה את הבניין שממוקם באזור הטיים סקוור בלב מנהטן, תמורת כ-525 מיליון דולר. החברה השקיעה 170 מיליון דולר בשיפוצו ותכננה להשכירו למשרדים ולשטחים מסחריים.

לפני ארבעה חודשים, במסגרת הקטנת חשיפתה לשוק האמריקני הודיעה אפריקה ישראל כי קרן השקעות ממזרח אסיה תרכוש 49% מזכויותיה והתחייבויותיה בפרויקט תמורת 49 מיליון דולר ותישא בחלק היחסי במימון שנלקח לצורך פיתוח הפרויקט בהיקף כולל של כ-711 מיליון דולר.

לגבי בניין Apthorp, לבייב ומאן תיכננו ללכת במתווה של מלון הפלאזה של יצחק תשובה. כלומר לשפץ את הנכס, להפכו לבניין דירות יוקרה המיועדות למכירה וכן לפעול לקבלת אישורים להרחבת הנכס בהתאם לזכויות הבנייה הנוספות.

בסופו של דבר, נראה כי הפרויקט ניזוק משילוב בין השפעות קריסת הכלכלה העולמית לבין הסכסוכים הפנימיים בין השותפים. אפריקה ישראל סירבה להגיב. *