לחזור לנתיב בפקודת הטכנולוגיה: אביזרי המדיה ברכב עלולים לעצבן, אך גם להציל חיים

לא מעט חברות ישראליות מנסות להגן על הנהג מפני תאונות בעת הנסיעה, לא כולם שמחים להתחבר למכשיר שצורח עליהם כשהם עוברים מנתיב לנתיב ללא איתות, אך מומחים טוענים שתאונות רבות יכולות להימנע כך

יש כאלה ששפר עליהם גורלם, והם יכולים להגיע למקום עבודתם כשהם רכובים על אופניים, הולכים ברגל, או נוסעים ברכב נסיעה קצרה בלבד. לעומתם, יש מי שנהיגה ממושכת היא חלק נכבד בסדר יומו. יש אנשים שמבלים שעות בנסיעה לעבודה וממנה, כאלה שהמכונית הפכה עבורם לסוג של בית שני.

לכן, זה הפך להיות מובן מאליו שיצרניות הרכב ויצרני התעשייה הנלווית, ישקיעו מאמצים בפיתוח עזרים וטכנולוגיות שישדרגו את הנסיעה ויאפשרו לבעל הרכב לנצל את זמן הנסיעה המת עם אביזרי מדיה אלקטרוניים ייעודיים. במקביל, מתמקדת התעשייה גם בפיתוח וייצור של טכנולוגיה שתהפוך את הנסיעה לבטוחה יותר.

בתחום הבטיחות, יש שני סוגי מערכות: אלה שמותקנות על-ידי יצרן הרכב, מערכות Built-In, אם תרצו, ואלו שהלקוח יכול להתקין בנפרד בעצמו. בתחום מנגנוני הבטיחות צמחו גם לא מעט חברות כחול-לבן, כמו חברת הסטארט-אפ הירושלמית Mobileye, שהייתה אחת מחברות הסטארט-אפ המבטיחות של "גלובס" לשנת 2005-2006. המערכת שפיתחה מתאימה גם ליצרן וגם להתקנה עצמית של הלקוח.

המערכת, מדגם AWS4000, ניתנת להתקנה על כלי-רכב שכבר נעים על הכביש, בניגוד לרוב המערכות שמגיעות באופן מובנה ברכבים חדשים. בחברה גם חתמו על חוזים עם יצרניות רכב כמו BMW להתקנה של המוצר אצלם כבר בשלב הייצור.

מובילאיי מפתחת מערכת הכוללת מצלמה המותקנת על גבי השמשה הקדמית, צג ויזואלי וזוג רמקולים. המערכת מתריעה בפני הנהג על סטייה מנתיב, אי-שמירת מרחק מהרכב שלפניו וכן התרעה על התנגשות ברכב שנוסע לפניו.

המצלמה מצלמת את נתיב הנסיעה והרמקולים נועדו להתרעות. הרמקולים אינם מחוברים לאף מערכת מדיה אחרת ברכב, כדי לאפשר לנהג להאזין לרדיו, לשמוע מוזיקה או לאפשר ליושב לצידו לצפות בסרט.

מערכת הסטייה מנתיב נכנסת לפעולה כשהנהג נוסע במהירות הגבוהה מ-55 קמ"ש. אם במצב כזה יבצע סטייה מנתיב אחד לשני ללא איתות, יבקע רעש מהרמקולים מהכיוון שאליו סטה וגם הצג הוויזואלי יתריע על כך.

כאשר המרחק בין הנהג לרכב שלפניו יירד אל מתחת לשנייה (מרחק עצירה), צבע מסך הצג יהפוך לכתום ויושמע צליל חזק. ההתרעה הזו מודיעה לנהג שהוא נמצא בטווח סכנה והוא יכול לבחור אם ההתרעה על טווח הסכנה יוגדר במרחק של חצי שנייה, המתאים לנהגים מיומנים מאוד, עד ל-1.8 שניות לנהגים צעירים.

אחת הבעיות שיכולות להיגרם מהמערכת הזו, בדומה להתרעות על מהירות נסיעה מעל המותר שמכשירי ה-GPS מספקים היום, היא שחלק מהלקוחות מבטלים את ההתרעה וממשיכים לנסוע מהר. במובילאיי, מאפשרים להשתיק את המערכת ברוב ההתרעות, אולם כאשר יש סכנת התנגשות, צליל ההתרעה עדיין יושמע.

מורן סיטין, מנכ"לית AWACS, המשווקת את המערכת בארץ, אומרת ל"גלובס", שבשביל לעודד את הטמעת המערכת, החברה הורידה משמעותית את המחיר, כך שלקוחות ששוכרים את המערכת מחברת הביטוח שלהם נהנים מהנחה של 25% בפוליסה, ומשלמים על המערכת 99 שקל לחודש.

במובילאיי כבר חושבים על שדרוגים למערכת שלהם, שתהפוך את הנהיגה לבטוחה אפילו יותר. לדברי יצחק ליטמן, סמנכ"ל שיווק במובילאיי, "יש לנו פיתוח לזיהוי הולכי רגל, שיאפשר למערכת לזהות הולך רגל שמתפרץ לכביש ופונקציה נוספת היא שליטה על אורות חכמים.

הפיתוח הזה מגיע בעקבות מחקרים שהראו שנהגים לא משתמשים באורות גבוהים בלילה, בגלל שהם מתעצלים לעבור בין אורות דרך לאורות גבוהים. המערכת שלנו מתחברת לאורות הרכב ויודעת לזהות אם יש כלי-רכב שמגיעים מלפנים שהאורות יכולים להפריע להם. ברגע שהיא מזהה אותם, היא מורידה את האורות הגבוהים לאורות דרך ולאחר מכן מחזירה אותם חזרה. המעבר הזה מאפשר לנהג לנהוג עם אורות שמאפשרים לו טווח ראייה יותר גדול. תכונה נוספת שלנו תאפשר לסרוק תמרורי מהירות שמוצבים בדרכים ולדווח לנהג על כך".

האח הגדול, או ההורים

חברה ישראלית נוספת, Green Road מבית דגן, מציעה את הקופסה הירוקה, מערכת שיכולה לזהות מגוון סוגי תמרונים בנהיגה ולהשתמש במידע זה כדי לחשב את מדדי הסיכון המצביעים על הבטיחות הכוללת של הנסיעה. נהגים מקבלים משוב על מהירות מופרזת או החלפת נתיב בזמן אמת על-ידי יחידת חיווי הנמצאת בתוך הרכב.

בנוסף, מופקים דו"חות סיכום נהיגה הניתנים באינטרנט, או ב-SMS בסלולרי, כך שהאחראים על הנהגים, כמו מנהלי חברות הסעות או הורים לנהגים צעירים, יכולים להתרשם מאופן הנהיגה של הנהג.

חברה ישראלית אחרת שנמצאת בתחום הקופסה הירוקה היא Traffilog, שגם המערכת שלה יודעת לנתח את דפוסי הנהיגה של המשתמש ברכב ולהתריע בפני נהיגה פרועה.

"טכנולוגיות כאלו מתאימות לנהגים צעירים שיוצאים מתקופת הליווי לתקופת הסולו", מספר אילן גרודסקי, מנהל תחום טכנולוגיות בעמותת אור ירוק, שהוקמה ב-1997 ושמה לה למטרה לצמצם את מספר הנפגעים בתאונות דרכים בארץ. "אינדיקציה כזו המוקלטת בצורה אלקטרונית, מאפשרת לנהג למתן את ההתנהגות שלו בכביש ומאפשרת גם לתת לו משוב".

הוד פליישמן, ממייסדי Green Road אומר שיש להם שיתוף פעולה עם אור ירוק, עם הורים ונהגים צעירים. "הסיכון של הנהגים הצעירים שהשתתפו בפרויקט פחת ב-50% והמעורבות בתאונות של מי שהשתמשו בטכנולוגיה שלנו נמוכה יותר משל אחרים".

לדברי פליישמן, למוצר של החברה יש יתרון נוסף - חיסכון בדלק. "כשמדברים על טכנולוגיות לחיסכון בדלק בכלי-רכב, רובן עתידיות, בעוד שהשאלה היא מה אפשר לעשות כבר מחר בבוקר. הדבר המיידי שאפשר לעשות זה לנסוע בצורה מתונה ולחסוך דלק דרך זה. החיסכון בדלק בצורה הזו הוא משמעותי - 10% כתוצאה משינוי סגנון הנהיגה".

יצרניות הרכב על המסלול

הטכנולוגיות מגיעות לא רק מכיוון הסטארט-אפים אלא גם מכיוון יצרניות כלי-הרכב. מרצדס, למשל, מציעה במכוניות החדשות שלה את טכנולוגיית ה-Pro Safe, המלכדת מספר טכנולוגיות לשמירת הבטיחות על הנהג. המערכות מוטמעות ברכב החל משלב הנהיגה דרך זיהוי מצבי חירום, הגנה על הנוסעים אם קורית תאונה ושילוב חיישנים לקריאה מיידית כקריאת מצוקה לכוחות הצלה וחילוץ רלבנטיים בזמן אמת (פעיל רק בחו"ל).

ב-2009 תציע מרצדס טכנולוגיית "ראייה ממוחשבת" - טכנולוגיית רדאר, חיישנים ומצלמות זעירות לזיהוי סטייה מנתיבים, לזיהוי ולקריאת תמרורים לחניה עצמית של המכונית וכן להתראה על מעורבות בתאונות דרכים. לחיצה על מתג החניה תגרום לחיישן הלייזר להיכנס לפעולה, למדוד את מקום החניה המיועד ולתכנן את נתיב הכניסה לחניה. כל שעל הנהג לעשות הוא ללחוץ על המתג והמכונית תחנה בעצמה.

מערכת ה-Pre Safe Brake של מרצדס מבוססת על רדאר שמזהה מצבי התנגשות אפשריים. המערכת מחשבת את מהירות ההתקדמות בין שני כלי-הרכב, קובעת את עוצמת הבלימה הנחוצה באופן אוטומטי ומפעילה בהתאם את הבלמים בעוצמה הנדרשת - עד 40% מעוצמת הבלימה המרבית. במידה והנהג בולם בעצמו, יפעלו הבלמים בעוצמתם המלאה. מערכת זו מפחיתה משמעותית את סכנת ההתנגשות וחוסכת את פתיחתם האוטומטית של כריות האוויר.

גם בחברת אאודי ישנן מספר מערכות למניעת תאונות, למשל Adaptive cruise control, שמתאימה את מהירות הנסיעה למהירות הרכב שלפניו ומסייעת לשמירת מרחק קבוע; מערכת Side Assist, שמתריעה בפני הנהג לפני יציאה לעקיפה כשהנתיב אינו פנוי; מערכת Lane Assist, שמרטיטה את ההגה ברגע שהנהג חורג ממסלולו ללא איתות (מחשש שאולי נרדם); ומערכת בקרת חניה עם מצלמת רוורס, שמעניקה לנהג תמונה אחורית על גבי מסך המולטימדיה ומתווה עבורו את נתיב הנסיעה הפנוי בעת נסיעה לאחור.

לדברי סיגל מרינברג, מנהלת התקשורת השיווקית בחטיבת אאודי בצ'מפיון מוטורס, מערכות הבטיחות הללו כלולות רק בחלק מהדגמים המיובאים לארץ באופן סדיר. יחד עם זה, הן ניתנות לרכישה ברוב הדגמים בהתאם לצורכי הלקוח.

מרינברג אומרת שיש מודעות של הצרכנים הישראלים ליתרונות של הטכנולוגיות הללו. "ראינו ב-2008 גידול משמעותי לעומת 2007 בקרב לקוחות המתעניינים במערכות בטיחות, מה שמעיד על ההכרה שלהם בנחיצות מערכות עזר אלו לביטחונם ולביטחון הנוסעים ברכב. בעקבות זה, נשקל להוסיף חלק מהמערכות הללו כסטנדרט בדגמים החדשים של אאודי שייובאו לארץ ב-2009".

גם לדברי ניר פרוגל, מנהל אגף השירות בכלמוביל מרצדס יש מודעות לנושא, "רוב הטכנולוגיות נמצאות במותגים הפשוטים יותר, אנשים מכירים את הטכנולוגיות האלו ויודעים מה הן עושות".

*האם הטכנולוגיות אותן מטמיעות יצרניות הרכב יכולות למנוע תאונות, או שזו רק משאלת לב?

גרודסקי: "התחום הוכיח את עצמו. ב-2008 נהרגו 12 ילדים במגזר הערבי ועוד ילד אחד במגזר היהודי, כתוצאה מנסיעה לאחור. תאונות אלה יכלו להיחסך ולרדת מהסטטיסטיקה, אם היו לנהגים חיישני רוורס".

המחיר קודם לבטיחות

מסקר שערכה עמותת אור ירוק לפני כחצי שנה נמצא, שלמרות שהציבור מייחס לטכנולוגיות הרכב תרומה גבוהה לבטיחות, המחיר הוא גורם משמעותי יותר בקנייתן. ככל שעולה מחיר המערכת, כך הנכונות לרכישה יורדת.

כך למשל, נמצא כי מערכת התראת שמירת מרחק וסטייה מנתיב נתפסת כתורמת במידה גבוהה לבטיחות אך מחירה הגבוה יחסית לשאר המערכות שנבדקו (כ-5,000 שקל) מסביר את כוונות הרכישה הנמוכות (2.8 מתוך 7). לעומת זאת, הנכונות לרכוש שש כריות אוויר שנתפסות גם הן כתורמות במידה גבוהה לבטיחות, ומחירן 800 שקל, גבוהה כמעט פי שניים (4.7 מתוך 7).

"הנהג הוא אדם ולכן עתיד לטעות, אם זה כתוצאה מעיסוק בטלפון הסלולרי או כתוצאה מעייפות", אומר גרודסקי. "השימוש בטכנולוגיות שלא נותנות יותר מדי התרעות שווא ולכן הנהג לא רוצה לכבות אותן בגלל צפצופים רבים מדי או שהוא לא יודע איזה מערכת מצפצפת בגלל ריבוי מערכות, מסייעות לנהג להתמודד עם הטעויות שאנחנו מבצעים על הכביש".

הכי חשוב - סעו בזהירות, עם או בלי לסמוך על הטכנולוגיה.