כתב חדשות איראני המדווח על הנעשה משטחי ישראל סיפר לצופיו על תחילת המבצע לפנות ערב - בניגוד מוחלט לחוקי הצנזורה

[חמ"ל גלובס למבצע "עופרת יצוקה"] מיד לאחר הדיווח על כך בחדשות 2, הוצא נגד הכתב צו מעצר ע"י משטרת לכיש ; במהלך מלחמת לבנון השנייה נעצרו מספר עיתונאים של ערוצים ערביים - אולם הם הוזהרו בלבד

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

הגיוס התקשורתי של ערוצי החדשות הערביים לצידה של חמאס נמשך עם כניסתנו לשבוע השני של מבצע "עופרת יצוקה". ערוצי החדשות הערביים מסקרים בהרחבה את הנעשה בעזה, תוך שימת דגש על המחאה הערבית הגוברת (עוד מיומו הראשון של המבצע), הגינויים בעולם וההיערכות הפלסטינית.

המגמה התקשורתית המצטיירת משידורי התחנות כמעט זהה לאופי סיקור המערכה בימי מלחמת לבנון השנייה. הדגש הוא על הפגיעה באזרחים, ולא בפעילי חמאס, תמונות ההרס זורמות ללא הפסקה, וכך גם תמונות הילדים הבוכים. המערכה שמנהל צה"ל היא מול עזה ולא מול חמאס.

הבעיה של דובר צה"ל צצה כשמבינים שעל הכתבים הערבים, ברובם, לא חלה הצנזורה, והם רשאים לדווח כאוות נפשם על הנעשה. עם הבעיה הזו נאלץ צה"ל להתמודד במלחמת לבנון השנייה, כשהערוצים הערביים היו מדווחים על חללינו עוד בשעות הבוקר, והערוצים הישראלים היו צריכים להמתין להסרת צו איסור הפרסום רק בשעות הערב, עם היוודע הדבר למשפחות השכולות.

היום, כתב חדשות איראני, המדווח על הנעשה משטחי ישראל ובעל תעודת זהות כחולה, שידר כפי שהוא עושה עוד מראשית המבצע בעזה. כבר בשעה 18:15 סיפר לצופיו על תחילתו של המבצע הקרקעי ברצועה, בניגוד מוחלט לחוקי הצנזורה. מייד לאחר הדיווח על כך בחדשות 2, הוצא נגד הכתב צו מעצר על-ידי משטרת לכיש. במהלך מלחמת לבנון השנייה נעצרו מספר עיתונאים של ערוצים ערביים, אולם הם הוזהרו בלבד ושוחררו לאחר חקירה קצרה.

מרבית הכתבים הערביים משדרים מתוך הרצועה, שם לא חלים חוקי הצנזורה. ההערכה היא שהמגמה של הערוצים הערביים תימשך, ואף תחריף עם התקדמות והתארכות מבצע צה"ל בעזה.