"הוויקיפדיה של הנהגים": רשת waze מציעה לנהגים לקבל בזמן אמת באינטרנט ובסלולר מידע הקשור לנסיעתם

waze היא רשת חברתית המציעה לנהגים להתעדכן על נתיב הנסיעה שלהם, כולל פקקים, סגירת כבישים, תאונות, עבודות בכביש, מארבים של שוטרים ומכמונות מהירות ; המידע מוזן ע"י חברי הרשת על גבי מכשיר הסלולר

"רשת Waze היא הוויקיפדיה של הנהגים", אומר אורי לוין, מנכ"ל ושותף ממייסדי חברת ווייז ומוסיף, "זו מהפכה זהה לזו שהביאה הוויקיפדיה לפני כשבע שנים, עם פוטנציאל למהפכה עולמית שמוצאה בישראל".

בין אם השאיפה הזו ריאלית או לא, ווייז - FreeMap לשעבר - השיקה היום (ב') רשת חברתית המציעה לנהגים לקבל בזמן אמת מידע אקטואלי הקשור לנסיעתם, הכולל פקקי תנועה, סגירת כבישים, תאונות, עבודות בכביש, מארבים של שוטרים ומכמונות מהירות. המידע מוזן על-ידי חברי הרשת שמשתמשים בתוכנה על-גבי מכשיר הסלולרי החכם שלהם.

90% מהכבישים ממופים

היישום של ווייז מציג תמונת מצב עדכנית של האירועים בסביבת הנהג, המאפשרת לחשב את זמן הנסיעה ולקבל המלצות למסלולי נסיעה אלטרנטיביים.

הדגש הוא בנסיעה למקומות מוכרים, עירוניים ויומיומיים ולא שימוש בתוכנה כשירות ניווט, למרות שהוא מאפשר זאת. לדברי אהוד שבתאי, מנהל הטכנולוגיות ואחד ממייסדי ווייז, הסיבה לכך היא ש"התוכנה עדיין לא מעודכנת בכל המקומות בארץ ולכן היא מיועדת למשתמשים שיודעים לאן הם נוסעים". עד עתה, מיפתה ווייז מעל 90% מכבישי ישראל, באמצעות הנהגים חברי הרשת.

המודל העסקי של החברה הוא לספק את השירות בחינם לישראלים, אולם לדברי לוין, הכסף האמיתי הוא מעבר לים. השנה, החברה אינה מתכננת לייצר הכנסות אבל היא תולה תקוות גדולות במה שקורה בעולם: "במדינות אחרות אין קהילות כאלו. אנחנו מכירים ניסוי דומה שנוקיה עושה אצלה, אבל לנו יש כרגע הזדמנות להיות ראשונים בעולם", הוא אומר.

ווייז לא גובה תשלום עבור השירות לישראלים, אך היא לא פוסלת את האפשרות לגבות כסף בעתיד ממשתמשים שלא יתרמו מידע למערכת.

את המידע על עומסי התנועה מזהה החברה באמצעות התנועה והמהירות של המשתמשים, את המידע על תאונות, שוטרים או עבודות בכביש, מזינים חברי הרשת באמצעות הטלפון שלהם. הכנסת הנתונים נעשית על-ידי לחיצה בזמן אמת על מיקום האירוע, כאשר לאחר מכן, יוכל הלקוח להכניס את פרטי האירוע, באמצעות לחיצה על אייקון רלבנטי במסך הסלולרי. המידע מגיע לשרת מרכזי בו נבנות שכבות המידע השונות, והן נשלחות חזרה לנהגים.

את התוכנה יכולים הלקוחות להוריד בחינם מאתר החברה והיא מתאימה לטלפונים חכמים המשלבים בתוכם התקן GPS, כמו סלולריים של נוקיה עם מערכת ההפעלה סימביאן, טלפונים עם Windows Mobile כגון HTC ו-iPhone.

האפליקציה מקבלת את הנתונים באמצעות הרשת הסלולרית, כאשר לדברי שבתאי, "לקוח ממוצע צורך כ-10 מגה לחודש באמצעותה". לדבריו, התוכנה צורכת את הנתונים של חבילות הדור השלישי שהלקוחות כבר רוכשים מהמפעילות, כך שללקוח אין עלות נוספת.

לדברי לוין יש כוונה עתידית להוסיף שירותים נוספים, כמו שירות "איפה החניתי את האוטו", או שירות שיתן הערכת זמן למציאת חנייה בתל-אביב ובערים נוספות.

אחת הבעיות שיכולות לצוץ, היא חשש המשתמשים מחדירה לפרטיותם. לוין מסביר שה"מערכת לא יכולה לנטר את המשתמש ברמה האישית. אנחנו מקבלים מספר משתמש רנדומלי, אולם כאשר המשתמש מתחבר לקהילה באתר האינטרנט, אנחנו כן יודעים מי הוא".

הסיבה לכך לדברי לוין, היא הדירוג שזוכים לו המשתמשים, שמעניק להם את האפשרות לערוך מידע של משתמשים חדשים. "ככל שמשתמש תורם יותר נתונים, הוא עולה בדרגה באתר", אומר לוין ומסכם, "שכרגע יש כ-17,000 משתמשים בשירות".