ביוליין RX במו"מ עם Merck למסחור תרופת הסכיזופרניה

הגיעו כבר להבנות לגבי התנאים המסחריים ; התשלום הראשוני יהיה מעל 10 מיליון דולר והתמלוגים דו-ספרתיים

חברת ביוליין אר.אקס הבורסאית, העוסקת בפיתוח תרופות, מנהלת מו"מ עם חברת Merck האמריקנית למסחור אחת משתי התרופות המובילות שלה, ה-BL1020 המיועדת לטיפול בסכיזופרניה - כך נודע ל"גלובס". ביוליין סירבה להגיב לידיעה.

נציגים בכירים של מרק כבר ביקרו בחברה והחלו בתהליך בדיקת הנאותות, ושתי החברות כבר הגיעו להבנות לגבי התנאים המסחריים של העסקה. עתה תלוי ההסכם בבדיקת הנאותות המדעית שמבצעת מרק, בה היא בודקת את המוצר של ביוליין בניסוי משלה. במקביל, ביוליין ממשיכה לדבר גם עם גורמים אחרים.

אם וכאשר תיחתם העסקה, היא תניב לביוליין תשלום ראשוני של מעל 10 מיליון דולר, מימון מלא של הפיתוח ותשלומי אבני דרך של כמה עשרות מיליוני דולרים, עוד לפני ההגעה לשוק. בהמשך, החברה תקבל תמלוגים מן המכירות, כך שההיקף הכולל של העסקה מגיע למאות מיליוני דולרים. התרופה נמצאת בשלב IIb של הניסויים הקליניים, כאשר תוצאות הביניים צפויות ברבעון השלישי של 2009.

במצגת שערכה החברה לפני כמה שבועות, היא הצהירה כי בכוונתה למסחר עד סוף השנה לפחות אחד משני המוצרים המתקדמים שלה - התרופה לסכיזופרניה ומוצר ה-BL1040 לשיקום רקמת הלב לאחר התקף לב - ואולי אף את שניהם.

שוק התרופות לסכיזופרניה הוא שוק עתיר מוצרים, עם ובלי פטנט, ותחרותי מאוד, אך אף אחד מן המוצרים הקיימים בו היום אינו נחשב לכזה המעניק פתרון מוצלח לבעיה. קיימות שתי משפחות של תרופות יעילות, אשר כל אחת מהן גורמת לאוסף של תופעות לוואי אכזריות. ביוליין תוכל להתחרות בהצלחה בשוק זה, רק אם תציג יעילות דומה לזו של התרופות הקיימות, עם כמות תופעות לוואי קטנה משמעותית. שלב IIa של הניסוי, שבוצע ב-36 חולים, הצביע על יעילות ברמה מובהקת סטטיסטית ותופעות לוואי מועטות, כשגם ניסוי בטיחות קודם הסתיים עם מעט תופעות לוואי.

מזומנים עד תחילת 2010

ביוליין היא חברת פיתוח תרופות העוסקת באיתור מולקולות מעניינות להפיכה לתרופה במוסדות האקדמיים, והבאתן עד שלב II של הניסויים. זאת, בתקווה למסחרם בשלב זה, בקצב של לפחות מולקולה אחת בשנה. בשנים הקרובות יגיעו המוצרים הראשונים של החברה לשלב II המדובר, והמודל יועמד לראשונה למבחן השוק.

בצנרת המוצרים של החברה נמצא כאמור גם מוצר ה-BL1040, חומר אשר מוזרק לחולים אחרי התקף לב ומשמש כפיגום להצמחתה של רקמת לב חדשה. המוצר נרשם מול ה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקנית) כמכשיר רפואי, ומפותח במסלול מואץ, וכיום הוא נמצא בשלב I/II משולב של הניסויים הקליניים. כמו כן, לחברה עוד 12 מוצרים בצנרת הפיתוח, מהם נמצאים בשלבים של לקראת כניסה לניסויים בבני אדם מוצר לטיפול בנגעים בעור, מוצר לטיפול בכאב נוירופתי ומוצר לטיפול בסרטן.

ביוליין נסחרת היום לפי שווי של 57.7 מיליון שקל, לאחר שב-2006 הונפקה לפי שווי של 408 מיליון שקל. בקצב השריפה הנוכחי, לחברה יש מזומנים בהיקף של 28.5 מיליון דולר, אשר יכולים להספיק לה עד הרבעון הראשון של 2010.