לידיעת הגיימרים: מערכת ההפצה הדיגיטלית Steam הינה תחליף נוח לחנויות המשחקים

מערכת ההפצה הדיגיטלית, שמותקנת במחשבים של 16 מיליון גיימרים, מושכת גם את הישראלים

במסגרת המדור הזה הזכרנו כבר מספר פעמים את מערכת Steam של חברת Valve. מדובר במערכת הפצה דיגיטלית מתקדמת, שמאיימת על ההכנסות של חנויות מסורתיות למשחקים. המערכת, שמותקנת כבר במחשביהם של יותר מ-16 מיליון שחקנים, מאפשרת להם לקנות ולהוריד מגוון רחב של משחקים, לעיתים לפני שהם מגיעים לחנויות בישראל, ולרוב במחיר נמוך מבחנויות.

נראה, שהמגמה מתרחבת ומגיעה גם אלינו ורבים מהגיימרים הישראלים כבר מעדיפים לקנות משחקים דרך מערכת Steam במקום ללכת לחנות, לקוות שהמשחק הגיע ולשלם עליו 20% יותר.

באחרונה ביצעו ב-Steam מספר פעולות שמקדמות את המערכת כמה צעדים קדימה, לעמדה של חנות המשחקים הדיגיטלית המובילה בעולם. תחילה, הודיעו אנשי החברה כי חתמו על הסכם הפצה עם חברת EA, מחברות המשחקים המובילות בעולם, להפצת משחקיה הבולטים דרך Steam בכל הגלובוס. בהמשך, הם דיווחו על הסכם דומה עם חברת Ubisoft, שעד כה הפיצה את משחקיה ב-Steam רק לתושבי ארה"ב. בכך מצטרפות שתי חברות אלה לאקטיוויז'ן, THQ, Epic ו-Valve עצמה, שמציעות משחקים דרך המערכת.

בדיקה של מחירי המשחקים ב-Steam מעלה שמדובר בבעיה של ממש לחנויות המשחקים הישראליות: המשחקים היקרים שם עולים כ-50 דולר (190 שקל), ומשחקים ישנים יותר עולים 30-40 דולר - כ-115 וכ-150 שקל, בהתאמה. אותו משחק בדיוק נמכר בחנויות בישראל ב-25%-50% יותר - לא כולל משלוח.

ב- Steam מרבים גם להציע מבצעים, חבילות משחקים בהוזלה ניכרת ואף הנחות זמניות שמגיעות לעיתים ל-50% ויותר מהמחיר הרגיל - מבצעים שקשה למצוא בחנויות המשחקים. למשל, לכבוד סוף השנה האזרחית, כל המשחקים הנמכרים דרך Steam זכו להוזלה גורפת של 25% עד 75%. גיימרים רבים, כולל בישראל, מנצלים את המבצעים האלה לקנייה מקיפה של ולחיסכון של מאות שקלים.

אלא שלא הכול ורוד ב-Steam: מבקרי המערכת מצביעים על כך שהיא לא תמיד עובדת על כל המחשבים, ושלעיתים עומס ברשת יכול להוביל לבעיות בהרצה ובעדכון של משחקים. בנוסף, לאחר קנייה של משחק לא ניתן להעביר אותו או למכור אותו כמשחק משומש, מה שמשמח את חברות המשחקים אבל מהווה חיסרון עבור השחקנים.

בשורה התחתונה, מערכת Steam היא אמינה, כוללת גיבוי מובנה של המשחקים, ובעיקר- זולה ונוחה לשימוש. וזה עוד לפני שהזכרנו תכונות נוספות כמו רשת חברתית לגיימרים שלמדה דבר או שניים מפייסבוק, ומערכת למציאת חברים למשחק.

בדומה ל-iTunes של אפל למכירת מוזיקה מקוונת, Steam מוכיחה שניתן להילחם בהורדות פיראטיות אם נותנים לשחקנים אופציה אמינה, נוחה וזולה. ההצלחה שלה, שבאה לידי ביטוי במכירת יותר מ-35 מיליון משחקים עד היום, היא איום אמיתי לחנויות המסורתיות.