אובמה רומז שדעתו על המלחמה בעזה שונה מזו של בוש: "אני שותק כי ארה"ב לא יכולה לדבר לעולם בשני קולות"

נשיא ארה"ב הנבחר במסיבת עיתונאים בוושינגטון: "כשאכנס לבית הלבן אטפל בעזה ובמזה"ת. איני יכול לשלוט על האופן שבו מפרשים מה שאני אומר. השתיקה נובעת מאילוצים שבהם אני נתון כנשיא שעדיין אינו מכהן"

"שתיקתי לגבי מה שמתרחש ברצועת עזה אינה סימן לכך שאינני מודאג ממה שקורה שם אלא ביטוי לעובדה שעדיין אינני נשיא". כך אמר הערב (ד') הנשיא הנבחר, ברק אובמה, במסיבת עיתונאים בוושינגטון.

זו היתה הפעם השניה בתוך יומיים שבה הביע אובמה דאגה מהמתרחש בעזה, לאחר 10 ימים שבהם נמנע באדיקות מהבעת דעה כלשהי על המלחמה ברצועה.

לפי הערכות, אובמה מודע היטב לזעם שמחוללת שתיקתו בעולם הערבי והמוסלמי, והתבטאויותיו אתמול והיום הן מאמץ לקנות לעצמו מרווח זמן עד כניסתו לבית הלבן, ב-20 בינואר.

"איני יכול לשלוט על האופן שבו אנשים מפרשים מה שאני אומר", ציין הנשיא הנבחר. "השתיקה אינה תוצאה של העדר דאגה אלא של אילוצים שבהם אני נתון כנשיא שעדיין אינו מכהן".

אובמה הרחיב מעט הערב את התבטאותו על המצב במזה"ת. הוא אמר, כי לאחר שייכנס לבית הלבן הוא יטפל לא רק במשבר המיידי בעזה אלא ינסה למצוא הסדר ארוך-טווח לסכסוך במזה"ת.

הוא חזר ואמר, עם זאת, כי הוא מנוע מלהצהיר הצהרות על המלחמה ברצועה "מפני שאינני מנהל את מדיניות החוץ של ארה"ב בשלב זה". בתשובה לשאלה מדוע הוא נוקט צעדים בתחום הכלכלי השיב אובמה, כי "מדיניות פנים אינה מדיניות חוץ. איננו יכולים לדבר אל העולם בשני קולות".

אובמה כינס את מסיבת העיתונאים כדי להכריז על מינויה של ננסי קילפר כ"קצינת ביצועים ראשית", משרה חדשה בבית הלבן שנושאה יהיה אחראי לעקירת בזבוזים ולהתייעלות במנגנון הפדרלי. קילפר היתה עוזרת שר אוצר בממשל קלינטון ודירקטורית במקינזי אנד קומפני, חברת יעוץ וניהול.

"איננו יכולים להרשות לעצמנו לשמור על דרכי ההתנהלות הישנות כאשר אנו יודעים שיש דרכים יעילות יותר לביצוע המלאכה", אמר אובמה.