האיחוד האירופי זימן לשיחות חירום את ראשי גזפרום והחברה האוקראינית

גלובס tv [למדור שוקי עולם] זו הפעם הראשונה שהאיחוד האירופי מטיל את מלוא כובד משקלו בסכסוך בין רוסיה ואוקראינה, תוך ניצול העובדה שהוא צרכן הגז הגדול ביותר של רוסיה

האיחוד האירופי זימן להיום (ה') דיון חרום בבריסל בהשתתפות ראשי חברות הגז של רוסיה ואוקראינה לדיון בסיום משבר הגז בין שתי המדינות, שיצר בימים האחרונים הפרעות באספקת הגז ברחבי אירופה.

מנהיגי האיחוד מקוום ששיחות החירום בהשתתפות אלכסי מילר, מנכ"ל גזפרום, מונופול הגז הרוסי, ואולג דובינה, מנכ"ל נפטוגז האוקראינית, יובילו לחידוש מידיי של משלוחי הגז הנוזלי מרוסיה. משלוחי הגז הרוסי לאירופה דרך אוקראינה צומצמו מתחילת החודש, ואתמול הופסקו כליל.

זו הפעם הראשונה שהאיחוד האירופי מטיל את מלוא כובד משקלו בסכסוך בין רוסיה ואוקראינה, תוך ניצול העובדה שהוא צרכן הגז הגדול ביותר של רוסיה, ושאוקראינה שואפת להתקבל לחברות במועדון הדמוקרטיות העשירות של אירופה.

האיחוד מסר אתמול שהוא קיבל הבטחות מראשי ממשלות שתי המדינות, ולדימיר פוטין ויוליה טימושנקו, לפרוס משקיפים בינלאומיים ומכשירי בדיקה לאורך צינור הגז העובר בשטח אוקראינה כדי לבדוק את זרימת הגז מרוסיה. מוסקבה וקייב החליפו בימים האחרונים האשמות חריפות. רוסיה טענה שאוקראינה סגרה את הצינור המוביל גז לאיחוד האירופי, ואילו האוקראינים טענו שהרוסים הם שסגרו את ברזי הגז.

מאחר שרוסיה מספקת כרבע מצריכת הגז של האיחוד האירופי, וכ-80% מכמות זו עוברת בצינור הגז האוקראיני, נמסר אתמול על התגברות המחסור בגז במזרח ובדרום מזרח אירופה.

למרות החורף הקר, חברות שירותי תשתית בכמה מדינות צמצמו את החימום בבתי דירות ובמשרדים, וחברות תעשייה הפחיתו גם הן את השימוש בגז טבעי. משלוחי גז עד לאוסטריה הופסקו כליל, מצב הדברים הזה הצית עצבנות ועליות מחירים בשוקי הגז הסיטונאי.

היוזמה למערכת מעקב בינלאומית לצינור הגז בשטח אוקראינה הוכרזה בפראג על ידי נשיא הנציבות האירופית, ג'וזה מנואל בארוסו, ומירק טופולנק, ראש ממשלת צ'כיה, שמכהנת כנשיאה התורנית של מוסדות האיחוד האירופי מ-1 בינואר. שני האישים קיימו שיחות טלפוניות עם פוטין וטימושנקו, שהסכימו עקרונית למערכת המעקב והניטור הבינלאומית.

[לאתר חוזים עתידיים]