בנתיים הבורסה לא מרגישה

אבל יש תנאים, שאם יתקיימו, המשקיעים וגם הבורסה יושפעו ועוד איך מהמלחמה

אם לשפוט על פי מסכי הבורסה המקומית בשבועיים האחרונים, נראה שהלחימה בעזה מתרחשת במדינה אחרת. למעט יום המסחר הראשון שלאחר פתיחת המבצע הצבאי, בו נרשמו ירידות שערים מתונות, בשאר הימים הבורסה דווקא חגגה בעליות חדות.

המשקיעים, למודי ניסיון העבר, מייחסים משקל נמוך לאירועים ביטחוניים, כאשר התפיסה הרווחת היא שהלחימה בדרום היא אירוע נקודתי, ואין חשש שהוא יתרחב לאירוע גדול יותר שישפיע בצורה מהותית על הכלכלה הריאלית. גם המבצע עצמו נתפס עד עתה כמוצלח, והתחושה היא שהשליטה נמצאת בידיים שלנו.

כל עוד המצב הביטחוני לא משתנה בצורה חריגה, המצב הכלכלי ובורסות העולם ממשיכים לקבוע את הטון. תקופת החגים ופתיחת השנה בבורסות חו"ל הייתה אופטימית, ועליות השערים מוסברות במספר גורמים. הראשון - בחלק גדול מהמדינות, וגם בישראל, הריבית ירדה לשפל היסטורי, וישנם משקיעים המוכנים להסתכן ולחזור לשוק המניות. הגורם השני לעליות נעוץ ב"אפקט ינואר".

חברות רבות נוהגות למכור מניות בהפסד לקראת סוף השנה, על מנת שיוכלו לנצל את הפסד המס לצורך קיזוז מס על מניות שנמכרו ברווח במהלך השנה. בתחילת השנה אותן חברות רוכשות מניות, וכך נוצר לחץ של ביקושים שמביא לעליה בבורסות. כמו כן, ישנה תחושה כי השווקים כבר הגיעו לתחתית, לאחר ש-2008 איבדו עשרות אחוזים.

האירועים הביטחוניים לא ישפיעו בצורה מהותית על המסחר בבורסה כל עוד הלחימה תישאר ברצועת עזה. במידה ויהיה חשש שהלחימה תתרחב או יתרחש אירוע לא צפוי, אז יהיה אפשר לראות איך ההשפעה הכלכלית פוחתת, והמצב הביטחוני קובע את הטון. *