יונל כהן, מנכ"ל קבוצת מגדל: "גם היום, אג"ח קונצרני בריבית טובה לא מחייב ביטחונות"

בראיון ראשון מאז כניסתו לתפקיד מנכ"ל מגדל, מסנגר כהן על אופן התנהלות הגופים המוסדיים בשוק האשראי הקונצרני, ומביע אמון ביציבות המערכת הפיננסית המקומית, אופטימיות באשר ל-2009 וביטחון רב לגבי מעמדה של מגדל בענף: "האיום המרכזי שלי הוא השאננות"

בחודש יוני האחרון, כשהדי הגאות בשוקי ההון עדיין מורגשים בדו"חות קבוצות הביטוח, נכנס יונל כהן לתפקיד מנכ"ל קבוצת מגדל במקומו של איזי כהן. מאז התהפך העולם הפיננסי, וגם מגדל הגדולה עברה להפסד. בראיון מקיף ראשון לתקשורת מאז נכנס לתפקידו בקבוצת הביטוח והפיננסים, אומר יונל שלאחר 2008 הקשה מאוד "יש מקום לקצת אופטימיות ב-2009", ומספר איך זה מרגיש לנהל גוף פיננסי גדול במהלך המשבר הגדול.

לאחרונה אמרת ב"גלובס" ש"כשיהיה תיקון, הוא יהיה אלים. הוא יקרה מהר ולא נבין מאיפה זה מגיע. השוק נמצא בהזדמנויות קנייה, ואנחנו עוד נעשה הרבה כסף". יש לך הערכה לגבי מתי יגיע התיקון?

כהן: "זאת שאלת מיליון הדולר. אם היינו יודעים מתי זה יקרה, היינו מגדילים דרסטית את מרכיב הסיכון. הנחת העבודה שלנו היא ש-2009 היא עדיין שנה שצריך לנקוט בה זהירות, אבל גם קצת אופטימיות".

מה זו 'התנהלות זהירה ואופטימיות'?

"מפזרים את תיק ההשקעות ולא מנסים לתפוס פיקים. מחפשים תשואה יציבה וסיכון נמוך. לתפוס פיקים זה לקחת סיכון, ואפשר ליפול בגדול".

מתי נדע שהשוק נמצא בכיוון הנכון?

"המשבר ב-2008 היה מאוד חריף, ואנו עוקבים אחר מאזני הבנקים הגדולים בעולם ומחכים שיהיו נקיים. כשיהיה אמון במאזני הבנקים הגדולים, זה יהיה הפתיח לאמון בכלכלות. כיום כבר רואים שיפור באמון, אך עדיין מוקדם לדעת אם יש אמון, אנחנו עדיין בתהליך בנייתו מחדש.

"לגבי ישראל, המערכות הפיננסיות יותר מוכרות, ועל פניו נראה שהן יותר מבוססות, ולא צפויות הפתעות בזמן הנראה לעין".

אחת הבעיות הגדולות בשווקים כיום היא שהגופים המוסדיים, כדוגמתכם, עוצרים את זרם האשראי. מתי ייפתח שוק האשראי הקונצרני?

"אנחנו בוחנים מתן אשראי כל הזמן, גם כיום. אני מעריך שכשיגמרו להסדיר את כל תוכנית ההתערבות של המדינה, ותמונת המצב תהיה בהירה לשחקנים בו, השוק יחזור לתפקד. אך זה יקרה ברמות מחירים שונות מלפני המשבר, כשהמרווח לעומת הריבית חסרת סיכון יהיה גבוה - מהותית אפילו בחלק מהמקומות - מאשר לפני המשבר".

כיום, לאחר שהכסף כבר יצא מהגופים המוסדיים, מסתבר שחברות הביטוח והמוסדיים נתנו אשראי בקלות רבה מדי וללא ביטחונות - שלא כמו בבנקים.

"לא מדויק. באשראי ניתן לתת כסף עם ביטחונות וגם ללא, ואפשר להסתמך על תזרים ויכולת החזר ומאזן של החברה. יתכן שצריך היה לקבל ריבית גבוהה יותר כחלק מתמחור הסיכון, אבל בדיעבד נקנו אז גם מניות ונדל"ן במחירים שכיום גבוהים. צריך לזכור שהאלטרנטיבה הייתה לשבת בריבית חסרת סיכון, ובאותם ימים היה נכון לקחת חלק מרכיבי הסיכון לאפיק זה".

עם מה שאתה יודע היום, אג"ח קונצרני חייב גם ביטחונות?

"לא תמיד, תלוי בריבית ובאיכות החברה. גם כיום רכישת אג"ח קונצרני ללא ביטחונות בריבית טובה, יכולה להיות טובה יותר מאשר עסקה עם ביטחונות וריבית נמוכה. האשראי הוא בסופו של תהליך השקעה, והריבית בו נותנת ביטוי למחיר הסיכון. אין ספק שהתנאים היום יותר טובים לנותן האשראי החדש, מבחינת הביטחונות שהוא דורש והריבית שהוא מקבל".

אז המוסדיים היו בסדר, וזה רק המשבר החריף?

"יכול להיות שהמוסדיים השקיעו בריבית נמוכה מדי. הסיכון לא נתפס אז כפי שהתברר לבסוף, במשבר הפיננסי העמוק כל כך".

בעקבות המשבר עלו טענות רבות כנגד חברות הדירוג, והיו שביטלו את הצידוק בקיומן. לדעתך, יש צידוק בהמשך התקיימות חברות הדירוג, או שהן כבר לא רלוונטיות?

"יש צורך שהרגולציה העולמית תקבע אמות מידה חדשות של חברות דירוג וסטנדרטים לפעילותן. אך עדיין, אין אפשרות לבצע דירוג פנימי בתוך הגופים לכל האג"ח הנסחרות בעולם, ולכן חייבים להתבסס על גופי דירוג מבחוץ".

לגבי יציבות חברות הביטוח - האם יש חשש לקריסת בתי השקעות וחברות ביטוח (כשאנו רואים כיום צרות ענפיות בהון העצמי הנדרש)?

"בקרב בתי ההשקעות וחברות הביטוח אני רואה גופים עם חוסר הון כלשהו, אך נראה שבישראל לא תהיה בעיה להשלים את ההון".

מהם הלקחים שהגופים המוסדיים צריכים ללמוד לגבי ניהול כספי החיסכון הפנסיוני של הציבור, בעקבות המשבר?

"כל ענף הפיננסים צריך ללמוד לא להיבהל מעמדה שנראית שמרנית, וגם מכך שאומרים לך שאתה לא עושה עסקאות".

לאחרונה פירקתם את השותפות שלכם בנדל"ן מניב בישראל עם דלק נדל"ן. מדוע?

"כדי לפתח חברה צריך עוד ועוד מזומנים. דלק נדל"ן ראתה, כנראה נכון מבחינתה, שהיא צריכה את הכסף לקניית אג"ח של עצמה, או לשרת חוב גדול שיש לה, בעוד שאנחנו רוצים להמשיך לצמוח".

"מרגיש כמו שש שנים בתפקיד"

יונל כהן הוא מוותיקי עולם הביטוח, ואת דרכו בענף החל לפני 23 שנים כפקיד בחברת ביטוח. בהמשך עבר להיות סוכן ביטוח, התקדם והפך לאחד הגורמים המשפיעים בענף המקומי, כשהוביל את הסוכנויות הגדולות בשוק. היום הוא עומד בראש חברת הביטוח בעלת השווי הגבוה ביותר בארץ.

בדומה לכל חברות הביטוח, איבדה מניית מגדל שיעור ניכר מערכה ב-2008, על רקע המשבר הכלכלי, אך בניגוד למתחרות היא איבדה הרבה פחות מערכה ודווקא הפגינה עוצמה, ובתחילת 2009 מנייתה אף שבה למדד ת"א 25. בסך הכל איבדה ב-2008 מניית החברה כ-35% מערכה, ומתחילת 2009 השילה כ-14%.

איך הרגשת כשקיבלת את המינוי במגדל?

"תחושה של אחריות ועשייה. ההרגשה הייתה שהשקעה מקצועית ורצינות בכל תפקיד שעשיתי נתנו את פירותיהן. המינוי שלי הוא פסגת התפקידים שמציע ענף הביטוח והפנסיה: סוף סוף, במקום לייעץ מה לעשות ומה לא לעשות - אתה צריך לעשות".

התזמון הכניס אותך לתפקיד בשיאו של המשבר החמור ביותר שידע עולם הפיננסים זה עשורים.

"אני מסכם את ששת החודשים הללו כמו שש שנים. התפקיד כל כך אינטנסיבי. עוד לא הייתה לי הפריבילגיה להיות מנכ"ל שלא בעת המשבר הפיננסי".

מהם מנועי הצמיחה הביטוחיים של הקבוצה?

"אני שואף להגדיל את תחומי הביטוח הכללי, הבריאות והסיעוד, וכן 'הגיל השלישי' שמהווה אחד ממנועי הצמיחה של הקבוצה. בשלב זה אין שינוי במדיניות מגדל בקולקטיבים, שעל פניה הפעילות בו בענף מראה הפסד".

לבתי ההשקעות חסר ניסיון להוות תחרות

יונל כהן צמח בתחום הפנסיוני ומתמחה בו, ונזכיר כי ב-2008 היו שלוש רפורמות מרכזיות בתחום, שמהווה גם את עיקר הפעילות של קבוצת מגדל: תיקון 3 לחוק קופות הגמל, הניוד החופשי והפנסיה חובה. שלוש הרפורמות הללו שינו את השוק הפנסיוני בישראל במידה רבה, אם כי את עיקר השפעתן נראה ונבין רק בעוד שנים.

מה דעתך לגבי הרפורמות הללו?

"הפנסיה חובה תגדיל את הצבירות והפרמיות בשוק. יש לה חשיבות ציבורית, כשחלק גדול מאוכלוסיה שלא היה לו פיתרון עד היום, מטופל. הפנסיה חובה, יחד עם מס ההכנסה השלילי, נותנת מענה לאוכלוסיות החלשות.

"לגבי תיקון 3, שינוי הטרמינולוגיה מסכומים חד פעמיים שכביכול נראים גבוהים לקצבה חודשית, יגדיל את המודעות של הציבור לפנסיה, כשהמעבר מתפיסת החיסכון במונחים הוניים לקצבתיים, יגרום ליותר חוסכים להבין את חשיבות החיסכון לאורך זמן.

"הניוד החופשי קיים בפועל כבר שנים בגמל ובפנסיה, ומסתמן כי התנהלות הציבור אינה להזיז חסכונות פנסיוניים ממקום למקום. אני לא צופה מעברים גדולים במסגרת הניוד החופשי, ומאמין שהתיקים בחברות הביטוח בנויים נכון, עם הטבות מצוינות ומוצרים טובים".

לאור השינויים שחלו בשוק, כיצד ייראה לתפיסתך המוצר הפנסיוני העתידי?

"המוצר העתידי הוא שילובים של המוצרים הקיימים, דהיינו שימוש במסלולים בתחום ההשקעות ומוצרים משולבים הגנות פיננסיות".

השינויים הרגולטוריים בשנים האחרונות - בראשם רפורמת בכר ותיקון 3 - הכניסו את בתי ההשקעות הגדולים למגרש הפנסיוני כמתחרים ישירים לחברות הביטוח. בעיקר את בתי ההשקעות שמחזיקים בפעילות גמל גדולה, שהפכה לחלופית לפנסיה וביטוחי המנהלים.

בתי ההשקעות הגדולים מאיימים על ההגמוניה של חברות הביטוח בתחום?

"יקח שנים עד שבתי ההשקעות יצברו את הניסיון הנדרש בתפעול מערכות פנסיוניות מורכבות ותקשורת עם מערכי הפצה, שצרכיה שונים מהפצה דרך הבנק. גודל הנכסים המנוהלים הוא לא מה שקובע את האיום המרכזי שעומד לנגד עינינו".

מי המתחרה הגדול שלך בשוק הישראלי?

"האיום המרכזי שלי הוא השאננות".

האם תהיה קונסולידציה בתחום הביטוח והפיננסים, ונראה את השחקנים הקטנים "יוצאים מהמשחק"?

"אני מאמין שעוד נראה שינויים במפת השחקנים בישראל".

בונה מחדש את המגדל

בחודשים הראשונים לכניסתו לתפקיד, יונל כהן התרכז ביצירת מבנה חדש לקבוצת מגדל - מבנה שונה מזה שירש מקודמו, איזי כהן, ושיתאים טוב יותר לתפיסתו את האתגרים של העולם הביטוחי-פיננסי החדש. במסגרת זו, הוא משנה כיום את החברה בהליך שיוצר אמוציות רבות בקבוצה על רקע השינויים הפרסונליים המלווים לכך.

מה מטרתו של השינוי המבני שהובלת?

"אנו נערכים לאיחוד ערוצי ההפצה של הקבוצה, מתוך מטרה לייצר מערך עסקי אפקטיבי ויעיל יותר מול הלקוחות, במכלול הערוצים באמצעותם אנו עובדים בכל חברות הקבוצה. מהלך זה יאפשר לנו ניהול טוב יותר.

"באשר להיררכיה של הקבוצה - מתחתיי כמנכ"ל יש מספר חטיבות מולן אני עובד, וכל חטיבה פועלת מולי בנושא אחר".

כיצד תיראה החברה לאחר השינוי המבני?

"השינוי מגדיר מספר חטיבות במגדל - לקוחות, יצרנים, השקעות ומטה, שאני עוסק בימים אלה בארגונו. חטיבות אלו מרכזות את עיקר פעילויות הקבוצה. בנוסף, הקבוצה כוללת גם שתי חברות בנות גדולות - מגדל סוכנויות, שכוללת את מבטח סימון, שחם, שגיא יוגב ופלתורס, שתנוהל על ידי אריק יוגב בנוסף לתפקידו כמנכ"ל מבטח סימון; ומגדל שוקי הון, שמנוהלת על ידי דן ללוז כיו"ר ורונן טורם כמנכ"ל. את חטיבת ההשקעות מנהלת ענת לוין.

"חטיבת הלקוחות, שבראשה עומד רונן טוב, תרכז את כלל הפעילות בתחום השירות, התפעול, השיווק וההפצה של הביטוח, הפנסיה, הגמל וההשתלמות בכל הקבוצה, כולל מגדל פלטינום וקרנות קה"ל. מערך העסקים, בניהול גיורא גנוד, יהיה חלק מחטיבת הלקוחות. כמו כן, תצורף לחטיבה פעילות השיווק והפיתוח העסקי, בניהול משה תמיר".

איך תיראה הפעילות ה'יצרנית' בקבוצה?

"חטיבת היצרנים בתחומי הביטוח והחיסכון ארוך הטווח תרכז את פעילות הקבוצה בביטוח חיים, ביטוח בריאות, פנסיה, גמל והשתלמות וביטוח כללי, ותנוהל על ידי אמיר שלח. קופות הגמל וקרנות ההשתלמות ימוזגו לגוף אחד במגדל שוקי הון, והפנסיה במקפת, בניהול בצלאל צוקר".

מגדל שוקי הון: "רכישות - בשמחה, הכנסת שותף - אין סיבה"

ב-2008 מגדל החזקות הגדילה את חלקה במגדל שוקי הון, כשרכשה את אחזקות שותפה בבית ההשקעות (בתחילה בר סטרנס, ולאחר קריסתו ג'יי.פי מורגן), הפסיקה את השותפות עם גוף אמריקני מוביל בה תלתה תקוות רבות בעבר, והגדילה את אחיזתה בבית ההשקעות ל-100%. בעסקה הזו היו מעוניינים שני הצדדים - מגדל שרצתה לעצמה את בית ההשקעות לאחר שהבינה ששיתוף הפעולה עם האמריקאים לא נושא את הפירות המקווים, והאמריקאים שעסוקים כיום בדברים חשובים יותר מניהול השקעות פסיבי בשותפות בישראל.

מה תוכניותיכם לגבי מגדל שוקי הון, שמציג תוצאות חלשות בפעילויותיו גם ביחס לענף הפיננסים?

"קניית החזקות ג'יי.פי מורגן במגדל שוקי הון, מבטאת את תפיסת מגדל באשר להגדלת והרחבת תחום הפיננסים. הרווחיות והיכולת לצמוח בפיננסים היא יחסית גבוהה, ותאפשר לקבוצה לבנות רגל חזקה ורווחית".

בית ההשקעות נפגע מאוד בפעילות קרנות הנאמנות שלו, ותוצאותיו חלשות גם ביחס לענף.

"לאחרונה קיימת ירידה בסך שוק קרנות הנאמנות, אך להערכתנו השוק יתאושש ונראה זרימה של כסף חדש לניהול, אם כי באפיקים סולידיים יותר. התוצאות של מגדל שוקי הון טובות מאוד ביחס לתוכניות העבודה השנתיות, וביחס לציפיותינו. אמנם 2008 הייתה שנה לא מבריקה, אך היא הייתה שנת משבר לכל הפעילים בתחום הפיננסים בישראל ובעולם, ואני משוכנע שנחזור ב-2009 לקצב רווחיות יפה".

זו הייתה המטרה גם ב-2008 וב-2007, אך זה טרם קרה. מאיפה יגיע השינוי?

"עד כה, מגדל שוקי הון לא נהנתה מ-100% הפעלה של קבוצת מגדל לטובתה. אם זה באמצעות סוכני הביטוח, מנהלי ההסדר, סך הכסף המנוהל במגדל ביטוח ועוד - נרתום כל אחד מהממשקים הללו לטובת הגדלת הרווחיות וההכנסות של בית ההשקעות".

אתה מתכוון להכניס שותפים חדשים למגדל שוקי הון?

"אני לא רואה סיבה או עסקה שתגרה אותנו למהלך של הכנסת שותף. מגדל שוקי הון בבעלות מגדל היא חברה שתיהנה מתמיכת הבית ומסינרגיה עם כל הגופים בקבוצה. הכנסת שותף עד כה לא שירתה ולא אפשרה את הסינרגיה הזו, לכן קשה לראות תוצאה כזו מתרחשת".

אתם מתכוונים לרכוש עוד נכסים פיננסיים - למשל קרנות נאמנות או גמל?

"אנו מחפשים אחר קרנות נאמנות, יש כל מיני אופציות, ובמחיר מתאים אשמח שמגדל שוקי הון תגדל בתחומים אלו. זו תקופה טובה לרכישות. בגמל אנו יכולים לרכוש רק 1.5 מיליארד שקל, ומוגבלים רגולטיבית.

"מגדל נהנית מהיקף הון עצמי ויתרות ראויות להשקעה לא מבוטלות, ונשמח לרכוש נכסים ופעילויות מתאימות למגדל שוקי הון. טכנית, אנו מדברים עם הרבה חברות בשוק ההון. אולם, לדאבוננו רוב הפעילים מעדיפים לעת עתה לבצע עסקאות על בסיס החלפת מניות ולא על בסיס מכירת פעילות וקבלת מזומן מאיתנו, אך גם שלב זה יגיע".