המשקיע קארל אייקן: "צריך לשנות את חוק פשיטות-הרגל שמאפשר להנהלה הכושלת להוביל 'תהליך הבראה'"

[למדור שוקי עולם] המיליארדר קארל אייקן בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל": "למה האזרחים האמריקנים צריכים לשלם את החשבון הזה, כשכל-כך הרבה הון פרטי מחכה בשוליים של השווקים העולמיים?"

המשקיע קארל אייקן קורא לקונגרס האמריקני לשנות את חוק פשיטות הרגל, כדי למנוע את המצב שבו כספי המסים משמשים את הממשל לחילוץ של מוסדות פיננסיים פרטיים, במקום לסייע לקרנות ציבוריות.

"למה האזרחים האמריקנים צריכים לשלם את החשבון הזה, כשכל כך הרבה הון פרטי מחכה בשוליים של השווקים העולמיים?", כתב אייקן במאמר שהופיע אתמול (ו') ב"וול סטריט ג'ורנל". לדבריו, "ראוי יותר שמשקיעים פרטיים יהיו אלה שמחלצים את המוסדות שבקשיים, ובכל זאת, זה כמעט ולא קורה".

אייקן מסביר כי האשם הוא בחוק פשיטות הרגל, שבאופן מלאכותי מוביל לירידת הערך של נכסים בעייתיים. לפי החוק, הבנקים חייבים להכניס למאזניהם שערוך של הנכסים הללו, למרות שלא בטוח שהם אכן איבדו מערכם. ובכל מקרה, אי אפשר לבדוק את המצב האמיתי שלהם בשוק, גם בשל המשבר וגם בגלל האנשים שמנהלים את החברה.

לפי החוק בארה"ב, להנהלה של חברה בקשיים, המבקשת הגנה מפני נושיה, יש זכות להמשיך בניהול עוד כ-18 חודשים, תוך הצגה של תוכנית רה-ארגון שבית המשפט אמור לאשר. המצב הזה, מסביר אייקן, אינו ראוי ואינו הוגן כלפי הנושים ובעלי המניות.

הוא מציע הוא לבטל את הסעיף הזה בחוק. "בתקופה הזאת, שנה וחצי", טוען אייקן, "הנושים נשארים בחוסר ודאות באשר לעתידו של הכסף שלהם".

"ולמה בעצם אמורה ההנהלה שהביאה את החברה למצב של פשיטת רגל, להיות היחידה שיכולה, על פי החוק, שרשאית להחזיק בשליטה באותם נכסים לעוד פרק זמן?", שואל אייקן את הקוראים.

לדעתו, אם החוק יאפשר התמודדות על ניהול החברה הנמצאת בהקפאת הליכים, המהלך הזה יאפשר גם לנושים של החברה ולבעלי מניות להציע תוכניות הבראה משלהם, כולל מכירה של הנכסים הבעייתיים, אם יימצא להם רוכש במחיר מתאים.

אייקן רומז שהשינוי שהוא מציע לא עלה אף פעם לדיון, משום שבמקרה כזה, "ייתכן שהתיקון הזה היה מצמצם את הצורך בעורכי דין המתמחים בפירוקים... וגם את הביקוש לחברות לייעוץ ארגוני ואת פרנסתם של מומחים לרה-ארגון".