סופה של אפיק הירדן? מחזיקי האג"ח הגישו בקשה לפירוק החברה

ההחלטה התקבלה במסגרת אסיפת מחזיקי האג"ח מסדרה ב' ; נציג מחזיקי האג"ח מול החברה: "בעלי השליטה לא מראים נכונות, יכולת או רצון להזרים כסף"

סופה של חברת אפיק הירדן, שבשליטת האחים שלמה ויאיר עיני, קרוב מתמיד. עו"ד אמיר ברטוב הגיש היום בשם מחזיקי אג"ח ב' של החברה בקשה לבית המשפט המחוזי בת"א לפירוקה ולכינוס נדל"ן שלה בבאר שבע. ההחלטה על המהלך התקבלה באסיפת מחזיקי אג"ח ב' שהתקיימה הבוקר, לאחר שהחברה לא שילמה את חובה כלפיהם בנובמבר האחרון, והמו"מ על הסדר עם נציגותה התפוצץ.

אחד ממחזיקי האג"ח טען כי החברה לא ממש מתפקדת בימים אלה. "לא שולמו משכורות, ולא שולמו דמי ביטוח למתפעלי נכסים של החברה מזה כחודש", אמר המשקיע, "כמו כן, המנכ"ל לא ביצע דברים שהתחייב לעשות, ולכן נגרם נזק למחזיקי האג"ח. כדאי לפעול מהר".

דן אבנון, מנכ"ל הרמטיק נאמנות, הנאמן של אג"ח ב', הסביר בתחילת הישיבה שאפיק הירדן הודיעה ביום חמישי האחרון כי במקרה שתוגש בקשה לפירוק וכינוס, היא לא תתנגד לכך. נציגי האג"ח טענו שבעלי השליטה בחברה היו אמורים להעביר 15 מיליון שקל מכספם הפרטי, אך לטענתם אין ביכולתם לעשות זאת כיום.

שחקן נוסף שהניע את גלגלי הפירוק, הוא הבנק הבינלאומי, שעל פי דיווח החברה בשבוע שעבר מבקש שתפרע מיידית חוב בסך כ-18 מיליון שקל. בעלי השליטה בחברה נתנו בעבר ערבות אישית לבנק כנגד חלק מהחוב. בנוסף לתפקידו כמממן החברה, הבינלאומי שימש כחתם בכל ההנפקות של אפיק הירדן, ומחזיק בנוסטרו שלו כ-20 מיליון שקל מאג"ח ג'.

"לעשות הכול, תביעות וחקירות"

מחזיקי האג"ח היו נחושים ברובם לדרוש את הפירוק כעת. "למה לחכות? שיבריחו עוד נכסים?", טען אחד ממחזיקי האג"ח. "צריך לעשות הכול, כולל תביעות וחקירות אישיות. בשלושת החודשים האחרונים נעשתה לדעתי העדפת נושים, ואם נוכיח זאת - נדרוש מבית המשפט ביטול", הוסיף.

"כיצד שולמו 35 מיליון שקל לטובת בנק דיסקונט?", תמה מחזיק אג"ח אחר והזהיר, "אם נחכה עוד קצת, גם הערבויות האישיות שניתנו לבנק הבינלאומי ייעלמו".

עו"ד אמיר ברטוב, נציגם של מחזיקי האג"ח מול החברה, הסביר באסיפה, כי ישנם הרבה סימני שאלה לגבי נכסי החברה ומצבה. "מה שיש בחברה אינו ברור. בעלי השליטה לא מראים נכונות, יכולת או רצון להזרים כסף", אמר ברטוב. "יתכן שיש יתרת נכסים ברמת השרון, אך אולי גם זה משועבד לבנקים. בחו"ל יש נכסים מעטים, אך הם ככל הנראה משועבדים למחזיקי אג"ח ג', ובכל מקרה שוויים אינו משמעותי. לגבי שאלות של העדפת נושים והברחת נכסים, על כך נחליט בהמשך".

יחד עם זאת, נציין כי לא כל מחזיקי האג"ח היו נחושים לדרוש את פירוק החברה. חיים כהן, משקיע פרטי המחזיק ב-12 מיליון יחידות מסדרה ב', סכום יוצא דופן למשקיע פרטי, הציע ללכת לקראת החברה ולבצע החרגה של נכסים בבאר שבע וברמלה. כהן הצביע נגד הכינוס והפירוק, אך לא הצליח להעביר את הצעתו.

אפיק הירדן היא דוגמה קלאסית לבועה ששררה בשוק ההון הישראלי, ואפשרה לחברות לגייס כספים בקלות. החברה סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2008 בהפסד של 28.5 מיליון שקל, ועם תזרים מזומנים שלילי בגובה 48.4 מיליון שקל. רואי החשבון של החברה צירפו לדו"חותיה לרבעון השלישי הערת "עסק חי", בשל חשש מחדלות פירעון. לחברה חובות של כ-470 מיליון שקל, מתוך זה כ-216 מיליון שקל ל-3 סדרות אג"ח.

ישנה שונות מאוד גדולה בתשואות האג"ח של החברה, הנעות מ-14.5% באג"ח מסדרה א' ועד ל-323% באג"ח מסדרה ג'. השונות נובעת מאיכות השעבודים בסדרות השונות, מצבם של מחזיקי אג"ח א' הוא הטוב ביותר, ושל אג"ח ג' תלוי בשווי הפעילות בחו"ל. *