יום חמישי של ירידות הסתיים באירופה: הפוטסי איבד 0.6% והדאקס נסוג ב-1.75%; RBS צנחה ב-9.8%

[למדור שוקי עולם] רויאל בנק אוף סקוטלנד מוכר מניות של בנק אוף צ'יינה בסכום של 2.4 מיליארד דולר ; קנצלרית גרמניה אישרה חבילת חילוץ הנאמדת ב-50 מיליארד אירו ; ירידות חדות בנעילת המסחר באסיה

המדדים המובילים באירופה ירדו זה היום החמישי ברציפות, בירידות בלט מגזר הבנקים בהובלת רויאל בנק אוף סקוטלנד שצנח ב-9.3% וחברות הכרייה והנפט שהגיבו לתוצאות הרבעון הרביעי של ענקית הפלדה אלקואה ולירידה הנמשכת במחיר הנפט. אסיה ננעלה בירידות חדות בהובלת הניקיי של טוקיו.

המסחר בלונדון התנהל על רקע העלייה בגירעון המסחרי של בריטניה ל-8.3 מיליארד ליש"ט מ-7.6 מיליארד ליש"ט, וזאת בעקבות ירידה בהיקף היצוא לארה"ב וסין. ענקית הקמעונאות הבריטית טסקו מרכזת עניין לאחר שדיווחה על עלייה בהיקף המכירות בעונת הקניות של חג המולד.

שמונה חודשים לפני הבחירות בגרמניה, קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אישרה חבילת חילוץ הנאמדת ב-50 מיליארד אירו (67.02 מיליארד דולר), והכוללת מגוון השקעות, הקלות מס ותמיכה בחברות ציבוריות.

מדובר בחבילת החילוץ השנייה שקיבלה את אישור הממשל הגרמני בחודשים הראשונים, כשגם שכנותיה של גרמניה פתחו במהלכים ליישום תוכניות חילוץ שונות; צרפת צפויה לחשוף תוכנית של 26 מיליארד אירו ובריטניה חשפה בנובמבר חבילת חילוץ של 20 מיליארד ליש"ט.

מדד פוטסי 100 של לונדון ירד ב-0.6% ; מדד פוטסי 300 של החברות הגדולות באירופה ; מדד קאק 40 של צרפת איבד 1.49% ; מדד דאקס 30 של גרמניה נפל ב-1.75%.

בזירת המטבעות, האירו יורד ב-0.56% ל-1.3286 דולר והליש"ט מאבדת 1.52% ל-1.4589 דולר.

בזירת המאקרו

נתוני המאזן המסחרי בבריטניה, שהצביעו על התרחבות בגירעון המסחרי של המדינה וזאת למרות הפיחות בערך במטבע. הגירעון המסחרי התרחב ל-8.3 מיליארד ליש"ט מ-7.6 מיליארד ליש"ט וזאת בעקבות ירידה בהיקף הייצוא לארצות הברית ולסין. בתוך כך, מחירי הבתים בבריטניה צנחו בשיעור נוסף של 8.6%, כך על פי המדד של DCLG, ואילו דו"ח הדיור של RICS הצביע על צניחה של היקף מכירות הבתים לשפל של כל הזמנים.

בבריטניה, דוח המכירות הקמעונאיות של קונסורציום הקמעונאים הבריטי (BRC) רשם ירידה של 3.3%- מתחילת השנה עד דצמבר, ושלושה חודשים רצופים של הפסדים בפעם הראשונה מאז שהתחילו להשתמש במדד בשנת 1995. מאזן מחירי הבתים של RICS הראה ש-73% מהנסקרים דיווחו על ירידיה בעלויות הנכסים. השפעות העושר השלילי על ערכי הבתים היורדים צפוי להקטין עוד יותר המכירות הקמעונאיות. הצריכה הפרטית היא הרכיב הגדול ביותר של הצמיחה הכלכלית כולה, דבר המצביע על כך שההאטה בבריטניה תעמיק. סקר של כלכלנים שערך אתר חדשות בלומברג הראה שהתמ"ג ירד ב-1.4% במהלך 2009.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה בפברואר עולה ב-2.5% ל-38.5 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

מניות בכותרות

רויאל בנק אוף סקוטלנד מוכר מניות של בנק אוף צ'יינה בסכום של 2.4 מיליארד דולר. המהלך תואם את החלטתו של הבנק להפנות משאבים כלפי פנים לאחר שממשלת בריטניה קיבלה אחזקה של 58% ממניות הבנק שנפגע קשות מהמשבר הפיננסי העולמי. כך מסר מקור המקורב לעיסקה לסוכנות הידיעות "רויטרס".

RBS מוכר את כל אחזקותיו בבנק אוף צ'יינה במחיר של בין 1.68 דולר הונג קונג ל-1.71 דולר הונג קונג למניה - הנחה של בין 7.6% ל-9.2% ממחיר הנעילה של המניה על 1.85 דולר הונג קונג.

טסקו , הקמעונאית הגדולה ביותר בבריטניה, דיווחה על עלייה של 2.5% בהיקף המכירות, בשבעת השבועות שהסתיימו ב-10 לינואר - המסכמים את עונת הקניות של חג המולד. מדובר בתוצאה טובה יותר מהרבעון השלישי שהציג עלייה של 2% במכירות, והעומדת בתחזיות האנליסטים. בחודש האחרון, טסקו הפחיתה את המחיר של 3,000 מוצרים שונים, לאחר שרשת Asda השייכת ל-וול מארט החליטה להעניק הנחות על כ-1,000 מוצרים.

המנהל של אלפא רומאו התפטר, באופן מפתיע, אתמול (ב'), ופגע בכך במאמצייה של פיאט להגדיל את הרווחים על מכירת מכוניות יוקרה באחת התקופות הקשות שידעה תעשיית הרכב אי פעם.

מניות חברות הכרייה BHP ביליטון וריו טינטו מרכזות עניין לאחר שאלקואה האמריקנית, שפתחה את עונת הדו"חות בארה"ב, עברה מרווח להפסד של 1.2 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2008.

אלאן (סימול: ELN.I) הודיעה כי שכרה את שירותיו של סיטיגרופ כדי לבדוק את האפשרויות האסטרטגיות שעומדות לפניה, הכוללות גם מיזוג של ענקית התרופות מאירלנד. מניית אלאן ספגה ירידה של 72% בערכה בשנה שעברה, עקב חששות לגבי בטיחות המוצר התרופתי כמו גם יכולתה להחזיר חוב של 1.15 מיליארד דולר עד 2011.

Equity 1, זרוע הנדל"ן בארה"ב של גזית גלוב הישראלית שבשליטת חיים כצמן ודורי סגל, מבצרת אחזקותיה בקרן הנדל"ן Dim Vastgoed (סימול:DIMV.AS ). קרן הריט האמריקנית תרכוש 24% מיחידות ההשתתפות של הקרן ההולנדית הנסחרת בבורסה באמסטרדם ובכך תגיע לאחזקה של 73.3%. העסקה אינה במזומן, אלא במתווה של החלפת יחידות השתתפות, כאמור.

ישראליות באירופה

ויסוניק דיווחה כי בעל השליטה בחברה, יעקב קוטליצקי, מחזיק נכון ל-12.1.09, 62.11% מהון החברה - או 66.8 מיליון שקל. שווי השוק של ויסוניק עומד על 107.7 מיליון שקל.

מאבק השליטה על אמבלייז עולה מדרגה: אלדר מאיים על הדירקטוריון בתביעה. קרן פורטיסימו, בניהולו של יובל כהן, הגיעה לאחזקה של 14.2%. איתן אלדר ושותפו רועי גיל מגבים את אלי רייפמן בבקשתו לכנס אסיפת בעלי מניות בה יוחלף הדירקטוריון כולו.