ח"כ חרמש על ההלוואות לעסקים בדרום: "הבנקים ציניים ואכזריים; מחזירים צ'קים של 100 שקל על מסגרת של 15 אלף"

ועדת הכספים של הכנסת אישרה תוכנית הלוואות לעסקים זעירים בדרום, שאמורה לאפשר גיוס אשראי לטווח המיידי ; התוכנית מציעה ערבות מדינה ב-300 מיליון שקל לכל הבנקים ; בנוסף, הושקה ע"י בנק מזרחי טפחות וחב' דרומה קרן שמציעה הלוואות בסך 100 מ' ש'

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ג') את תוכנית ההלוואות לעסקים זעירים בדרום, שאמורה לאפשר לעסקים הנמצאים בעוטף עזה לגייס אשראי לטווח המיידי כדי לשרוד. התוכנית מציעה ערבות מדינה בהיקף של 300 מיליון שקלים לכל הבנקים.

העסקים שהמחזור שלהם עד 200 אלף שקלים לחודש (2.4 מיליון שקלים לשנה) יוכלו לזכות בסיוע הזה. לעומת הקרן לעסקים בינוניים, אין בתוכנית שאושרה מינוף, אלא בערבות מדינה של עד 40% (עד 120 מיליון שקלים), שיוחזרו תוך שנתיים עם אפשרות של "גרייס".

ח''כ שי חרמש מקדימה שיבח את התוכנית, אך תקף בחריפות את מערכת הבנקאית שלטענתו תוקעת את כל התוכניות ואת ההלוואות: "גרוש לא יגיע לאף אחד. הבנקים ציניים, אנוכיים ואכזריים. הם מחזירים צ'קים על 100 שקלים, על חשבונות עם מסגרת של 15 אלף. מדובר באזרחים שמופגזים כעת והשכר לא יגיע כי הוא לא הועבר בגלל המלחמה. הבנקים חיים בפלנטה אחרת".

שמעון בניטה, נציג פורום העסקים של אשקלון תקף ואמר "משרד האוצר עושה את זה כדי לגזור קופונים פוליטיים. התנאים לא מקובלים. תראו מה קרה במלחמת לבנון השנייה. היתה קרן דומה ומתוך 70 אלף עסקים שהיו זכאים, רק 1,500 קיבלו. זה פחות מ-3%.בתנאים הללו אף אחד לא יקבל שקל".

הוויכוח התרכז סביב הסוגיה האם לאשר את התוכנית כפי שהיא או לדחות את ההצעה תוך ניסיון לשפרה. ח''כ סטס מיסז'ניקוב טען כי אם ההצעה תאושר כעת בתנאים שמציע האוצר, היא לעולם לא תשופר ולכן יש לדחות אותה. יו''ר ועדת הכספים אבישי ברוורמן המליץ לאשר את התוכנית המוצעת ו"להמשיך להיאבק".

בנוסף, חברת "דרומה" שהוקמה ע"י איש העסקים איתן ורטהיימר והסוכנות היהודית בשיתוף עם בנק מזרחי טפחות הודיעו היום על הקמתה של קרן "דרומה לעסקים", קרן הלוואות בהיקף של 100 מיליון שקל שתסייע לחברות ומפעלים קטנים באיזור הדרום בתנאים אטרקטיביים במיוחד.

על פי הקריטריונים שנקבעו, העסקים הזכאים לסיוע הם מפעלים יצרניים מוטי יצוא בעלי מחזור שנתי של 3-22 מיליון שקל, שלהם פוטנציאל להבאת ערך מוסף לאזור, ואשר בעזרת ההלוואה יוכלו לבצע הרחבה של העסק באחד או יותר מהתחומים הבאים: הגדלת מצבת העובדים, ייצור מוצרים חדשים, נגדלת הייצוא וחדירה לשווקים חדשים.

העסקים שיימצאו מתאימים יקבלו ממזרחי טפחות הלוואה של עד 2 מיליון שקל לתקופה של עד 5 שנים, עם תקופת גרייס של עד חצי שנה על הקרן, בריבית של פריים+0.5% בלבד, כאשר הקרן תומכת בחלק משמעותי מהערבויות הנדרשות. נציין כי הריבית שהציע האוצר בקרן ההלוואות שהקים הינה "ריבית שוק" הגבוהה מהריבית אותה מציעה קרן "דרומה לעסקים".

קרן זו מצטרפת לקרן האחות "צפונה לעסקים" שהופעלה לפני כשנה ובה אושרו עד כה הלוואות בסך 75 מיליון שקל לעשרות חברות ומפעלים באזור הצפון.