אירופה ננעלה בירידות חדות: הפוטסי נפל ב-5%; ברקליס צנח ב-16.3% ואטריום נסוגה ב-18.3%

[למדור שוקי עולם] דויטשה בנק הפסיד 4.8 מיליארד אירו ברבעון הרביעי ; HSBC עשוי לגייס 30 מיליארד דולר ולקצץ בחלוקת הדבידנדים - המניה נפלה 10.5% ; שנחאי הובילה את העליות באסיה ; דויטשה בנק איבדה 9.35% מערכה

המדדים המובילים באירופה סגרו את יום המסחר בירידות שערים חדות. הפוטסי נפל ב-5% והדאקס הגרמני איבד 4.6%, כשדויטשה בנק הוביל את הירידות בגרמניה וברקליס ו- HSBC הובילו את המגמה השלילית בלונדון. ברקע, התמ"ג של גרמניה התכווץ מעבר לצפוי ב-2008 והאינפלציה בצרפת האטה לקצב שנתי של 1%.

בורסות שנחאי ננעלה בעליות חדות, לאחר שסין עקפה את גרמניה והפכה לכלכלה השלישית בגודלה בעולם.

מדד המחירים לצרכן הצרפתי הצביע על ירידה בדצמבר והוביל את האינפלציה השנתית לרמה הנמוכה ביותר מזה 18 חודשים. בשבועות האחרונים נרשמה ירידה גם במדד המחירים לצרכן הגרמני, כאשר התחזיות הראשוניות צפו שהאינפלציה של אזור האירו תאט ל-1.6% מתחילת השנה עד דצמבר. צמיחת המחירים הגיעה לשיא ביולי ביחד עם העלייה במחירי הסחורות ומאז הפכה לאיטית מאוד שכן הצמיחה הכלכלית באזור מתדרדרת.

קצב הצמיחה הכלכלית של גרמניה האט ל-1.3% בדצמבר. הכלכלה הגדולה בגוש האירו צפויה על פי הערכות הכלכלנים להתכווץ בשנת 2009 בשיעור של 0.8%.

הבנק המרכזי של אירופה צפוי להפחית את הריבית ב-0.5% בהמשך השבוע. דוח נפרד צפוי להראות שהתפוקה התעשייתית של אזור האירו תצנח ב-6.1%- מתחילת השנה עד נובמבר, הרמה הנמוכה ביותר מזה יותר מ-15 שנה שכן חברות מקצצות בתפוקה בשל הירידה בביקושים המקומיים והזרים.

"ההתדרדרות החמורה בצמיחה הכלכלית והפחתות מוניטריות מוספות כנראה כבר תומחרו בשער החליפין, והשווקים יביטו מעבר ליומן הנתונים האירופי לנתוני מכירות הקמעונאיות של ארה"ב שיתפרסמו בצהריים", מסבירים במחלקת המחקר של TRIFX.

מדד פוטסי 100 של לונדון נפל ב-5% ; מדד פוטסי 300 של החברות הגדולות באירופה ; מדד קאק 40 של צרפת איבד 4.43% ; מדד דאקס 30 של גרמניה ירד ב-4.63%.

בזירת המטבעות, האירו יורד ב-0.14% ל-1.3172 דולר והליש"ט מטפסת ב-0.18% ל-1.4518 דולר.

בזירת המאקרו

צמיחת התמ"ג של גרמניה האט במידה משמעותית לקצב גידול שנתי של 1.3% ב-2008 לעומת קצב צמיחה של 2.5% ב-2007, ו-3% ב-2006. כך פרסמה הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של גרמניה. מדובר בתוצאה הנמוכה ביותר מזה שלוש שנים. אנליסטים חזו תוצאה של 1.4%.

נתוני התפוקה התעשייתית בגוש האירו הצביעו על נסיגה של 1.6% בדצמבר, ואולם הנתון השנתי הצביע על ירידה של 7.7% בתפוקה ובכך נקבע שיא שלילי של 18 שנה.

מדד המחירים לצרכן (CPI) בצרפת צנח לרמה של 1%, ובכך הגביר את החששות מדפלציה. הירידה שנרשמה בסעיף המוצרים בני-קיימא ובסעיף מוצרי הביניים, בשיעורים של 2.4% ו-2.8%, בהתאמה, ממחישה את ההימנעות בקרב הצרכנים והעסקים להתחייב להוצאות כלכליות שאינן לטווח הקצר. לפיכך, העסקים צפויים להמשיך ולקצץ בעלויות במטרה לצלוח את הימים הקשים, ובראש ובראשונה פירוש הדבר פיטורין.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה בפברואר עולה ב-1% ל-38.14 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

מניות בכותרות

הבנק הבריטי ברקליס יפטר יותר מ-2,100 עובדים ביחידות בנקאות ההשקעות וניהול ההשקעות שלו (IBIM). מקור המקורב להנהלת הבנק מסר אתמול (ג') כי מדובר ב-7% מסך העובדים ב-IBIM.

מברקליס אישרו כי הנהלת הבנק פתחה בהתייעצות עם העובדים, "במטרה לצמצם את מספר העובדים בכמה מהמחלקות של IBIM, כדי להבטיח שגודלנו יתאים לתנאי השוק הנוכחיים".

דויטשה בנק , הבנק הגדול ביותר בגרמניה, דיווח היום על הפסד של 4.8 מיליארד אירו (6.3 מיליארד דולר) ברבעון הרביעי כתוצאה ממסחר כושל במניות ואג"ח במהלך המשבר הפיננסי החמור ביותר מאז השפל הגדול של שנות ה-'30. הבנק הגרמני מסר כי ההפסד משקף גם הפרשה לחובות מסופקים. דויטשה בנק אמור היה לפרסם את תוצאות הרבעון הרביעי בתחילת החודש הבא, אך החליט להקדים את המועד להיום.

במורגן סטנלי מעריכים כי HSBC עשוי להזדקק לגיוס של 30 מיליארד דולר ולקצץ ב-50% את הדבידנדים בשל צפי לתוצאות רבעוניות מאכזבות.

BHP ביליטון , ריו טינטו , רויאל דאטש של ובריטיש פטרוליום מרכזות עניין בתגובה לעליות החדות במחיר הנפט שמתקרב לרף 40 הדולר לחבית.

ישראליות באירופה

גזית גלוב הודיעה היום (ד') כי תרכוש מניות של אטריום בסכום כולל של 72 מיליון אירו. אטריום תקצה לגזית גלוב ול- CPI, שבשליטת סיטיגרופ כמות כוללת של 10.3 מיליון מניות אטריום במחיר של 7 אירו למניה (חלקה של החברה כ- 5.56 מליון מניות). ההקצאה האמורה תבוצע לא יאוחר מיום 31 בינואר 2009. החברה ו- CPI תהיינה מנועות מלמכור את המניות וכתבי האופציה האמורים עד למוקדם מבין יום 31 ביולי 2009 או רישום מניותיה של אטריום למסחר בבורסה של הולנד.

פלאזה סנטרס דיווחה לבורסה של לונדון כי אלביט הדמיה רכשה אתמול (ג') כ-215 אלף ו-500 מניות של פלאזה במחיר של בין 60.5 ל-61 פני למניה. בנוסף, החברה דיווחה על רכישה עצמית של 130 אלף מניות במחיר של 59 פני למניה.

מניית ואלור הנסחרת בפרנקפורט והנמנית עם לקוחותיה של ענקית התקשורת הקנדית נורטל שהודיעה היום על פשיטת רגל, רשמה ירידה בשערה.