מדד המחירים לצרכן בגוש האירו עמד על קצב שנתי של 1.6% ב-2008; טרישה צפוי להפחית היום את הריבית

[למדור שוקי עולם] איזי פורקס: הדילמה של טרישה - בכמה מ"תחמושת" הריבית שבידו כדאי להשתמש הפעם? ; הבנק המרכזי של אירופה צפוי להפחית ב-14:45, שעון ישראל, את הריבית ב-0.5% ל-2%

מדד המחירים לצרכן (CPI) של אזור האירו אישר כי האינפלציה היא ברמה של 1.6% מתחילת השנה עד דצמבר, בהתאם לתחזיות אך מתחת ליעד של הבנק המרכזי של אירופה שעומד על 2%. הנתון מחזק את האפשרות שהבנק המרכזי של אירופה יפחית מאוחר יותר היום את הריבית.

מדד המחירים לצרכן (CPI) בגרמניה עלה ב-0.3% בדצמבר לקצב שנתי של 1.1%, בהשוואה לחודש המקביל ב-2007. בהשוואה למדינות אחרות במדינות אחרות בגוש האירו, עלה שיעור האינפלציה ב-0.4% לקצב שנתי של 1.1%.

ז'אן קלוד טרישה, נגיד הבנק המרכזי של אירופה (ECB), צפוי להפחית היום (ה') ב-14:45 (שעון ישראל) את שיעור הריבית ב-0.5% לרמה של 2% על רקע סימנים למיתון מתמשך ב-15 מדינות מרחב האירו.

המדדים המובילים בגוש

גילי רגוטקוביץ - איזי פורקס

הדילמה של טרישה: בכמה מ"תחמושת" הריבית שבידו כדאי להשתמש הפעם?

הציפיות המוקדמות בשוק נעות על הסקאלה שבין הורדה של 0.25% להורדה אגרסיבית יותר של 0.5%, מה שיביא את הריבית בגוש לעמוד על 2% בלבד.

החלטה על הורדה מתונה של הריבית תלמד על כך כי טרישה מיישר קו עם ההחלטה של מקבילו האנגלי , מרווין קינג, אשר לאחר סדרה של הפחתות אגרסיביות ומפתיעות הסתפק בסוף השבוע האחרון, בהורדת הריבית בממלכה ב-0.5% לרמה של 1.5%. החלטה זו של קינג שידרה למשקיעים כי אין בכוונתו לשחוק את כוחו של נשק הריבית במלחמתו במיתון בבריטניה. מעבר לזה, התגובה בשוק למהלך המתון יחסית של קינג, באה לידי ביטוי בבלימת היחלשותו של הפאונד מול הדולר. פעולתו של קינג, אשר לראשונה מזה זמן רב תאמה את הציפיות המוקדמות בשוק איששה את התחושה המתגברת , כי חולשת הפאונד בסוף השנה, הייתה יותר תולדה של Over-Shooting שמקורו בפאניקה של משקיעים, ולא ייצגה נאמנה את המתרחש בפועל בכלכלה האנגלית .

לאור כל זאת, לא מן הנמנע כי טרישה יחליט לשמור לעצמו תחמושת בארסנל הריבית לעתיד לבוא.

מצד שני, המצדדים בהפחתה אגרסיבית יותר של הריבית בגוש, מצביעים על כך כי טרישה לא יוכל להתעלם מנתוני המאקרו העגומים שפורסמו השבוע בגוש. באם מדובר באבטלה שהרימה ראש בגרמניה או הירידה המשמעותית בשיעור האינפלציה, אשר עורר מחדש את החשש כי פני אירופה לסיטואציה הפוכה , דהיינו דפלציה.

[לאתר המט"ח]