למרות המשבר העולמי: הבנקים הזרים החליטו להמשיך בליווי הפיננסי של פרויקט הרכבת הקלה בת"א

נציגי הבנקים הזרים הגיעו לארץ לפגישות עם MTS והמדינה ; הערכות: למרות ההתקדמות בגיבוש חבילת המימון - צפויה דחייה נוספת של מספר חודשים בסגירה הפיננסית

זריקת עידוד לפרויקט הרכבת הקלה בתל אביב. הבנקים הזרים שאמורים להעמיד את המימון לפרויקט, בהן רויאל בנק אוף סקוטלנד (RBS), ו-KFW ו-BAYREN מגרמניה, החליטו בסוף השבוע להמשיך בליווי הפיננסי של הפרוייקט, זאת למרות השלכות המשבר העולמי.

נציגי הבנקים הזרים צפויים להגיע היום (א') לארץ לסדרת דיונים עם זכיינית הפרוייקט, קבוצת MTS שבראשות אפריקה ישראל ועם נציגי המדינה, וימסרו רשמית את החלטתם בנושא.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", לפני כחודשיים הודיעו הבנקים הזרים על החלטתם לעכב את העמדת המימון לפרוייקט על רקע המשבר העולמי, וביקשו לצרף בנקים נוספים לחבילת המימון במטרה להקטין את הסיכון.

הבנקים הזרים אמורים להעמיד לפרויקט הרכבת הקלה בת"א אשראי בסך של כ-7-8 מיליארד שקל. במקביל לבנקים האירופאיים, MTS, בניהולו של יוחנן אור, עושה מאמצים לצירוף בנקים נוספים לחבילת המימון, כאשר מתקיימים דיונים גם מול בנקים סינים.

מועד הסגירה הפיננסית של פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב נקבע ל-29 בינואר 2009, זאת לאחר שכבר נדחה פעמיים מחודש מאי 2008.

למרות ההתקדמות במגעים מול הבנקים הזרים, ספק אם MTS והמדינה יוכלו להגיע להבנות מסחריות עד סוף החודש, ולכן המדינה תידרש להחליט האם להסכים לדחייה נוספת שלישית במספר במועד הסגירה הפיננסית.

יצוין כי MTS טרם הגישה בקשה רשמית למדינה לדחיית הסגירה הפיננסית, אך לפי הערכות לא יהיה מנוס מדחייה נוספת. קונסורצים MTS כולל את אפריקה ישראל של לב לבייב, סימנס, אגד, CCECC הסינית, סוארס דה קוסטה מפורטוגל.

בכירים בממשלה המקרובים לנושא ציינו כי "אנחנו בהחלט מעודדים מכך שהבנקים הזרים החליטו להמשיך בליווי הפרויקט, אך נצטרך לשבת ולראות באילו תנאים מדובר לפני שנקבל החלטה לגבי דחייה נוספת בסגירה הפיננסית. יחד עם זאת, ברור שהמועד של סוף החודש אינו ריאלי".