אילן שילוח: "גנבו לטלוויזיה בארץ את האור בקצה המנהרה. ערוץ 10 ייסגר בסוף מארס"

(עדכון) - גלובס tv זאב וורמברנד בכנס איגוד השיווק הישראלי: "אם מה שכתוב בעיתון על הורדת המוצרים בשופרסל נכון - זו רעידת אדמה" ; מנכ"ל אסם, גזי קפלן: "לא אתייחס לסוגייה. למדתי שיש מצבים שזכות השתיקה יפה להם"

"גנבו לטלוויזיה בארץ את האור בקצה המנהרה, כי נבנה מבנה בלתי אפשרי. יהיו בחירות חדשות, ממשלה חדשה ורגולציה חדשה, ואני לא חושב שמשהו ישתנה. אני מאמין קטן מאוד בממשלת ישראל וביכולות שלה לבצע רפורמות מהותיות שנדרשות בשוק הטלוויזיה" - כך אמר היום (א') יו"ר מקאן-אריקסון, אילן שילוח, בהתייחס למיזוג בין ערוץ 10 לרשת. דבריו של שילוח נאמרו בפאנל שהתקיים במסגרת כנס איגוד השיווק הישראלי.

"אני מניח שערוץ 10 ייסגר בסוף מארס, ובעלי המניות כן או לא יגיעו לרשת. זו קטסטרופה מכל הבחינות והיא הולכת לקרות, כי אנחנו מדינה שמעדיפה קטסטרופה על מבנה נכון", אמר שילוח. "הערוצים המסחריים עשו עשרות דרמות - ואילו ערוץ ה-BBC הישראלי, קרי ערוץ 1, עשה אפס. אין אפשרות להחזיק מעמד עם מס רגולטורי שמגיע לשיעורים של 30% ויותר".

בהתייחס לשאלה מהי הרפורמה הנדרשת לדעתו, אמר שילוח: "מתן רישיונות לאלתר לערוץ 2 ולערוץ 10; הורדת התמלוגים והורדת דמי הזיכיון לאלתר; הורדת התמלוגים למועצת הכבלים והלוויין ולרשות השנייה; סגירת הרשות השנייה לאלתר".

"יש יותר עובדים שמפקחים על ערוץ 10 מאשר עובדים בערוץ 10; צריך להביא את האקטואליה והדוקומנטרי לערוץ 1; לתת בעתיד רישיון לכל מי שירצה לפתוח ערוץ ולפתוח את הכבלים והלוויין לפרסומות, ששם אנחנו צועדים יחד עם אלבניה. אבל אין אף גוף או אדם אחראי שיעשה את הרפורמה הזאת", אמר שילוח.

מנכ"ל רבוע כחול, זאב וורמברנד: "אם מה שכתוב בעיתון על שופרסל נכון, זו רעידת אדמה"

בתוך פחות מחודש, המותג הפרטי של רבוע כחול כבש 20%-25% מקטגוריית האורז וקטגוריית הפסטה - כך בישר היום מנכ"ל רבוע כחול, זאב וורמברנד, בפאנל במסגרת כנס איגוד השיווק. "שוק הפסטות ושוק האורז הם שווקים של 70 מיליון שקל כל אחד. זה אומר ש-25% רוצים לקנות מוצר טוב ואיכותי שאתה שולט בו, שמעניק ביטחון, במחיר יותר זול. התוצאות מדהימות".

דבריו של וורמברנד גררו מיד תגובה חריפה מצדו של מנכ"ל קבוצת אסם , גזי קפלן. "למה אתם לא אומרים 'הבאנו פסטה מטורקיה, שמנו אותה על המדף בלי שאפשר לראות את הפסטה, ואנחנו נותנים לצרכן ביטחון? בסוף היום איכות המוצר קובעת כי לא ניתן לשקר את האנשים כל הזמן.

"זכותם של הקמעונאים לפתח מותג פרטי, רק שאני מציע להם שלא יספרו אגדות. אם הייתי במקומך הייתי מפתח מותג פרטי אבל אני לא מציע לבנות את כל האסטרטגיה על המחיר, כי הדגל של מוצר זול לא יחזיק מים. האם נכון אסטרטגית שהצרכן יפגוש פסטה אדומה שיובאה מאיטליה? הטרפיק היה יותר גדול אם הוא היה פוגש את אסם. בואו לא ננופף את הדגלים גבוה מדי ולא בגלל אסם".

וורמברנד מצדו מיהר להשיב, כי הפסטה שהרשת משווקת אינה מיוצרת בטורקיה אלא באותה מדינה ואפילו אותה עיר שממנה מיובאת הפסטה של אסם. "אנחנו מורידים 10%-15% מהמוצרים על המדף. ככל שהלקוחות יראו שפעלנו לטובתם והבאנו להם סל יותר זול ובאחריותנו, נצא מחוזקים".

וומברנד גם הבהיר, כי שיווק המותגים יצריך את החברות להוריד מחיר לקמעונאים או לתת ערך. "בשביל לשלם יותר על המוצרים הממותגים של אסם, הם יצטרכו לתת ערך מוסף או שנוכל להביא אותם ללקוחות יותר בזול. אם השגתי את אחד מהשניים, סימן שפעלתי נכון לטובת הלקוחות שלי", אמר וזכה להסכמה מצדו של קפלן.

מנכ"ל אסם, גזי קפלן, נגד המותג הפרטי של רבוע כחול: "מוצר זול לא יחזיק מים"

רבוע כחול אינה היחידה שמורידה מוצרים מהמדפים. אסם עתידה לעשות זאת בתקופה הקרובה באופן מאסיבי עם הורדת 400 מתוך 1,200 המוצרים שבפורטפוליו שלה. בהתייחס לכך הבהיר היום קפלן, כי מדיניות זו אינה נובעת מהמשבר הפיננסי. "היעד המרכזי של הנהלת אסם ל-2009 היא הפיכת המשבר להזדמנות. גם אסם חברה שמנה וצריכה להתייעל. יש עודף מוצרים על המדף ומנכ"לים מסבירים לך למה אי אפשר בלעדיהם. התקופה הזאת יוצרת הזדמנות לצאת יותר חזקים והמשמעות היא להשאיר בפורטפוליו את המוצרים שהצרכן זקוק להם בימי משבר ולאחריו. אותם מוצרים שקצב התנועה שלהם על המדף הוא מאוד איטי, גם בשופרסל וגם ברמי לוי , ירדו מהמדף. אומנם בלי חדשנות אי אפשר לצמוח אבל נותרה על המדף חדשנות לא רלוונטית שיוצרת מורכבות בניהול".

השניים התייחסו, אם כי באופן מאוד מינימלי, לפרשת חקירת הרשות ההגבלים העסקיים נגד רשת שופרסל, בגין הורדת מוצרים מהמדפים על רקע תחרות מול רשת רבוע כחול. "אם מה שכתוב בעיתון זה נכון, זו רעידת אדמה. זה לא קרה בריטייל הרבה שנים. יש קווים שאסור לחצות", אמר וורמברנד.

"למדתי שיש מצבים שזכות השתיקה יפה להם. בסך הכול אני מקווה שכל הקמעונאים שפועלים בישראל יפעלו במודלים רציונליים ולא ייגררו למערכות מיותרות בענף שיש בתוכו גורמים שעשויים להתמוטט גם במצב הזה", אמר קפלן.