שלב נוסף של תוכנית ההאצה יוצא לפועל: האוצר העביר לבנקים ערבות בהיקף 6 מיליארד שקל לצורך גיוס הון

ערבות המדינה תועמד לבנקים לצורך גיוס כתבי התחייבות נדחים, אשר יונפקו ע"י הבנקים ויוכרו ע"י המפקח על הבנקים כהון משני עליון ; בר-און: "הערבויות יקלו על מחנק האשראי בשוק, ויסייעו למגזר הפרטי והעסקי"

שלב נוסף של תכנית ההאצה יוצא לפועל. החשב הכללי, שוקי אורן, העביר היום (ב') את נוסח כתבי ערבות המדינה בהיקף של 6 מיליארד שקל, שיועמדו למערכת הבנקאות. ערבות המדינה תועמד לבנקים לצורך גיוס כתבי התחייבות נדחים, אשר יונפקו על-ידי הבנקים ויוכרו על-ידי המפקח על הבנקים כהון משני עליון.

שר האוצר רוני בר-און: "הערבויות יאפשרו לבנקים לגייס הון ולהעמיד אשראי בהיקפים של עשרות מיליארדי שקל אשר יקלו על מחנק האשראי בשוק, ויסייעו למגזר הפרטי והעסקי לצלוח את התקופה הקשה והאתגרים שמציב המשבר הכלכלי העולמי".

העמדת הערבויות לבנקים מהווה יישום של מרכיב נוסף מתכנית ההאצה של משרד האוצר. במהלך השבועות האחרונים הוגדלה הקרן לסיוע לעסקים קטנים לכ-440 מיליון שקל והוקמה קרן סיוע לעסקים בינוניים בהיקף של כ-1.3 מיליארד שקל. כמו כן, פורסם שלב המיון המוקדם במכרז להקמת קרנות המנוף, להן תוקצב סכום של 5 מיליארד שקל.

הבנקים המעוניינים להנפיק כתבי התחייבות נדחים בגין הערבויות יודיעו על כך למשרד האוצר עד ה-1 במארס 2009. תוקף כתב הערבות יהיה בשלב הראשון להנפקות שיבוצעו עד ה-30 ליוני 2009.

המדינה תערוב כלפי מחזיקי כתבי ההתחייבות הנדחית לתשלומי הקרן והריבית לתקופה של 10 שנים מיום הנפקת כתבי ההתחייבות. שיעור ערבות המדינה יעמוד על 95% ויפחת בהדרגתיות מתום השנה השלישית ואילך.

הבנקים שינפיקו כתבי התחייבות אלו ישלמו למדינה עמלה בגין הערבות. העמלה תכלול מנגנון שיעודד את הבנקים להגדיל את היצע האשראי על ידי קביעת החזר של חלק מהעמלה לבנק כפונקציה של גידול האשראי שהעמיד הבנק ללקוחותיו.