האם השמועות על מתיחות בין יונל כהן לדן ללוז הן "המצאה הזויה"?

הרקע לשמועות על חיכוכים בצמרת מגדל: ביצועי מגדל שוקי הון ומתחים פרסונליים ; יונל כהן, בראיון ל"גלובס" באחרונה: "2008 היתה שנה לא מבריקה" למגדל שוקי הון ; כהן בתגובה: "המצאה הזויה"

מתיחות בראש המגדל: ל"גלובס" נודע כי בין מנכ"ל מגדל ביטוח , יונל כהן, ובין יו"ר החברה הבת מגדל שוקי הון, דן ללוז, התגלעה מתיחות. על פי הערכות בשוק ההון, זו נובעת מחילוקי דעות בענייני מדיניות וניהול מגדל שוקי הון, בעניינים פרסונאליים וכן על רקע התוצאות החלשות שהציגה מגדל שוקי הון בשנה החולפת.

בשוק ההון יודעים לספר גם על מתיחות בין ללוז ורונן טוב, שמונה לאחרונה למשנה למנכ"ל מגדל, ורואה את עצמו מתמנה בעתיד למנכ"ל.

מקור יודע דבר אמר היום כי בין ללוז לכהן ישנם "יחסי עבודה", ואילו כהן עצמו אמר בתגובה כי מדובר ב"המצאה הזויה". גורמים המקורבים למגדל טוענים כי כהן דווקא סבור שמצבה של מגדל שוקי הון טוב מאוד, וכי ללוז הינו יו"ר מצוין שיישאר בתפקידו עוד זמן רב.

עם זאת, נראה כי מגדל שוקי הון לא פרחה כפי שכהן ציפה שתפרח ותתרום לחברה האם. בראיון ל"גלובס" לאחרונה, הודה כהן כי "2008 היתה שנה לא מבריקה", מה שמחזק את ההערכות כי בכוונתו לבצע שינויים פרסונאליים גם במגדל שוקי הון, במטרה להגדיל את השפעתו על התנהלותה. בין השאר, נשקלת האפשרות של מינוי מנכ"ל מטעמו, שיכהן תחת ללוז, או שינוי מבני אחר.

נזכיר, כי כהן וללוז מכירים זמן רב, כשבתקופה בה איזי כהן שימש כמנכ"ל מגדל, היו השניים עמיתים להנהלת הקבוצה. כהן היה אחראי על פעילות סוכנויות הביטוח ועל הפנסיה והגמל, ואילו ללוז, כיו"ר מגדל שוקי הון, עסק בתחום הפיננסי ובקרנות ההשתלמות.

הן כהן והן ללוז ידועים כמנהלים דומיננטיים, טריטוריאליים, וכדמויות מובילות וחזקות. בתקופה בה רכשה מגדל את קה"ל מבנק לאומי ובנק דיסקונט, במאי 2006, ניטש ויכוח בין השניים בשאלה מי ירכוש את נכסי הקרנות - חברת הביטוח או בית ההשקעות. לבסוף הוכרע כי קה"ל תהיה במגדל שוקי הון, אך בארגון-מחדש שיזם כהן לאחר מינויו, עברה האחריות על תחום החיסכון לטווח ארוך בקבוצה לידי מספר 2 שלו, רונן טוב.

מגדל שוקי הון גוררת להפסדים

מאז כניסתו לתפקיד מנכ"ל מגדל, לפני כחצי שנה, ערך כהן רה-ארגון מקיף בקבוצה, במסגרתו קידם את מקורביו (דוגמת טוב) והרחיק בכירים אחרים, למשל אמיר שלח שהתמודד מולו על התפקיד. ללוז, שלא נמנה עם אנשיו של כהן, נותר בתפקידו הקיים.

במקביל, גדלה אי-שביעות הרצון של מגדל מביצועי החברה הבת, כשהשנה החולפת לא תיזכר כנראה כאחת הטובות של מגדל שוקי הון, בלשון המעטה. בית ההשקעות הסב למגדל הפסד של כ-40 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2008, ויתרה מכך - קרנות הנאמנות שלו ספגו בשנה החולפת קיטון חד של 42% בנכסיהן. מגדל שוקי הון רכשה בזמנו את קרנות אפיקים ודקלה, וביחד עם קרנות מגדל המקוריות נוהלו בהן כ-8 מיליארד שקל. עד סוף 2007 הגיעו נכסי הקרנות ל-12.6 מיליארד שקל, אך בסוף 2008 כבר נותרו בהן רק 7.3 מיליארד שקל.

בדו"חות הרבעון הרביעי נאלצה מגדל שוקי הון להפריש 20 מיליון שקל בגין ירידת ערך של הקרנות, אך מכיוון שמדובר במחיקה תיאורטית של כ-90 מיליון שקל, לא מן הנמנע כי יידרשו מחיקות נוספות בעתיד.

מגדל שוקי הון גם ספגה הפסדים גדולים בשל השקעתה באג"ח של דלק נדל"ן, בעטייה היא מחקה כ-35 מיליון שקל ברבעון השלישי. נזכיר, כי בהנפקה של דלק נדל"ן, בה שימשה מגדל שוקי הון כחתם, היא רכשה לתיק הנוסטרו אג"ח במעל ל-100 מיליון שקל. מאז הנפקתן, צנחו שערי איגרות החוב הללו בעשרות אחוזים, מה שהסב למגדל שוקי הון הפסד של עשרות מיליוני שקלים. ההערכות הן, כי כשליש מכספי הנוסטרו של מגדל שוקי הון מושקע באג"ח של דלק נדל"ן.

מלבד ההפסד, מדובר בהשקעה שיש בה אלמנטים צורמים של היעדר פיזור. "מותר להפסיד כסף, השאלה היא רק האם הקפדת על כל הכללים בזמן שהפסדת כסף", הסביר ל"גלובס" בכיר בשוק ההון. ואולם, עמדתו של ללוז באשר להפסד שונה, והוא אינו מתרגש. "נכון שחטפנו בתקופה האחרונה כמה שריטות שימחקו לנו מיליוני שקלים, אבל זו שריטה שמתקנים אותה וממשיכים הלאה", אמר בראיון ל"גלובס" לפני כשלושה חודשים.