היסטוריה בארה"ב: כ-150 שנה לאחר ביטול העבדות - ברק אובמה מושבע הערב לנשיא ה-44 בבית הלבן

הטקס יהיה טעון משמעויות ואמוציות, ויתקיים פחות מ-50 שנה לאחר שלינדון ג'ונסון חתם על חוק המבטיח חירות הצבעה לשחורים ; הטקס ייערך על אכסדרתו של בניין הקונגרס, שנבנה בזיעת-אפם של מאות עבדים שחורים

אמריקה נערכת היום (ג') לכניסת הנשיא השחור הראשון אי פעם לבית הלבן. ברק אובמה יושבע לנשיא ה-44 של ארה"ב הערב, בשעה 7 לפי שעון ישראל, בטקס שיהיה טעון משמעויות ואמוציות, פחות מ-50 שנה לאחר שהנשיא לינדון ג'ונסון חתם על חוק המבטיח חירות הצבעה לשחורים ופחות מ-150 שנה לאחר ביטול העבדות באמריקה, על אכסדרתו של בניין הקונגרס, שנבנה בזיעת אפם של מאות עבדים שחורים.

בביטוי לחדווה הכלל-ארצית, אם לא אקסטזה במגזרים מסוימים של האוכלוסיה, נהרו אמש רבבות לכיכר הלאומית של אמריקה, ה"מול", המשטח הענקי שמשתרע מגבעת הקפיטול במזרח עד אנדרטת לינקולן במערב, צבאו על תחנות השידור הארעיות שהקימו בשטח רשתות הטלוויזיה הארציות, חטפו מזכרות, צילמו ידוענים וזה את זה על רקע בניין הקפיטול, ולא נתנו לקור העז, בסביבות אפס מעלות כל היום, לקלקל להם את מצב הרוח. העליצות היתה מוחשית. היו מי שהתקשטו בכפתורי אובמה מהצווארון ועד הגרביים. זרים חייכו זה אל זה. היו שפרצו בריקודים. זו היתה מסיבה המונית לאובמה, אבל גם מסיבת ברוך שפטרנו מנשיא בלתי אהוב.

היום צפויים להגיע ל"מול" כשני מיליון אנשים. רק כמה אלפי "מכובדים", ובכללם מחוקקים, מושלי מדינות, שגרירים, ועובדים בכירים בקונגרס ובממשלים היוצא והנכנס, יזכו לשבת על כסאות מתכת בלתי נוחים, למרגלות גבעת הקפיטול, במרחק של כמה מאות מטרים מבימת ההשבעה. מאות האלפים האחרים יצטרכו לראות את ההשבעה על מסכי "ג'אמבוטרון" שפזורים ב"מול", סמוך לאלפי בתי השימוש הניידים שהוצבו לאורך השדירה הענקית.

וזה לוח הזמנים של אירועי היום (לכולם צריך להוסיף שבע שעות כדי להתאימם לשעון ישראל):

8.35 בבוקר: הנשיא מתפלל בכנסיה אפיסקופלית; 10.05: בני הזוג אובמה מגיעים לבית הלבן לשתות קפה עם בני הזוג בוש; 11.00: שיירת מכוניות שרד, ובראשה עשרות אופנועי משטרה, מסיעה את משפחות אובמה ובוש לקונגרס; 11.20: הנשיא היצא והנשיא הנכנס מגיעים לאכסדרה בצד המערבי של הקפיטול; הכומר שוטם ההומואים ריק וורן נושא תפילת ברכה; ארתה פרנקלין שרה.

11.50: ג'ו ביידן מושבע לסגן נשיא; 12.00: נשיא בית המשפט העליון, ג'ון רוברטס, משביע את ברק אובמה. הנשיא החדש מניח ידו על ספר התנ"ך שעליו נשבע בזמנו הנשיא אברהם לינקולן. קטעי מוסיקה ע"י יו יו מה, יצחק פרלמן, ג'ון וויליאמס, גבריאלה מונטרו ואנתוני מק-גיל. 21 מטחי תותחים וביצוע "הידד לנשיא". 12.10: נאום ההשבעה של אובמה, ההמנון הלאומי.

12.35 בוש עוזב במסוק; 12.35: אובמה חותם על ניירות ההשבעה, סועד עם מחוקקים; 2.15: אובמה סוקר חיילים; 2.30: אובמה בראש מצעד מהקפיטול אל הבית הלבן (במכונית קדילק משוריינת). השאלה הגדולה: האם הוא יצא מהמכונית כדי ללחוץ ידי הרבבות שימתינו לאורך המסלול? ולכמה זמן?

נאום ההשבעה של אובמה מעורר ציפיות רבות ומקורביו הביעו תקווה, שהוא ייכנס להיסטוריה כאחד מהנאומים הנשיאותיים החשובים והמרטיטים אי פעם. תכנו נשמר בסוד כמוס, אך מעריכים, כי אחד נושאיו המרכזיים יהיה קריאה לאמריקה לאמץ תרבות חדשה של אחריות. לאובמה, כמו לכל נשיא, יש צוות גדול של כותבי נאומים, אך נודע כי את רוב הנאום הוא חיבר בעצמו.

בשעות ערב תחל מחרוזת של עשרות נשפי השבעה, מתוכם עשרה "רשמיים", שבהם יבקרו הנשיא החדש ורעייתו, אך הם לא ישהו באירוע אחד יותר מחמש עד עשר דקות. אמש ערך אובמה שלוש ארוחות נפרדות לכבודם של שלושה אישים: סגנו ביידן, קולין פאואל, שהיה שר החוץ במשל בוש, וג'ון מקיין, שעמו התמודד אובמה בבחירות.

כל האירועים מתקיימים תחת מעטה של אמצעי ביטחון מהחמורים ביותר שננקטו אי פעם בוושינגטון. 8000 שוטרים ו-32 אלף אנשי צבא במדים יהיו פרושים בשטח. כבר אמש היה מוקף בנין הקונגרס בחיילים עם רובי סער דרוכים.