בקשות לייצוגית: באדג'ט ושלמה SIXT גובות מחיר מופקע עבור החזרת מיכל דלק חסר

בתביעה נגד באדג'ט, בהיקף 62 מיליון שקל, ובתביעה נגד שלמה SIXT, בהיקף 282 מיליון שקל, נטען כי הן גובות סכומים מופרזים ומנופחים משוכרי הרכבים שאינם מחזירים את הרכב עם מיכל דלק מלא

לבתי המשפט המחוזיים בתל-אביב ובמחוז מרכז הוגשו באחרונה שתי בקשות נוספות לתביעות ייצוגיות נגד חברות השכרת הרכב שלמה SIXT ובאדג'ט, בטענה כי הן גובות סכומים מופרזים ומנופחים משוכרי הרכבים שאינם מחזירים את הרכב עם מיכל דלק מלא ("דמי תוספת מילוי מיכל הדלק").

התביעות הוגשו באמצעות עוה"ד דביר גליזר ורותם חנני ממשרד גליזר, חנני ושות', בשיתוף עוה"ד עמית מנור ויוקי שמש. בתביעה בסך כ-282 מיליון שקל נגד שלמה SIXT נטען, כי החברה "מנפחת" את קיבולת מיכלי הדלק של כלי הרכב המושכרים בשיעור של 20% מעל לנתוני היצרן, ובכך גורמת ללקוחותיה לשלם על כמויות דלק "מנופחות" שכלל לא נצרכו. כך, למשל, לקוח שהחזיר יונדאי I30 עם מיכל דלק ריק, חויב לשלם עבור 65 ליטרים, למרות שלפי נתוני היצרן קיבולת מיכל הדלק היא 53 ליטרים בלבד.

עוד נטען כי כאשר מערכת המחשוב בחברה מזהה שהשוכר הוא לקוח עסקי, שלמה SIXT גובה ממנו 40% מעל מחירו של ליטר דלק בתחנת הדלק. כשמדובר בלקוח מזדמן או תייר, נגבה ממנו מחיר הגבוה ב-128% ממחיר תחנת הדלק.

התובעים טוענים כי מערכת תעריפים זו אינה ידועה ללקוח, משום שאינה מופיע בהסכם השכירות, אינה מפורסמת בסניפי החברה ולא אושרה כנדרש על-ידי המפקח על התעבורה.

עוד נטען כי שלמה SIXT גובה מע"מ כפול מלקוחותיה: הלקוח נדרש לשלם מע"מ הן בגין תוספת התדלוק (השירות) והן בגין מחיר הדלק עצמו (על אף שהוא כולל מע"מ במקור). "שקלול הרכיבים הנסתרים הללו מוביל לתוצאה שערורייתית, לפיה המשיבות מרוויחות מפעולת התדלוק הפשוטה סכומי עתק העשויים להאמיר אף יותר מפי 3(!) מעל לדמי השכירות היומית בכלל, ופי 3 ויותר (!) מעלות התדלוק בתחנת הדלק", נטען.

גם בתביעה נגד באדג'ט, המוערכת ב-62 מיליון שקל, מועלות טענות דומות על "ניפוח" קיבולת מיכלי דלק בשיעור ממוצע של 21.37%; אי-גילוי התעריף בהסכם השכירות (30% לליטר מעל למחיר תחנת הדלק); וגביית מע"מ כפולה.

התביעות מצטרפות לייצוגית בסך כ-38 מיליון שקל שהוגשה נגד אלדן, בטענה לגבייה מופרזת של 23% בממוצע מעל מחיר הדלק בתחנה, וזאת בניגוד להסכם השכירות.

טרם הוגשו כתבי תשובה. (ת"צ 08-12-3554, ת.א. 2370/08).