סמנכ"ל משאבי אנוש בטבע: "אין לנו שום סיבה לפטר עובדים. נמשיך לגייס ונמשיך להעלות שכר"

איקה אברבנאל: "כשמסתכלים על השכר הישיר אנחנו לא בין החברות המובילות במשק, אבל עם כל התנאים הנלווים התמונה אחרת. העובדים בטבע מקבלים הטבות ששוות פי 1.5 מהשכר הישיר שלהם"

מאז ומתמיד הייתה חברת טבע דיסקרטית בכל הקשור למדיניות ההעסקה שלה. הסקרנות הרבה שנושא זה מעורר לגבי כל חברה, גדל פי כמה כשמדובר בטבע, אחת המעסיקות הגדולות במשק הישראלי. למרות מדיניות שכר שמרנית יחסית, מצליחה החברה מדי שנה להתברג למקומות הגבוהים בסקר "החברות שהכי טוב לעבוד בהן", ומתגאה בשיעורי עזיבה נמוכים. ממלאי תפקיד סמנכ"ל משאבי האנוש של החברה בעבר, חיים בנימיני, שכיהן בתפקיד שנים רבות, וברוריה סופרין, שהחליפה אותו, העדיפו לשמור מרחק מהתקשורת. גם את איקה אברבנאל, סמנכ"ל משאבי האנוש הנוכחי, לא היה קל לשכנע להתראיין.

לפני שנה וחצי נכנס אברבנאל לתפקיד סמנכ"ל משאבי האנוש של טבע. אל התפקיד הגיע מחברת "בזק", בה שימש כמשנה למנכ"ל.

בימים אלה עיקר זמנו של אברבנאל מוקדש להשלמת תהליך רכישת "באר פארמסוטיקלס", חברת תרופות אמריקנית בעלת פעילות בינלאומית ביותר מ-30 מדינות ברחבי העולם, שאת רכישתה השלימה טבע בדצמבר 2008.

- כשמדובר בתהליך כל-כך גדול, ברכישה של חברה המעסיקה כ-9,000 עובדים, אחת השאלות המתבקשות היא האם תיאלצו לפטר עובדים?

"באר, כמו טבע, בנויה מיחידות רבות. האתגר בתהליך כזה הוא למצוא את המפריד ואת המחבר. לזהות את היתרונות שיש לבאר ולדעת לקלוט אותם אלינו, ובמקביל לדעת להעביר את היתרונות שיש לטבע לבאר. בתקופה הזו אנחנו סורקים כל עובד בבאר ברמה פונקציונלית - כדאיות שיוכית ואיכותית - ואחרי הסריקה הזו נחליט האם העובד עוזב או ממשיך איתנו, ואם כן - באיזה תפקיד. עכשיו אנחנו עושים עבודה שיטתית מאוד באתרים של באר, כדי להגיע למספרים של כמה עובדים יישארו וכמה יעזבו. אנחנו מקווים להשלים את התהליך בפרק זמן קצר ככל האפשר, של כמה חודשים. ככל שהתהליך יהיה קצר יותר, כך הוא יכאב פחות. מדובר בתהליך רגיש מאוד ומורכב מאוד".

- האם כחלק מהצורך להיות גמישים ויעילים יותר, טבע תיאלץ, כמו חברות רבות אחרות, לקצץ עלויות/לפטר עובדים/לקצץ בשכר?

"אין לנו שום סיבה לפטר עובדים. יציבות תעסוקתית בטבע היא ערך אסטרטגי. אין צורך לשנות שום דבר שקשור לתחום ניהול משאבי האנוש בחברה. העובדה שמתרחש צונאמי כזה גדול אינה אומרת שאנחנו חייבים בהכרח לבצע צעדים מסויימים. נמשיך לגייס, נמשיך להעלות שכר, נמשיך להכניס לחברה אנשים טובים ולהיפרד מאנשים פחות טובים. אפשר לצמצם בלי לגעת באנשים. יש החלטה עקרונית של שלמה (ינאי - ע' ב') שלא נוגעים באנשים. ההבדל הוא, שהיום אנחנו בוחנים טוב יותר כל הוצאה. היציבות התעסוקתית שאנחנו מבטיחים פה לעובדים יוצרת מחויבות אדירה מצדם. רמת התחלופה השנתית עומדת על 8.1% לעומת 13% בענף הפרמצבטיקה. אנשים לא באים לתקופות קצרות. 40% מהעובדים בחברה עובדים בטבע מעל שש שנים, והוותק של 40% נוספים הוא עד שנתיים, כשחצי מהם גויסו בשנתיים האחרונות, בהן גייסנו כ-1,000 עובדים".

- כמה עובדים אתם מתכוונים לקלוט בשנה הנוכחית?

אנחנו רוצים לגייס 100 אנשים בתחום הייצור לפעילות שלנו בירושלים. בחודשים האחרונים, על רקע גלי הפיטורים במשק הישראלי, יזמנו פנייה לחברות שונות שפיטרו עובדים כמו אי.סי.איי, אינטל, תנובה אליאנס, אמפא, קודאק ואורבוטק, וקלטנו עובדים לפעילויות שלנו בירושלים ובכפר-סבא. אנחנו משקיעים גם מאמצים בקליטת עובדים ממגזרים ייחודים כמו חרדים, עולים מאתיופיה, עולים מאיראן, ומנהלים ישראלים חוזרים".

- אז כן יש שינוי בהיערכות החברה, אתם מתכוונים לקלוט רק 100 עובדים עד סוף השנה, לעומת 1,000 עובדים שנקלטו בשנתיים האחרונות.

"ההאטה בגיוסים נובעת בעיקר מרכישת באר. אין סיבה שנקלוט אנשים חדשים לפני שנסיים את תהליך הערכת העובדים והצבתם מחדש".

בטבע מדברים הרבה על יציבות תעסוקתית כערך, כמה שמייצר מחויבות מצד העובדים, אבל מנגד טבע לא נחשבת לחברה בה השכר גבוה במיוחד.

"כסף הוא לא הפרמטר היחיד", אומר אברבנאל. "לא קשה להשאיר אנשים טובים בטבע, כי הם מרגישים שיש להם ערך פה. הם יכולים ליזום, להביע דעה, רמת הביטוי האישי בחברה גבוהה מאוד. נכון, כשמסתכלים על השכר הישיר אנחנו לא בין החברות המובילות, אבל כשמסתכלים על כל התנאים הנלווים התמונה היא אחרת. העובדים בטבע מקבלים פי 1.5 על השכר הישיר שלהם בהטבות שונות. כל עובד מקבל בונוס רבעוני ובונוס שנתי, שזה תוספת של כחמש משכורות בשנה. החברה משתתפת במימון לימודים אקדמאים לילדים, במימון גני ילדים. יש סעיף מתנות רחב, העובדים מקבלים מתנה כמעט לכל אירוע בחייהם. יש נופשים שנתיים. העובדים יודעים להעריך את זה".

- עדיין, רק לפני מספר חודשים היו לכם עיצומים ב"טבע טק", בדיוק על רקע נושא השכר.

"זה היה אירוע נקודתי ופוליטי. בטבע יש 11 ועדי עובדים וההתנהלות מולם מאוד משביעת רצון".

הראיון המלא יתפרסם במוסף "הערב" במהדורה המודפסת של "גלובס"