הקונגרס האמריקני מצטרף למתקפה החזיתית נגד הבונוסים: שכר המנכ"לים לא צריך לעלות על שכר הנשיא

סנטורית זועמת: "יש לנו חבורת אידיוטים בוול סטריט שזורה חול בפרצופו של משלם המיסים" ; זמן קצר לאחר שהנשיא ברק אובמה תקף מתן בונוסים לעובדי המגזר הפיננסי כ"מחפיר" וכ"שיא של חוסר אחריות", הסתערו בסוף השבוע מחוקקים בקונגרס על נותני הבונוסים

מוסד הבונוסים, שבמשך עשרות שנים היה מאושיות החיים הקסומים של עובדי המגזר הפיננסי בוול סטריט ומקור הכנסות חשוב למחלקת המיסוי בעיריית ניו-יורק, משמש עתה מטרה למתקפה חזיתית של פוליטיקאים בוושינגטון, שהולכת וחריפה מיום ליום. יש תמימות דעים בקרב אנליסטים, שעידן הבונוסים הגוליבריים, בני שש ושבע ספרות, מונה עתה את ימיו האחרונים.

זמן קצר לאחר שהנשיא ברק אובמה תקף מתן בונוסים לעובדי המגזר הפיננסי כ"מחפיר" וכ"שיא של חוסר אחריות", הסתערו בסוף השבוע מחוקקים בקונגרס על נותני הבונוסים ומקבליהם בוול סטריט עם שילוב של רטוריקה ויזמות חקיקה. רפובליקנים, שבימים כתיקונם היו מבקרים בחריפות השתלחויות פופוליסטיות על השוק החופשי, יושבים עתה בשקט, מפני שהם מבינים לאן נושבת הרוח בציבור.

לפי הערכות בוושינגטון, חבילת "הפיצוץ הגדול" שמכין עתה ממשל אובמה לטיהור האורוות בוול סטריט תכלול גם הגבלות מעוגנות בחוק על תקבולי עובדים במוסדות פיננסיים שקיבלו או יקבלו סיוע מכספי משלם המיסים האמריקני, בצד צעדים לשינוי יסודי בעקרונות שמנחים חלוקת כספי התמרוץ והקמת בנק "רע" שירכוש נכסים רעילים ממוסדות פיננסיים.

את המתקפה בקונגרס מובילה עתה הסנטורית קלייר מקסקיל, דמוקרטית ממיזורי ומקורבת לאובמה, שהכריזה ביום ו' מעל במת הסנט: "יש לנו חבורת אידיוטים בוול סטריט שזורה חול בפרצופו של משלם המיסים. הם לא מבינים כלום. האנשים האלה מטומטמים. אינך יכול להשתמש בכספי משלם המיסים לחלוקת בונוסים בשווי 18 מיליארד דולר".

לפי הצעת החוק שיוזמת מקאלסקי, חבילות התגמולים השנתיות של עובדי המגזר הפיננסי, גם בדרגות הרמות ביותר, לרבות שכר, בונוסים ואופציות של מניות, לא יעלו על רמה של 400 אלף דולר, כמו משכורתו השנתית של נשיא ארה"ב. מנכ"ל גולדמן סאקס, לויד בלנקפיין, גרף את הסכום הזה ביומיים עבודה, ב-2007.

עוד קודם לכן הודיע סנטור כריסטופר דוד, יו"ר ועדת הבנקאות של הסנט, כי ישתש ב"כל האמצעים החוקיים האפשריים" כדי להחזיר למשלם המיסים כ-18 מיליארד דולר שנתנו כבונוסים ב-2008 לעובדים פיננסיים בוול סטריט.

לפי דו"ח חדש של חשב מדינת ניו-יורק, תומאס די-נאפולי, העניקו חברות פיננסיות במדינה 18.4 מיליארד דולר כבונוסים לעובדיהן . זו אמנם ירידה בשיעור 44% בהשוואה ל-2007, שבה הגיע הסכום המצרפי של הבונוסים ל-33 מיליארד דולר, אך עדיין מדובר בסכומים אדירים, שמהווים נתח משמעותי מחבילות הסיוע הממלכתיות שקיבלו אשתקד בנקים וחברות פיננסיות שנקלעו לקשיי נזילות.

על רקע ההסתערות שצוברת תאוצה מהזרוע המבצעת ומהזרוע המחוקקת, יש סימנים שוול סטריט יקבל הדין בהכנעה. "אין ספק שתהיה מגבלה מסוג כלשהו על הבונוסים", אמר לפייננשל טיימס מנהל במגזר הפיננסי שדיבר עם גורמי ממשל. "האווירה הפוליטית היא כזו, שיש צורך להעניש את וול סטריט".

בכירים אחרים בחברת פיננסיות אומרים, כי רמת התקבולים בוול סטריט, שכבר קוצצה במידה משמעותית בעקבות ירידה ברווחים, תרשום ירידה חזקה נוספת בחודשים הקרובים, במאמץ להימנע מגזרות ממשלתיות שיוכלו להיות גרועות עוד יותר.