בדיקת "גלובס": רמי לוי היא הרשת הזולה ביותר בסל מוצרי התינוקות

מוצרים לתינוקות הם דבר לא זול, וההורים מחפשים כל דרך להוזיל את הקנייה ; מבדיקה שביצע אתר פרייסל עבור "גלובס" עולה כי מבין הרשתות בתוך העיר - סופר-פארם זולה יותר מניו-פארם, מגה בעיר ושופרסל שלי

כ-150-160 אלף תינוקות נולדים בישראל מדי שנה - כך לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בהתייחס ל-3 השנים האחרונות. עם הולדתם קופצות ההוצאות של המשפחה המתרחבת באופן משמעותי. אין פלא, אם כך, שהרגישות למחירי המוצרים לתינוקות בקרב הצרכנים גבוהה, ושהרשתות לא פעם מוזילות מוצרים אלה כדי לפתות את הצרכנים לקנות בהן.

איפה כדאי לקנות מוצרי תינוקות? מבדיקה שביצע אתר פרייסל www.pricesal.co.il עבור "גלובס" בקרב 9 רשתות, עולה כי הרשת הזולה ביותר היא זו של רמי לוי. בבדיקה נדגמו מחיריהם של 16 מוצרים במגוון קטגוריות: חיתולים חד פעמיים, מגבונים, דייסות ומחיות, פורמולות מזון ומוצרי טואלטיקה. הרשתות שנבדקו: רמי לוי (מודיעין), חצי חינם (פתח-תקווה), חביב (פתח-תקווה), שופרסל דיל (פתח-תקווה), מגה בול (פתח-תקווה), סופר-פארם (מודיעין), ניו-פארם (מודיעין), שופרסל שלי (מודיעין) ומגה בעיר (מודיעין).

בתוך ההשוואה הרחבה, ראוי להפריד בין 5 הרשתות הראשונות, המוגדרות כרשתות מוזלות וממוקמות מחוץ לערים, לבין הארבע האחרונות, אשר שתיים מהן הן רשתות פארם, והשתיים האחרות - שופרסל שלי ומגה בעיר - מוגדרות רשתות שכונתיות וממוצבות כיקרות יותר מאחיותיהן לרשת.

מבין הארבע האלה מציעה סופר-פארם את המחירים הנמוכים, ואילו שופרסל שלי מציעה את המחירים הגבוהים. מגה בעיר במקום השני וניו-פארם שלישית.

מבין רשתות השיווק המוזלות שנבדקו, רמי לוי, כאמור, שומר על מעמדו כזול גם במוצרים לתינוק, בעוד שחצי חינם מתגלה כיקרה בנישה זו.

הסקירה בוצעה ב-25-27 לינואר על-ידי סוקרי אתר "פרייסל", המתמחה בהשוואת רשתות שיווק, באמצעות רישום מקודד של המחיר, כפי שהופיע על המוצר או על המדף. נדגיש כי במקרים של סתירה בין השניים, נרשם המחיר הנמוך, כפי שגם מחייב החוק את בית העסק. עוד נזכיר כי החוק קובע, שהמחיר על המוצר מחייב את בית העסק ולפיכך לא נתון לשינויים העלולים להתגלות במעמד התשלום.

בתוך העיר: סופר-פארם זולה, שופרסל שלי יקרה

למקומות הנגישים, בדרך כלל בקרבת אזור המגורים, נזקף יתרון הנוחות הברור, הבא לרוב לידי ביטוי בעלות כספית ביחס לרשתות המוזלות שהקנייה בהן כרוכה בנסיעה. את "מחיר הנוחות" יש לקחת בחשבון לפי פרמטר אינדיווידואלי, כאשר החנויות "בעיר" משמשות גם כמענה לקניות "אינסטנט" במידת הצורך.

בהשוואה בין חנויות הפארם ורשתות השיווק העירוניות נמצא כי מתוך 16 המוצרים שנבדקו, נכון ליום הבדיקה, 10 היו הזולים ביותר בסופר-פארם, ו-3 נמצאו כיקרים. העירונית היקרה הייתה רשת שופרסל שלי, שבה 8 מוצרים מתוך 14 המוצרים שנמצאו בסניף - היו היקרים. בולט במיוחד הפער בין מחירה של דייסת מטרנה קורנפלור "גם וגם" בשופרסל שלי - 22.80 שקל, לבין מחירה בשופרסל דיל - 15.30 שקל.

אצל המתחרה העירונית העיקרית של שופרסל שלי - מגה בעיר - מתוך 15 המוצרים שנמצאו בסניף, אחד בלבד היה היקר ו-5 סומנו כזולים. ניו-פארם באמצע, כאשר 3 מבין 16 המוצרים שבסל היו הזולים בהשוואה, ו-3 היו היקרים.

ברשתות המוזלות: המחיר הגבוה בחצי חינם

רמי לוי ממשיך לקיים את הבטחתו, וגם במוצרי התינוקות שנבדקו מתברר כזול: 10 מתוך 16 המוצרים שנבדקו נמצאו כזולים בהשוואה, מוצר אחד היה היקר. מנגד, רשת חצי חינם דורגה כיקרה בהשוואה, כאשר 10 מבין המוצרים שנבדקו - היו היקרים. בסניף חביב בפתח-תקווה 6 מוצרים היו היקרים בהשוואה ו-3 - הזולים.

בין שתי הרשתות הגדולות, מגה בול יצאה כמשתלמת יותר למוצרי התינוקות: 3 מוצרים נמצאו יקרים ו-3 זולים כאשר בשופרסל דיל 6 מבין המוצרים נמצאו כיקרים ושניים כזולים.

פער של 20% במחיר הסימילאק

במרבית המוצרים הפער בין המחירים סביר, אולם בחלקם מצאנו פערים בלתי מבוטלים. כך למשל נמכרות רפידות הנקה של ג'ונסון במגה בול ב-20 שקל, לעומת 25 שקל בשופרסל דיל, חצי חינם וחביב (פער של כ-25%). בפורמולות המזון, מחירו של סימילאק טופ 2 ברמי לוי עמד על 33 שקל לעומת 40 שקל בחביב ובחצי חינם (פער של 21%), ודייסת מטרנה קורנפלור שנמצאה ב-15.30 שקל בשופרסל דיל לעומת 19 שקל בחביב (פער של 24%).

קנייה ברשתות השיווק המוזלות אמורה להיות משתלמת מטבעה. כאשר הפערים גדולים, מומלץ לקנות מלאים לאחסון בבית - ולמצות את המחירים זולים. לעתים פערי המחירים מצדיקים את הנסיעה ואת זמן הבילוי ברשתות המוזלות, הממוקמות לרוב בפרברים. כך למשל במקרה של סבון נוזלי של ד"ר פישר, שנמכר בכ-15 שקל אצל רמי לוי (17-18 באחרים), ומגיע ל-22 שקל ברשתות הפארם. גם מחירם של חיתולי האגיס פרידום מתייקר משמעותית בתוך העיר: כ-70 שקל בניו-פארם ובמגה בעיר, לעומת 58-60 ברשתות המוזלות.

עם זאת, לא תמיד הפערים במחיר, אם בכלל קיימים, שווים את הנסיעה. לדוגמה: מחיר לחבילת טיטולים פרימיום במרבית הרשתות המוזלות הוא 49-50 שקל (ו-46 אצל רמי לוי), המחיר למוצר זהה בסופר-פארם גם הוא 50 שקל. גם כשמדובר בסימילאק איזומיל הפער נמוך: מחירו בסופר-פארם 35 שקל לעומת 33-35.80 שקל ברשתות המוזלות. דוגמה נוספת: פרינוק סלט פירות שמחירו 15 שקל במרבית הרשתות המוזלות (ו-13.50 בחביב), לעומת מחירו בסופר-פארם: 14 שקל וכ-16 שקל בעירוניות האחרות.

נזכיר כי בענף מוצרי התינוקות מוצעים מידי חודש מבצעים והנחות על מגוון מוצרים. מומלץ לבדוק היכן הפעם תוכלו לרכוש פורמולת מזון במחיר הזול או טיטולים בהנחה - ובמידת האפשר לרכוש כמה יחידות.

גם מועדוני הלקוחות מיטיבים עם מוצרים אלה, כך למשל לקוחות מועדון הלקוחות לייף של סופר-פארם או קלאב 365 הזכאים להנחות משתנות, גם באמצעות דיוורים יעודיים להורי הפעוטות.

חיתולים: הוצאה של 7,700 שקל עד גיל שלוש

לפי הערכות שנמסרו מחוגלה קימברלי (יצרנית האגיס), כמות החיתולים הנצרכת בישראל עומדת על 600 מיליון חיתולים בשנה. ממוצע ההחלפות בארץ עומד על 4.5 חיתולים ביום לתינוק. ההערכות הן כי 2 מיליארד מגבונים לחים (ב-37 מיליון יחידות) נמכרים בשנה בישראל. ובתרגום לכסף: הערכות החברה הן כי מיום היוולדו ועד גיל 3 יוציאו ההורים כ-9,200 שקל על חיתולים (כ-7,700 שקל) ומגבונים (כ-1,500).

עוזי ויזינגר, מנהל אגף הסחר ברשת סופר-פארם, מציין כי היצרנים מחזקים את שיטת "אריזות החסכון". בסגמנטים השונים, לפי היקף מכירות (בכסף, לא בכמויות) ברשת, המותגים החזקים בבקבוקים הוא של מאם ואוונט (28% ו-26% בהתאמה), במוצצים המותג בפרטי לייף מוביל ואחריו מוצצי אוונט. בטיפוח התינוקות בולט ד"ר פישר. שליטה כמעט מוחלטת של מטרנה בתחום הדייסות (86%) ובתחליבי החלב מובילה לפי הנתונים סימילאק (64%).

תגובות

* רמי לוי: "אני שמח שאנחנו עומדים בהבטחתנו לצרכן ומבטיח שנוזיל את המחירים למוצרים בהם לא יצאנו כזולים ביותר בסקר. נמשיך לעמוד בהבטחה להיות הזולים בכל הקטגוריות גם בעתיד".

* שופרסל: "נמשיך להציג את סל הקניות הזול ביותר".

* מגה: "מגה בול תמיד תיתן את המחיר המשתלם ביותר לאורך זמן".

* ניו-פארם: "חברי מועדון קלאב 365, המהווים למעלה מ-450 בתי אב בישראל, נהנים בניו-פארם מהנחות חסרות תקדים על קטגוריית מוצרי תינוקות, וזאת בנוסף להנחות הקיימות ברשת לקהל הרחב. ניו-פארם מציעה מדי חודש מגוון רחב של הנחות המוצעות בקטגוריה זו, אשר אינן באות לידי ביטוי בטבלה".

* סופר-פארם: לא נמסרה תגובה.

* חצי חינם: הרשת לא הגיבה.

* חביב: לא ניתן היה להשיג את תגובת הרשת.

היגיינה וטואלטיקה: המותג של ד"ר בייבי אטרקטיבי

בדומה למוצרי צריכה במרבית הקטגוריות, גם במוצרים לתינוק (לא כולל חיתולים או מזון), שווה לבחון את המותגים הפרטיים. המותגים הפרטיים הנפוצים בתחום הם אלה של המותג לייף של סופר-פארם, הכולל כ-70 מוצרים, ולצידו מותג דוקטור בייבי הכולל עשרות מוצרים הנמכרים ב-12 סניפי הרשת. גם שילב משווקת מוצרי טואלטיקה וטיפוח לתינוק תחת מותג פרטי, ולאחרונה הרחיבה שופרסל את המותג הפרטי עם סדרת שופרסל בייבי המכילה מוצרי טואלטיקה, טיפוח והיגיינה לתינוק.

מהשוואה בין מחיריהם של 10 מוצרים בסיסיים מתגלים פערים שמגיעים לעשרות אחוזים - בעיקר בהשוואת כמויות באריזה. מחירי המותג לייף ו"שילב" התבררו כגבוהים בהשוואה בעוד מחירי ד"ר בייבי ושופרסל בייבי (בעיקר בפורמט שופרסל דיל) התבררו כמשתלמים יותר - בבחינת יחס מחיר-כמות. לדוגמה: שמפו אלדמע היפו אלרגי של שופרסל בייבי נמכר בשופרסל דיל ב-18 שקל עבור 1 ליטר, בעוד שמוצר דומה של לייף נמכר ב-15 שקל עבור 400 מ"ל, או למשל תחליב לחות לתינוק של ד"ר בייבי הנמכר בכ-10 שקלים ל-750 מ"ל לעומת 22 שקל עבור מוצר דומה של לייף המכיל 400 מ"ל, שגם בחישוב של 1 1, מבצע עדכני ליום הבדיקה, עדיין מתקבל כיקר בהשוואה. במחלק מנות, שהוא למעשה קופסת פלסטיק לנשיאה נוחה של פורמולת המזון לתינוק, נמצאו פערים בולטים: כ-8 שקלים בד"ר בייבי לעומת 22 שקל - מחיר לייף. גם במגבונים לחים ההצעה של ד"ר בייבי זולה משמעותית: כ-10 שקלים למארז המכיל 3 חבילות, לעומתת 20 שקל בשילב ו-17 שקל בשופרסל בייבי. רפידות הנקה של לייף זולות יותר: 23 שקל ל-30 יח' לעומת 30 שקל בשילב.

לינק לאתר פרייסל שביצע את הבדיקה עבור "גלובס":