הדולר היציג נקבע מעל 4 ש' ביום הרביעי ברציפות: סיים ללא שינוי ב-4.065 ש'

האירו היציג נחלש ב-0.8% ונקבע ב-5.195 שקלים ; יתרות המט"ח של בנק ישראל קטנו בינואר ב-587 מיליון דולר ; בנק לאומי: משקיעים בעלי חששות נוטים להתבצר בנכסים חסרי סיכון ומחזקים הדולר ; פריקו: המשך הפחתות ריבית יחזק הדולר; ברגע שהיא תשתנה - ישוב להיחלשות חדה

בפתיחת יום המסחר הבין-בנקאי במט"ח, (ב') השקל נסחר בכיוונים מנוגדים מול שני המטבעות הזרים המובילים, הדולר והאירו - נחלש מול הדולר והתחזק מול האירו. לאחר זמן מה, הדולר עבר להיחלשות מזערית מול המטבע המקומי, ולבסוף שערו היציג נקבע ללא שינוי. האירו נחלש מול השקל לאורך כל יום המסחר, וכך גם שערו היציג.

נציין, כי המטבע האמריקני נסחר לאורך כל היום מעל שער של 4 שקלים - ביום הרביעי ברציפות, לאחר ששערו היציג נקבע מעליו ביום רביעי האחרון. המטבע האירופי המשיך לרשום היחלשות מול המטבע המקומי כבר יומיים ברציפות.

בעולם הדולר מתחזק. המטבע האירופאי נחלש מולו ב-0.1% ונסחר תמורת 1.275 דולר. הליש"ט נחלשת ב-2.5% ונסחרת תמורת 1.411 דולר.

בנק ישראל פרסם אתמול את נתוני יתרות המט"ח לסוף חודש ינואר ומהם עולה כי הבנקים משכו את הפיקדונות, ויתרות המט''ח של בנק ישראל קטנו בכ-587 מיליון דולר. מחד, היתרות גדלו ב-1.9 מיליארד דולר כתוצאה מרכישות המט"ח של בנק ישראל, עם זאת, רכישות המט''ח נוטרלו כליל כתוצאה מקיטון בפיקדונות מט''ח של הבנקים המסחריים בבנק ישראל בסכום של כ-1.82 מיליארד דולר.

אתמול נודע כי בנק ישראל עשוי לשקול לרכוש אג"ח ממשלתיות כאשר תחמושת הריבית תיגמר, במטרה להשפיע על הריבית בטווח הארוך. רכישה גדולה של אג"ח ממשלתיות ע"י גוף כמו בנק ישראל, יוצרת ביקושים, מעלה את השער שלהן, מורידה את התשואה שהן מגלמות לפדיון, ומכאן - משנה את פער הריביות בין הריבית השקלית לבין הריבית על אג"ח ממשלתית מקבילה בארה"ב.

הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות IBI, איילת ניר הגיבה לאפשרות הזו ואמרה כי אם בנק ישראל מעוניין בהגדלת הנזילות הוא יכול לרכוש אג"ח ממשלתי ומדגישה כי רכישת האג"ח אינה מוגבלת רק כנגד מימון עודף ההוצאות במט"ח. (מניות - אסור לבנק ישראל לרכוש). להערכתה ההסתברות לפיה בנק ישראל יבחר במהלך של רכישת אג"ח ממשלתיות - הינה גבוהה. "אם בבנק ישראל מעוניינים (ונראה כי כך הוא) לטפל בנזילות הארוכה, הרי שרכישה של אג"ח ממשלתי בטווחים הארוכים יותר, עשויה לקדם מטרה זו". אמרה.

זירת המט"ח: הדולר סיים ללא שינוי ושערו היציג נקבע ב-4.065 שקלים. האירו נחלש ב-0.764% ושערו היציג נקבע ב-5.1949 שקלים.

פריקו: המשך הפחתות ריבית יחזק הדולר; ברגע שהיא תשתנה - ישוב להיחלשות חדה

בשבוע שעבר חתך בנק ישראל את תחזית הצמיחה לשנת 2009 לצמיחה שלילית של 0.2% - . זהו העדכון השלישי של בנק ישראל לתחזית הצמיחה כאשר בפעם האחרונה תחזיתו הייתה לצמיחה של 1.5%. בשבוע שעבר הפחית בנק ישראל את הריבית בשיעור של 0.75%. לאור הציפיות למיתון, כמו גם העובדה כי במהלך השנה הקרובה לא צפויים לחצים אינפלציוניים. כל אלה תומכים בהמשך הפחתות ריבית מצד נגיד בנק ישראל גם בחודש הקרוב. צמצום פער הריביות שקל דולר, המשך רכישות המט"ח של בנק ישראל (100 מיליון דולר ביום), והתחזקות הדולר בעולם תומכים במגמת התחזקותו של הדולר גם בזירה המקומית.

למקצוענים בשוק ההון יש אמרה לפיה THE TREND IS YOUR FRIEND. המשך המגמה תומך בהתחזקות הדולר אולם יש לשים לב כי ברגע בו תשתנה המגמה ישוב הדולר להיחלש בצורה חדה. בטווח הקצר יש לשים לב לרמות ההתנגדות הקרובות 4.08...4.10...4.14....ומעבר לכך אל רמת ההתנגדות 4.19 4.23.

כלל פורקס: הפעילים בשוק מדברים על יעד של 4.5 ש' לדולר - לדעתנו קצת מוקדם להרחיק לכת

ביום שישי פורסמו בארה"ב נתוני התמ"ג לרבעון האחרון של 2008. ברבעון זה הצטמצמה הכלכלה האמריקנית בשיעור שיא של 3.8%, המהווה את ההתכווצות הגדולה ביותר מאז שנת 1982. ברבעון השלישי התכווצה הכלכלה האמריקנית בשיעור של 0.5%. רצף של שני רבעונים בעלי צמיחה שלילית מכניס את המשק האמריקני בצורה רשמית להגדרה של "מיתון".

במשך שבועיים מפגין הדולר עוצמה מול השקל. הסגירה היומית מעל 4 שקלים במשך שלושת ימי המסחר האחרונים מסמנת את המשך המגמה. הפעילים בשוק והפרשנים כבר מדברים על יעד של 4.5 שקל לדולר. לדעתנו קצת מוקדם להרחיק לכת, בעיקר עקב העובדה שכיוון הדולר בעולם עדיין נמצא תחת סימן שאלה גדול.

Easy-Forex: תרחיש של דולר מעל 4.3 ש' הוא לא תרחיש בלתי סביר בעליל

הדולר מימש יפה וחזק את התחזית שלנו לפריצת ההתנגדות ב-3.98 ש', והתמקם במסלול של מגמת עליה ארוכת טווח. היעדים הקרובים לעליה הם 4.15 ש' לטווח הקצר ו-4.3 ש' לטווח הבינוני. מהלך מעל 4.15 ש', היה ויתקיים, יצור קונפליקט טכני שכן מדובר יהיה במהלך שורי במיוחד אשר מולו תתייצב התנגדות חזקה מאוד השוכנת ב-4.3 ש'. כפי שזה נראה כרגע, תרחיש של דולר מעל 4.3 ש' הוא לא תרחיש בלתי סביר בעליל. התמיכה לטווח הבינוני-ארוך היא בין 3.97 ל-3.93 ש'. לטווח הקצר תיבחן תמיכה ב-4.01 ש'.

בנק לאומי: משקיעים בעלי חששות נוטים להתבצר בנכסים חסרי סיכון ומחזקים הדולר

בחטיבת המחקר של בנק לאומי ציינו כי "מגמה זו של הדולר ממשיכה לאפיין את התנהגותו בתקופה האחרונה, לפיה בעת עלייה במפלס החששות נוטים המשקיעים להתבצר בנכסים חסרי סיכון ובראשם אגרות החוב הממשלתיות האמריקניות (מה שמחזק את הדולר)". בלאומי מעריכים כי "סיום פוטנציאל הפחתת הריבית במשק האמריקני יחזק את הדולר. כמו כן, המשך חוסר הוודאות הכלכלית בעולם וחוסר התיאבון לסיכון הנגזר מכך, ימשיכו לתמוך במטבע האמריקני".

כלכלני בנק הפועלים בסקירתם השבועית מעריכים כי "השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת, כשבראש ובראשונה הוא צפוי להיות מושפע מהתפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות ברחבי העולם. יחד עם זאת, בין הגורמים התומכים בהיחלשות השקל ניתן למנות את הקיטון בעודף בחשבון השוטף, המיתון הכלכלי בישראל, צמצום פער הריבית ורכישות המט"ח היומיות של בנק ישראל".

[לאתר המט"ח]