החלטת הריבית באוסטרליה: לנגיד הבנק יש עוד הרבה לאן לרדת

[למדור שוקי עולם] הורדת הריבית הנוכחית מתבצעת בניגוד לסיכומי הישיבה האחרונה של ה-RBA בהם נרמז כי סבב הפחתות הריבית הנוכחי הסתיים

הוכחה נוספת לכך שבתקופה הנוכחית, כוחן של הצהרות קטן והולך מול כורח המציאות, תספק החלטת הריבית של הבנק המרכזי האוסטרלי, (RBA), שתינתן ביום ג' הקרוב ה-3 בפברואר.

נגיד הבנק, גלן סטיבנס, צפוי להודיע על הפחתת ריבית נוספת, כאשר הציפיות המתונות עומדות על הפחתה של 0.5% והאגרסיביות יותר מדברות על קיצוץ של 1%. ערב הודעתו של סטיבנס עומדת הריבית האוסטרלית על 4.25%, הרמה הנמוכה ביותר מזה 7 שנים. עם זאת, הריבית האוסטרלית, עדיין גבוהה במונחי מדינות מפותחות, מאפשרת לבנק המרכזי מרחב תמרון גדול בשימוש במכשיר הריבית לעידוד הצמיחה המקומית.

הורדת הריבית הנוכחית מתבצעת בניגוד לסיכומי הישיבה האחרונה של ה-RBA בהם נרמז כי סבב הפחתות הריבית הנוכחי הסתיים. זאת לאחר הפחתת הריבית שביצע הבנק בחודש שעבר, בגובה 100 נקודות בסיס, גבוה מהערכות השוק.

מדד S&P/ASX 200 סיים את יום המסחר בירידות ; הדולר האוסטרלי מאבד כעת 1.13% ל-0.6285 דולר.

כאמור, תוכניות לחוד ומציאות לחוד.

כלכלת אוסטרליה, אשר הצליחה לחמוק באופן יחסי ממשברים עולמיים קודמים, חווה בימים אלו את אחת התקופות הקשות ביותר למשק המקומי. מדד אמון הצרכנים שפורסם השבוע במדינה הצביע על הירידה החדה ביותר מזה 11 שנה, דבר המעיד על כניסתה של כלכלת היבשת החמישית למיתון לראשונה מאז 1991.

במקביל, חשפה השבוע ממשלת אוסטרליה תוכנית סיוע בהיקף של 2.6 מיליארד דולר שמטרתה בעיקר לעודד את שוק הנדל"ן המקומי. מרבית הכספים מיועדים לקרן מיוחדת שתבטיח זרימת הון תקינה לפרויקטים גדולים בתחום הנדל"ן. נזכיר כי, מאז אוקטובר האחרון, הזרימה הממשלה האוסטרלית לא פחות מ- 45 מיליארד דולר בניסיון לאושש את הכלכלה המקומית. כמו בכל העולם, צעדים אלו הם יותר בבחינת 'זריקת מרץ' מאשר פיתרון ארוך טווח. כלכלתה של אוסטרליה מושתתת בעיקר על יצוא סחורות לאסיה. מרביתן לסין, התחזיות הפסימיות לגביי הצמיחה של האחרונה ב-2009 לא מותירות מקום רב לתקווה עבור הראשונה.

את מחיר הורדת הריבית ישלם כמו תמיד ערך המטבע. מאז תחילת שנת 2009 הפסיד הדולר האוסטרלי כ- 10% מול עמיתו האמריקני. זאת, לאחר ש-2008 "גילחה" כבר 40% מערכו, בהשוואה לשטר הירוק.

את הסקירה כתב גילי רגוטקוביץ, מנהל מחלקת מחקר ב"איזי פורקס".