סוף הרומן הרומני: אלביט הדמיה ביטלה את השותפות ברומניה עם כלל ביטוח

במסגרת השותפות אמורה הייתה אלביט הדמיה להזרים כ-17 מיליון דולר לחברה רומנית של כלל, תמורת 50% ממניותיה ; באמצעות החברה תיכננו השותפות להרחיב את פעילות הביטוח במזרח אירופה

עוד בטרם קיבלה תוכן, השותפות בין אלביט הדמיה , שבשליטת מוטי זיסר, וכלל ביטוח בניהול שי טלמון, נקטעת באיבה. כחצי שנה לאחר שנודע על השקתה בקול תרועה, מודיעה היום אלביט הדמיה, בניהול שמעון (שיץ) יצחקי, על ביטול השותפות לפיתוח עסקי ביטוח ברומניה ובמדינות נוספות במזרח אירופה יחד עם כלל ביטוח. הדבר מתאפשר שכן העסקה לא הושלמה במועד שנקבע בין הצדדים בתחילה, מאחר שבתקופת הביניים שנקבעה בחוזה לא הושגו האישורים הרגולטוריים להקמת פעילות ביטוחית במזרח אירופה.

באלביט הדמיה החליטו לנצל את ההזדמנות שנקרתה בפניהם, שלא להיכנס להרפתקה בענף הפיננסים במזרח אירופה, ולסגת מהעסקה - שנחתמה עוד קודם למשבר הכלכלי העמוק - מתוך חשש שבנוף הכלכלי העולמי הנוכחי עדיף להם שלא לפעול בתחום.

יצחקי אמר היום כי "לאור המצב השורר בשווקים, וחוסר הוודאות שאופף את תחום הפיננסים בעולם, אנו לא מוצאים לנכון להאריך את תקופת הביניים לסגירת העסקה דווקא בעיתוי זה. הקבוצה, על כל זרועותיה, תמשיך בפיתוח פעילות הליבה שלה, תוך בחינת הזדמנויות עסקיות אשר יביאו להשאת רווחי בעלי מניותיה", הוסיף.

השותפות הושקה לפני חצי שנה

בסוף יוני 2008 הודיעו אלביט הדמיה וכלל ביטוח כי חתמו על הסכם לשיתוף פעולה בתחום הביטוח במזרח אירופה, שהיווה גם את הכניסה הראשונה של אלביט הדמיה לתחום הפיננסים. במסגרת שיתוף הפעולה, הייתה אמורה חברת הנדל"ן להזרים כ-17.7 מיליון דולר לחברת CIE (באמצעותה מחזיקה כלל ביטוח בכלל רומניה, ובאמצעותה תיכננו להרחיב את פעילותן במזרח אירופה) בתמורה ל-50% ממניותיה. נציין, שכל פעילותה של CIE נעשית ברומניה באמצעות כלל רומניה.

בעקבות הודעת אלביט הדמיה, הודיעה כלל ביטוח כי כלל רומניה - שמהווה את כל פעילות חברת CIE - ממשיכה בפעילותה כרגיל, וכי החברה בוחנת את התייחסותה להודעת אלביט.

כפי הנראה, בכלל ביטוח ימשיכו בתפעול החברה ברומניה, אך לא ירחיבו את פעילות הביטוח שלהם למדינות נוספות במזרח אירופה. לפיכך, כלל לא צפויה להזרים הון נוסף לרומניה או לפעילות נוספת של CIE.

לא רווחית כלל

כלל רומניה לא עומדת בציפיות ובתוכניות של כלל ביטוח לגביה, מאז הקמתה. נכון לסוף 2007 השקיעה כלל ביטוח כ-51 מיליון שקל בכלל רומניה, שקיבלה באפריל 2007 רישיון מהפיקוח על הביטוח ברומניה לעסוק בביטוחי רכב חובה (למעשה, ביטוח צד ג'). מאז, החברה שהוקמה יש מאין על ידי כלל ביטוח, רושמת (כמצופה בתוכנית העסקית שלה) הפסדים.

בעבר נשמעו קולות בקבוצת כלל ביטוח בדבר הקושי הרב בו נתקלו בהקמת פעילות חדשה בביטוח, כשההפסדים נערמים ויעברו שנים עד שהחברה תהפוך לרווחית. עקב כך, ולאור הנסיגה של אלביט הדמיה מהעסקה המשותפת, בכלל ביטוח צפויים לקיים הערכת מצב בתקופה הקרובה, בה תיבחן בין היתר הכנסת שותף אחר. את פעילות כלל ביטוח ברומניה מנהל סמי בסט, המשנה למנכ"ל כלל ביטוח וראש החטיבה לביטוח כללי בחברה.