קרן המטבע הבינלאומית עדכנה מטה את תחזית הצמיחה של אסיה ל-2.7% מ-4.9%

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] יפן, אוסטרליה ודרום קוריאה נקטו צעדים חדשים להאצת המשק ; כלכלנים: "למעט סין, התבדו התקוות שאסיה תספוג רק האטה קלה"

[רוצה לדעת איך פותחים חברה בסין? הירשם לניוזלטר עסקים מתעוררים]

עוצמת ההאטה הכלכלית באסיה באה אתמול (ג') לידי ביטוי מוחשי כאשר קרן המטבע הבינלאומית (IMF) הנמיכה בכמעט חצי את תחזית הצמיחה הכלכלית ביבשת לשנה זו. הקרן הפחיתה את תחזית הצמיחה של אסיה ל-2.7% מ-4.9% שאותם חזתה רק לפני חודשיים. ההודעה באה על רקע הודעותיהן של יפן ואוסטרליה על נקיטת אמצעים חדשים כדי לאושש את הכלכלות המדוכאות שלהן.

באוסטרליה חשפה הממשלה תוכנית כלכלית בהיקף 26.5 מיליארד דולר (אמריקני), והבנק המרכזי הפחית את הריבית ל-3.25%, השיעור הנמוך ביותר מאז שנות ה-60. בטוקיו חשף הבנק המרכזי היפני תוכנית לקנות מניות שמחזיקים בנקים, בהיקף 11.2 מיליארד דולר, על רקע צניחת מחירי המניות שפוגעת במאזני הבנקים.

"התקוות שאסיה תעבור האטה קלה, כאשר הכלכלה העולמית מתכווצת, התבדו", אמר גלן מגווייר, הכלכלן הראשי לאסיה של סוסייטה ז'נרל. "זה כבר ברור שהולך להיות תיקון כלכלי רציני, ושהכלכלות הממונפות ביותר במחזור הסחר העולמי יהיו גם הנפגעות ביותר".

אמנם קרן המטבע הבינלאומית מסרה שקצב הצמיחה באסיה יוכל להתאושש ליותר מ-5% בשנת 2010, אם הכלכלות ביתר העולם יציגו שיפור ברור, אך מנהל הקרן, דומיניק סטראוס-קאהן, אמר שהתחזית לאסיה "מאוד לא ודאית". בתדרוך לכתבים בוושינגטון הוא אמר כי "אי אפשר להוציא מכלל חשבון גם תוצאה גרועה יותר. יש אמנם סיכוי להפתעה כלפי מעלה, אך יש גם סיכון גדול להפתעה כלפי מטה".

ה-IMF פרסמה תחזית מדאיגה לקוריאה הדרומית. היא צופה שהכלכלה הקוריאנית תתכווץ השנה ב-4%, לעומת נסיגה של 2% שצופה הבנק המרכזי הקוריאני. ב-2010 צפויה כלכלת קוריאה הדרומית להתאושש לצמיחה של 4.2%.

משרד האוצר הקוריאני אמר בתגובה לתחזיות הקרן כי "כלכלת המדינה יכולה לצמוח מהר יותר מהתחזיות של קרן המטבע". בין הסיבות לאופטימיות שלו מנה הבנק המרכזי את האפקט הצפוי של כמה תוכניות תמריצים כלכליים והתקציב המוגדל. סיאול מתנחמת גם בעובדה שקרן המטבע צופה צמיחה חזקה יחסית בשנה הבאה.

"נסיגה של 4% נראית אולי מבהילה, אך עלינו להתמקד בכך שקוריאה הדרומית היא המדינה עם עוצמת ההתאוששות הצפויה הגדולה ביותר באזור בשנת 2010", אמר הור קיואונג-ווק, סגן שר האוצר, בסיאול.

ובנוגע לסין, ה-IMF צופה צמיחה של 6.7% לכלכלת סין השנה. סטראוס-קאהן הדגיש את "החשיבות האדירה" של הצמיחה בסין לכלכלה העולמית. לדבריו, צעדים כלכליים נוספים עשויים לקרב את סין ליעד הצמיחה הממשלתי לשנה זו - 8%.