האוצר ישקול שינויים בתוכנית הערבויות לסיוע לבנקים בגיוס הון

כך סוכם בפגישה בין הנהלת אגוד הבנקים לשר האוצר ; בר-און: "אני לא מתכוון להשתמש במושג מחנק אשראי, כי יש עלייה באשראי במשק. ברור לי שהבעיה נמצאת בתחום האשראי החוץ-בנקאי ושהמערכת הבנקאית אינה יכולה לשאת לבד בעול"

משרד האוצר ישקול שינויים בתוכנית הערבויות הממשלתית לסיוע בגיוס הון הבנקים שיפשטו את הליך מתן הערבות. כך סוכם בפגישה שנערכה היום בין הנהלת אגוד הבנקים לשר האוצר, רוני בר-און, וראשי משרדו. תוכנית הערבויות פורסמה לפני שבועיים וזכתה לביקורת חריפה מצד בנקאים. הפגישה נערכה לבקשת משרד האוצר, לטענתו, כחלק מהתייעצויות תקופתיות עם גורמים במשק.

"אני לא מתכוון להשתמש במושג מחנק אשראי, כי יש עלייה באשראי במשק. ברור לי שהבעיה נמצאת בתחום האשראי החוץ-בנקאי וכי המערכת הבנקאית אינה יכולה לשאת לבד בעול", אמר בר-און בפגישה. בתגובה מסרה לי גת, הדוברת האישית של בר-און, כי "איננו מתייחסים לדיוני עבודה מקצועיים סגורים".

הנושא העיקרי בפגישה היה האשראי במשק. "היתה פגישה עניינית, מקצועית וטובה, האוצר היה קשוב והבין את עמדתנו", אמר בנקאי בכיר. הבנקאים שהשתתפו בישיבה הציגו לבר-און את עמדתם כי יש להיזהר במתן אשראי חדש לאור ראיית הסיכון הגדל במשק והסבירו את הסתירה בין דרישת בנק ישראל להלימות הון בשיעור מינימלי של 12% לבין הגדלת האשראי. לדברי בנקאי שהשתתף בפגישה הבעיה מובנת לאוצר היטב ולבר-און ברור כי הבנקים ישתמשו בערבויות הממשלתיות קודם כל לחיזוק ההון.

מנכ"ל בנק בינוני התייחס לטענה כי הבנקים הגדילו עקב המשבר את המרווח הפיננסי והביא כדוגמה את גיוס האג"ח של חברת חשמל בארצות הברית בשבוע שעבר. המנכ"ל הסביר כי אם חברת חשמל גייסה בחו"ל במרווח של 4% אין לצפות כי בישראל בנקים יתנו אשראי במרווח נמוך יותר.

בפגישה השתתפו יו"ר אגוד הבנקים ויו"ר בנק הפועלים דני דנקנר, מנכ"ל בנק הפועלים צבי זיו, יו"ר בנק לאומי איתן רף, משנה בכיר למנכ"ל לאומי זאב נהרי, מנכ"ל בנק דיסקונט גיורא עופר, מנכ"לית הבנק הבינלאומי סמדר ברבר צדיק, מנכ"ל בנק דקסיה דוד קאפח, מנכ"ל בנק ירושלים אבי בזורה ומנכ"ל אגוד הבנקים משה פרל. מצד האוצר השתתפו המנכ"ל ירום אריאב, ראש אגף התקציבים רם בלינקוב, החשכ"ל שוקי אורן והמפקח על הביטוח ידין ענתבי. *