מע"צ החדשה שוקלת להעביר את תחזוקת כביש עוקף קריות לזכיין פרטי

לפי הערכות, עלות תחזוקת הכביש נאמדת ב-20-15 מיליון שקל בשנה; מע"צ החלה בבדיקה כלכלית של הנושא, וההחלטה הסופית תתקבל בקרוב

החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) שוקלת להעביר לזוכה במכרז הענק להקמת פרויקט כביש עוקף קריות גם את תחזוקת הכביש למשך 15-20 שנה, כך נודע ל"גלובס".

על פי התכנון, המכרז שיתפרסם עד תחילת אפריל צפוי להיות בשיטת התכנון-ביצוע (design-build) בה לקבלן יש אופציה לבצע את התכנון המפורט של הכביש במקביל להקמתו.

החברה הלאומית לדרכים, בראשות אלכס ויז'ניצר, והמשנה למנכ"ל, יהודה בראון, החלה באחרונה בבדיקה כלכלית של הנושא, וההחלטה הסופית תתקבל בקרוב.

לפי הערכות, עלות תחזוקת הכביש נאמדת ב-20-15 מיליון שקל בשנה, כך שהיקף ההתקשרות עשוי להגיע בטווח הארוך ל-300-400 מיליון שקל. בענף התחבורה מעריכים כי העברת התחזוקה ליזם פרטי במקביל להקמה תחסוך למע"צ בטווח הארוך עשרות מיליוני שקלים, זאת בשל היקפו הכספי הגדול של הפרויקט.

באחרונה החליטו משרדי האוצר והתחבורה כי כביש עוקף קריות לא יהיה כביש אגרה בשיטת ה-B.O.T, אלא ימומן מתקציב המדינה. ההחלטה התקבלה על רקע העיכוב בהעברת חוק כבישי אגרה בכנסת, ומתוך רצון להאיץ את ביצוע הפרויקט במטרה להגדיל ההשקעה בתשתיות. היקפו של הפרויקט נאמד ב-1.9 מיליארד שקל.

כביש עוקף קריות נחשב לאחד הכבישים החשובים באזור הצפון ועתיד לחבר את אזור הצפון עם צומת הצ'ק פוסט, אך סלילתו התעכבה במשך שנים ארוכות.

יצוין כי ההחלטה להעביר את תחזוקת עוקף קריות לקבלן שיקים את הכביש עולה בקנה אחד עם האסטרטגיה של מע"צ להוציא כבישים נוספים לאחזקת זכיינים פרטיים. כזכור, החברה כבר פרסמה מכרז תקדימי בשיטת PFI לאחזקת 273 ק"מ של כבישים באזור הצפון בידי זכיין פרטי. 6 חברות, בהן דניה סיבוס, שפיר, אלקטרה ואשטרום צפויות להתמודד במכרז.

סמנכ"ל הכספים בחברה הלאומית לדרכים, שי יפתח, מסר בתגובה כי "החברה אכן החלה בבחינה ראשונית של האפשרות לשלב את מרכיב התחזוקה בפרויקט. לנוכח היקפו הכספי הגדול של הפרויקט והכמות הגדולה של מחלפים וגשרים יש הגיון לתת לקבלן אופציה לתחזוקת הכביש. ההחלטה תתקבל תוך שיתוף פעולה מלא של משרדי האוצר והתחבורה".

יפתח סרב להתייחס לעלות המשוערת של אחזקת הכביש, "מאחר ואנחנו לקראת הליך מכרזי אין באפשרותנו להתייחס לנושא". *