נתניהו בכנס הרצליה: "הממשלה עצרה את עופרת יצוקה מוקדם מדי; איראן - האתגר המסוכן ביותר שעמד בפני ישראל מ-1948"

"החמאס אינו עוד ארגון טרור שאם תיתן לו עוד כמה מכות, הוא ייכנע ויפסיק" ; על המשבר הכלכלי: "ישראל יכולה להיות אחת המדינות הראשונות שתצא ממנו, אך אם נעסוק רק בחלוקת העוגה מהר מאוד נישאר רק עם פירורים" ; בסיום הנאום נשמעה קריאה מהאולם: "אולי מילה אחת על גלעד שליט?" ונתניהו הגיב: "נחזיר אותו"

בנימין נתניהו, ראש האופוזיציה ומועמד "הליכוד" לראשות הממשלה, אמר היום (ד') בכנס הרצליה של המרכז הבינתחומי: "ביום הזה המדינה שלנו עומדת בפני הכרעה על עתידה. אני מאמין שבעוד ימים ספורים אזרחי ישראל יבחרו לסיים את עידן החולשה ולהתחיל את עידן ההתעצמות. ביום שלישי הם ישימו קץ לעידן ההפחדות ויתחילו תהליך של התעצמות. מה שאני וחבריי מביאים - ראייה מפוכחת של מציאות".

"לצערי, ממשלת קדימה ניצחה את הבחירות הקודמות. היא לא ראתה את המציאות כמוני, היא הבליגה על המתרחש, במדיניות שהצד השני ראה בה חולשה: ההבלגה מול ציר פילדלפי, ההבלגה על ירי הטילים. המדינות הזאת לא הביאה שלום, לא תקווה, לא יונה, לא צחורה - ולא שום צבע. היא הביאה טרור - טילים, הרבה טילים. סופה של קסאמים וגראדים. ואחרי אלפי רקטות יצאה הממשלה סוף-סוף למבצע צבאי רחב.

"אני רוצה להביע את הערכתי לשר הביטחון על עבודת ההכנה שנעשתה - זה היה צה"ל אחר. אבל, אני גם רוצה להגיד את האמת, ולהגיד אותה לכולם באופן ברור: הממשלה עצרה את המבצע הזה מוקדם מידי. היא לא איפשרה לחיילי צה"ל להשלים את הנדרש - לסתום את הפרצה לגידול הממאיר של החמאס, שמקבל עוד ועוד טילים.

"החמאס אינו עוד ארגון טרור שאם תיתן לו עוד כמה מכות, הוא ייכנע ויפסיק. זוהי תנועה דתית ופנאטית, הנתמכת על-ידי משטר דתי ופנאטי. לכן, אם רוצים להסיר את איום הטילים שבא מעזה - אין מנוס אלא להסיר את המשטר האיראני שבא מעזה. איראן מחדשת את מבצרי הטרור שלה ושל החמאס, שבו היא לופתת אותנו לפיתת חנק בצפון ובדרום. האיום האיראני הוא האיום הגדול ביותר שישראל עומדת בפניו.

"אתם יודעים הרי שלא מדובר בתעמולת בחירות. אני הרי אומר זאת מזה 12 שנה. בינתיים חלף הרבה זמן, והזמן אוזל במהירות. ועל כן, אם אבחר לראשות הממשלה - כפי שאני מאמין - המשימה הראשונה שלנו תהיה להדוף אם האיום האיראני על כל היבטיו, לרבות הצורך לרתימת הממשל האמריקני לטובת העניין.

"היו לי שתי הזדמנויות לדבר על הנושא הזה עם נשיא ארה"ב הנבחר, ברק אובמה, והתרשמתי שהוא מבין היטב את האיום שמציגה איראן לישראל, לאזור ולאנושות כולה - כי זהו איום מסוג חדש. מתחילת עידן הגרעין, לא היה חיבור בין משטר פנאטי לבין התחמשות בגרעין. האתגר האיראני הוא החמור ביותר שעומדת בפני מדינת ישראל מאז 1948, ונפעל בכל המישורים לנטרל את הסכנה. זהו איננו האתגר היחיד; הוא משפיע ישירות על האתגר השני - קידום השלום עם שכנינו.

"נשאלת השאלה איך מקדמים את השלום בתנאים שתיארתי זה עכשיו. זה מתחיל בראיית המציאות. כל שטח שנפנה, ייתפס על-ידי באי כוחה של איראן. המציאות היא שההנהגה הפלסטינית מפולגת בין הכוחות האיראניים הקיצוניים לבין ההנהגה המתונה, אך האחרונים אינם מספיק חזקים. עלינו לחזק את המתונים ולהחליש את החזקים. יש לקדם את השיחות המדיניות, אך תוך כדי קיומן, לקדם את הפיתוח הכלכלי של הרשות הפלסטינית, ואת מנגנוני כוחות הביטחון שם. רואים ניצנים של שינוי, למשל בג'נין. ברשות הפלסטינית יודעים היטב איזה עתיד הם רוצים, ואיה עתיד הם לא רוצים. הם לא רוצים שתשלוט הנהגה שתמרר את חייהם ותביא עוני ומצוקה, אותו מביא החמאס לתושבי עזה".

בהמשך פנה נתניהו לדבר על התחום הכלכלי: "האתגר השלישי שאנחנו עומדים בפניו הוא אתגר הכלכלה. בימים אחרים, היינו אומרים שהוא מספיק לכל מדינה, לכל כלכלה. במידה מסוימת, ישראל היא אחת הראשונות להיכנס לתוך המשבר הזה, ואם נפעל נכון - היא תהיה אחת הראשונות לצאת ממנו.

"מדינת ישראל נכנסה למשבר הזה בין האחרונות כיוון שנקטנו שורה של פעולות לפני 5 ו-6 שנים (התקופה בה כיהן נתניהו כשר אוצר - א.ו.). צריך תוכנית ברורה להיחלצות מהמשבר. בפורום הכלכלי בדאבוס התייעצתי עם כלכלנים שאיתם אני בדרך כלל מתייעץ שחזו את המשבר נכון, ורובם סברו שהמשבר הוא בצורת U ולא בצורת V. רובם סבורים שנצא מהמשבר תוך שנתיים עד ארבע שנים.

"על מנת לצאת מהמשבר אנחנו צריכים להגדיל את נתח השוק שלנו ולמשוך השקעות, שגם ככה יהיו טיפה מההשקעות העולמיות. רק ככה נוכל לפעול מהר. הוכחנו כבר שאנחנו יכולים לצאת ממשברים. התוכנית שלי מבוססת על פעולה מהירה ב-5 נקודות:

1. טיפול מיידי במשבר האשראי. לא די בהורדת הריבית ע"י בנק ישראל כיוון שהבנקים לא מעבירים את זה הלאה ונצטרך לערוך תוכניות להקל על העסקים, בעיקר הקטנים ביניהם. נצטרך לטפל גם בשוק האשראי החוץ-בנקאי.

2. הפחתת מסים - באו אליי בביקורת גם בפעם הקודמת. הפחתנו את שיעורי המס וקיבלנו עודפי מס. ואנחנו מתכננים להוריד את המיסים דווקא את המס לאוכלוסיות החלשות, כי שם זה יעודד צריכה - וגם את מס החברות.

3. השקעה במו"פ - זה הזמן שלנו לעשות תפנית וסיבוב מהיר יותר מהאחרים.

4 + 5. השקעה בתשתיות כולל כבישים ורפורמות מבניות - ובראשן הרפורמה בתחום הנדל"ן. אפשר להשקיע בתשתיות מבלי להגדיל את תקציב המדינה ב-2004. היה לי ויכוח אפילו עם קרן המטבע הבינלאומית, כי הם טענו שנגדיל את יחס החוב-תוצר. ועובדה, הוא ירד בעשרות אחוזים".

נתניהו סיכם בנושא הכלכלי: "איננו חברים מלאים ב-OECD, אבל היינו מתחת לממוצע הצמיחה במדינות אלו. לכלכלות שאנו מתחרים בהן לא היתה צמיחה בשיעור 5% לשנה. עכשיו, כפי שאומר נגיד בנק ישראל, אם לא נפעל, כל ההישגים ירדו לטימיון. אני מחויב לעצור את זה. אם נעסוק רק בחלוקת העוגה, מהר מאוד נעסוק רק בפירורים".

בסיום נאומו של נתניהו נשמעה קריאה מהאולם: "אולי מילה אחת על גלעד שליט?" ונתניהו הגיב: "נחזיר אותו".