"אי-מתן פיצוי לעסקים בדרום שהמשיכו לעבוד למרות המצב - נוגד את האינטרס הציבורי"

כך טוען עו"ד יואב ביין, המייצג מספר רב של ניזוקים מאזור הדרום, במכתב שהפנה ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ אבישי ברוורמן ; ביין יוצא נגד עיכוב או אי-מתן פיצוי כתוצאה מתנאים מסורבלים שמרעיפות תקנות הפיצוי

"תקנות הפיצוי לתושבי הדרום, מנוסחות כך שעסקים רבים באיזור הדרום שניזוקו, יתקשו לקבל פיצוי. כך טוען עו"ד יואב ביין, ממשרד ביין בחיפה, המייצג מספר רב של ניזוקים מאיזור הדרום, במכתב שהפנה ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ אבישי ברוורמן.

לטענת ביין, החלק בתקנות המאפשר פיצוי בגין המצב, דורש כתנאי הכרחי הימנעות מעבודה במשך שעה לפחות. לטענת ביין, דרישה "נוסחתית" זו, מונעת ממעסיקים שעשו ככל יכולתם להמשיך ולהפעיל את העסק, קבלת פיצוי.

לטענת ביין, ישנם עסקים שבהם הפסקות העבודה במשך היום בשל אזעקות צבע אדום, היו רק 40 דקות. אין שום הצדקה שרק בשל כך, אותו מעסיק לא יהיה זכאי לפיצוי. "החשוב ביותר הוא שעסקים יעשו פעולות להקטנת הנזק. לכן לא לתת פיצוי לעסקים שהמשיכו לעבוד למרות המצב, נוגד את האינטרס הציבורי". אמר ביין.

עוד טוען ביין, כי לפי התקנות, אין כל התחיבות של רשות המיסים לשלם מקדמות ואין גם כל התחייבות לפסוק בתביעות תוך 14 יום כפי שהיה בעבר. ביין מציע להוסיף סנקציה בתקנות, כך שתביעה שלא תיבדק תוך 30 יום, תתקבל באופן אוטומטי. תביעה שלא תשולם בה מקדמה תוך 14 יום, תישא ריבית פיגורים חריגה.

כן הוא טוען, כי הדרישה לאפשר פיצוי רק במקרים שעובדים לא הגיעו לעבודה על פי הוראות פיקוד העורף, גם היא מונעת פיצוי במקרים שיש הצדקה לפצות. לדבריו, במקרים רבים עובדים לא הגיעו לעבודה בשל אי הבנה של הוראות פיקוד העורף או בשל פחד. כתוצאה מכך עסקים רבים לא יוכלו לזכות בכל פיצוי, למרות שעובדיהם נעדרו ולמרות שנגרם להם נזק בשל המצב.

ביין מציין, כי צמצום היכולת לקבל פיצוי באמצעות תנאים מסורבלים כפי שמוצע בתקנות, ימנע פיצוי מעסקים רבים בניגוד לאינטרס הציבורי ובניגוד למה שהיה במלחמת לבנון השניה.