צעד חשוב לקידום התחרות בחברת החשמל: המדינה תערוב לרכישת חשמל מיצרנים פרטיים

שרי האוצר והתשתיות אישרו לחברת ניהול המערכת לרכוש חשמל מיצרנים פרטיים במקרה שחברת החשמל לא תוכל לעמוד בהתחייבויות כלפיהם ; הקמת חברת ניהול המערכת היא חלק מהרפורמה בחברת החשמל ; המדינה השלימה באחרונה את מינוי הדירקטורים לחברה

צעד חשוב נוסף לקידום כניסתם של יצרנים פרטיים ועידוד התחרות במשק החשמל. ל"גלובס" נודע כי שר האוצר, רוני בר-און ושר התשתיות, בנימין (פואד) בן אליעזר חתמו היום (א') על מסמך העקרונות לרכישת חשמל מיצרנים פרטיים על ידי חברת ניהול מערכת החשמל.

כיום חברת החשמל היא זו שמוגדרת כמנהלת המערכת. המסמך עליו חתמו השרים קובע כי אם תיווצר בעיה כלשהיא מצד חברת החשמל בתשלום ליצרנים הפרטיים (לדוג' בשל מצב פיננסי קשה) אזי ההתחייבות תועבר לחברת ניהול המערכת שתהיה בבעלות ממשלתית.

חתימת מסמך העקרונות צפויה לאפשר ליצרנים הפרטיים להתקדם במו"מ לסגירה פיננסית מול הבנקים וגופים מוסדיים, וזאת לאחר שהרשות לחשמל השלימה לפני כחודשיים את קביעת התעריפים.

סגן הממונה על התקציבים באוצר, חיים פרננדס, מסר בתגובה כי "חתימת מסמך העקרונות היא נדבך נוסף שיתמרץ את כניסת היצרנים הפרטיים לייצור חשמל, ומבטא את המחויבות הגדולה של הממשלה להרחבת מקורות החשמל במשק בנוסף לחברת החשמל".

פרננדס ציין כי "החלטת השרים תרחיב את היכולת של גורמי המימון להעמיד אשראי ליצרנים הפרטיים מאחר והיא תיתן גיבוי לתשלום המגיע ליצרנים הפרטיים ממכירת החשמל".

יש לציין כי בעקיפין בצעד נוסף של הממשלה להקמת חברת ניהול המערכת שאמורה להיות חלק בלתי נפרד מהשינוי המבני המתוכנן במשק החשמל.

כזכור, במסגרת הרפורמה במשק חשמל נקבע כי יחידת ניהול המערכת והתכנון לטווח ארוך יופרדו מחברת החשמל ויעברו לידי חברה ממשלתית חדשה.

כפי שפורסם ב"גלובס", המדינה כבר השלימה את מינוי הדירקטורים לחברת ניהול המערכת, שצפויה לקיים ישיבה ראשונה בתחילת חודש מרץ 2009.

בהתאם להחלטת הממשלה יישום הרפורמה בחברת החשמל נדחה לחודש ליולי 2009. הממשלה החליטה כי במקביל לדחיית הרפורמה תופרד יחידת ניהול המערכת מחברת החשמל ותוקם חברה חדשה לייצור חשמל שתקים ותתפעל תחנות כוח חדשות.

בטיוטה שהפיץ בעבר משרד התשתיות, צוין בין השאר, כי החברה תהיה אחראית לניהול מערכת החשמל ותספק שירותים ללא אפליה בין הצרכנים, תהיה אחראית לניהול והסדרה של הולכת החשמל במשק, איזון בין ההיצע והביקוש לחשמל ויצירת הסכמים בין הצרכנים השונים.

מיצרנית החשמל הפרטית, קבוצת דוראד נמסר בתגובה כי "החברה מברכת על ההחלטה ומקבלת בסיפוק רב את עמדתם המעשית והבלתי משתמעת לשתי פנים של שרי האוצר והתשתיות שתאפשר התקדמות מהירה ביותר לקראת סגירה פיננסית מול המערכת הפיננסית .עמדת הממשלה מביעה אמון ביצור חשמל פרטי לא רק במילים - אלא גם במעשים".